eOstroleka.pl
Ostrołęka,

Dworzec kolejowy w centrum Ostrołęki? "To sfera marzeń"

REKLAMA
zdjecie 5382
zdjecie 5382
Tak mógłby wyglądać dojazd do dworca "Ostrołęka-Śródmieście" (fot. kolej2022.pl)Tak mógłby wyglądać dojazd do dworca "Ostrołęka-Śródmieście" (fot. kolej2022.pl)
REKLAMA

Doprowadzenie kolei do centrum Ostrołęki to jeden z pomysłów, jaki przedstawiony został na stronie kolej2022.pl administrowanej przez Centrum Zrównoważonego Transportu. Dworzec miałby powstać w centrum miasta. O szanse realnego przeprowadzenia takiego projektu spytaliśmy u źródła.

Dworzec kolejowy w centrum Ostrołęki?

"Kolej 2022" to projekt, który powstał by aby pomóc samorządom regionalnym w identyfikacji i wyborze możliwych projektów kolejowych do realizacji w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych. Projekty tam przedstawiane to w większości nowe rozwiązania i często nie brane obecnie pod uwagę. Miał być to jednak sygnał dla samorządowców, że takie projekty mogą zyskać uznanie społeczne. Odbyło się już głosowanie, a wśród mazowieckich projektów 5. miejsce zajęło doprowadzenie kolei do centrum Ostrołęki. Na czym miałoby polegać?

- Wstępnie przebieg linii proponuje się wyprowadzić na przedłużeniu linii nr 29 (z Tłuszcza) w miejscu w którym skręca ona na wschód do stacji Ostrołęka, następnie linia prowadziłaby wykopem wzdłuż al. Jana Pawła II na odcinku od szpitala do ul. Żebrowskiego lub do ul. Konopnickiej. Konieczna budowa kilku wiaduktów ulic poprzecznych nad przebiegiem linii - czytamy w projekcie kolej2022.pl (tutaj).

Długość nowego odcinka miałaby wynosić 5 kilometrów, a szacowany koszt wykonania tej inwestycji to 200 milionów złotych. Skąd wziąć środki? Centrum Zrównoważonego Transportu proponuje Regionalne Programy Operacyjne - Polska otrzymała bowiem 10,2 mld funduszy unijnych na kolej w latach 2014-20. W praktyce inwestycje mogą trwać nawet dwa lata dłużej, stąd 2022 rok w nazwie projektu.

"To sfera marzeń"

Okazuje się, że w latach 70. XX wieku istniał pomysł by w centrum Ostrołęki powstał dworzec kolejowo-autobusowy. Stanęło jednak na tym, że ten kolejowy wciąż zlokalizowany jest na obrzeżach miasta. Osoby pragnące korzystać z kolei najpierw muszą dostać się na dworzec, a to też zajmuje trochę czasu. Dworzec kolejowy w centrum to pomysł ciekawy, ale w tym momencie nie jest on możliwy do zrealizowania.

- Najpierw trzeba uruchomić te linie kolejowe, które kiedyś z powodzeniem funkcjonowały, czyli nr 35 do Wielbarka, nr 36 do Łap i wyremontować linię nr 29 do Tłuszcza w związku z planowaną budową elektrowni. To jest priorytet i zadanie do wykonania, a później oczywiście będzie można brać pod uwagę również takie rozwiązanie, jeżeli tylko pojawiłyby się na to środki. W chwili obecnej jest to jednak tylko sfera marzeń, gdyż należy zabrać się za to co zostało zaniechane przez poprzedni rząd PO-PSL - mówi  Jerzy Grabowski, przewodniczący Rady Miasta Ostrołęki, wieloletni pracownik i miłośnik kolei.

Przypomnijmy, że w ostatnim czasie publikowaliśmy wiele pozytywnych informacji dotyczących ostrołęckiej kolei, która - jak za dawnych lat - znów może świecić przykładem dla regionu. Były to wiadomości o remoncie linii nr 29, remoncie linii nr 36 i reaktywacji linii nr 35.

Wasze opinie

STOP HEJT. Twoje zdanie jest ważne, ale nie może ranić innych.
Zastanów się, zanim dodasz komentarz
Brak możliwości komentowania artykułu po trzech dniach od daty publikacji.
Komentarze po 7 dniach są czyszczone.
Kalendarz imprez
kwiecień 2024
PnWtŚrCzPtSoNd
dk1 dk2 dk3 dk4 dk5 dk6 dk7
dk8 dk9 dk10 dk11 dk12 dk13 dk14
dk15 dk16 dk17 dk18 dk19 dk20 dk21
dk22 dk23 dk24 dk25 dk26 dk27 dk28
dk29  30  1  2  3  4  5
×