Ostrołęka, 31 stycznia 2017, 11:55

Dworzec kolejowy w centrum Ostrołęki? "To sfera marzeń"

Tak mógłby wyglądać dojazd do dworca "Ostrołęka-Śródmieście" (fot. kolej2022.pl)
9
5
19
Doprowadzenie kolei do centrum Ostrołęki to jeden z pomysłów, jaki przedstawiony został na stronie kolej2022.pl administrowanej przez Centrum Zrównoważonego Transportu. Dworzec miałby powstać w centrum miasta. O szanse realnego przeprowadzenia takiego projektu spytaliśmy u źródła.

Dworzec kolejowy w centrum Ostrołęki?

"Kolej 2022" to projekt, który powstał by aby pomóc samorządom regionalnym w identyfikacji i wyborze możliwych projektów kolejowych do realizacji w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych. Projekty tam przedstawiane to w większości nowe rozwiązania i często nie brane obecnie pod uwagę. Miał być to jednak sygnał dla samorządowców, że takie projekty mogą zyskać uznanie społeczne. Odbyło się już głosowanie, a wśród mazowieckich projektów 5. miejsce zajęło doprowadzenie kolei do centrum Ostrołęki. Na czym miałoby polegać?

- Wstępnie przebieg linii proponuje się wyprowadzić na przedłużeniu linii nr 29 (z Tłuszcza) w miejscu w którym skręca ona na wschód do stacji Ostrołęka, następnie linia prowadziłaby wykopem wzdłuż al. Jana Pawła II na odcinku od szpitala do ul. Żebrowskiego lub do ul. Konopnickiej. Konieczna budowa kilku wiaduktów ulic poprzecznych nad przebiegiem linii - czytamy w projekcie kolej2022.pl (tutaj).

Długość nowego odcinka miałaby wynosić 5 kilometrów, a szacowany koszt wykonania tej inwestycji to 200 milionów złotych. Skąd wziąć środki? Centrum Zrównoważonego Transportu proponuje Regionalne Programy Operacyjne - Polska otrzymała bowiem 10,2 mld funduszy unijnych na kolej w latach 2014-20. W praktyce inwestycje mogą trwać nawet dwa lata dłużej, stąd 2022 rok w nazwie projektu.

"To sfera marzeń"

Okazuje się, że w latach 70. XX wieku istniał pomysł by w centrum Ostrołęki powstał dworzec kolejowo-autobusowy. Stanęło jednak na tym, że ten kolejowy wciąż zlokalizowany jest na obrzeżach miasta. Osoby pragnące korzystać z kolei najpierw muszą dostać się na dworzec, a to też zajmuje trochę czasu. Dworzec kolejowy w centrum to pomysł ciekawy, ale w tym momencie nie jest on możliwy do zrealizowania.

- Najpierw trzeba uruchomić te linie kolejowe, które kiedyś z powodzeniem funkcjonowały, czyli nr 35 do Wielbarka, nr 36 do Łap i wyremontować linię nr 29 do Tłuszcza w związku z planowaną budową elektrowni. To jest priorytet i zadanie do wykonania, a później oczywiście będzie można brać pod uwagę również takie rozwiązanie, jeżeli tylko pojawiłyby się na to środki. W chwili obecnej jest to jednak tylko sfera marzeń, gdyż należy zabrać się za to co zostało zaniechane przez poprzedni rząd PO-PSL - mówi  Jerzy Grabowski, przewodniczący Rady Miasta Ostrołęki, wieloletni pracownik i miłośnik kolei.

Przypomnijmy, że w ostatnim czasie publikowaliśmy wiele pozytywnych informacji dotyczących ostrołęckiej kolei, która - jak za dawnych lat - znów może świecić przykładem dla regionu. Były to wiadomości o remoncie linii nr 29, remoncie linii nr 36 i reaktywacji linii nr 35.

Wasze opinie

Brak możliwości komentowania artykułu po trzech dniach od daty publikacji.
~Evi , 12:22 31-01-2017,   -
Wystarczyłaby stacja koło mostu kolejowego. Korzystaliby z niej mieszkańcy z za Narwi.
odpowiedz   •   oceń :  
~Gość, 12:27 31-01-2017,   -
Świetny pomysł!
odpowiedz   •   oceń :  
~Realista , 13:16 31-01-2017,   -
I gdzie miałby stanąć ten dworzec, jak obecnie w planowanym miejscu jego wybudowania jest Galeria Bursztynowa? Plany pewnie komunistyczne, dzisiaj kompletnie nierealne. Niech wyremontują linie do Łap, Szczytna i Tłuszcza, dobrze skomunikują MZK z dworcem PKP i PKS i nic więcej w temacie kolei do szczęścia nie będzie potrzebne.
odpowiedz   •   oceń :  
~ka , 13:21 31-01-2017,   -
A o projekcie wiaduktu drogowego nad przejazdem kolejowym na drodze wojewódzkiej nr 627 już nikt nie pamięta. A przypomni sobie przed wyborami pewnie gdy ruch kolejowy wzrośnie a wyjazd z Ostrołęki w stronę Rzekunia będzie niemożliwy. A nie mówię już o próbie wyjazdu z "Biedronki" w godzinach "szczytu". Kto to tak wymyślił że z "Biedronki" nie ma wyjazdu bezpośredniego w prawo w Słowackiego a trzeba wyjechać w tą Magazynową a potem czekać aż się rozjadą wszyscy.
odpowiedz   •   oceń :  
~Lou , 13:37 31-01-2017,   -
Oczywiście, że sfera marzeń. Za to sfera realna naszemu Prezydentowi kończy się na supermarketach i pomnikach.
odpowiedz   •   oceń :  
~Gość, 13:47 31-01-2017,   -
Piękna bajka - fantastyka
odpowiedz   •   oceń :  
~Max , 13:49 31-01-2017,   -
Piękna bajka - fantastyka poza tym totalna głupota by robić to w samym centrum!!!
odpowiedz   •   oceń :  
~hehe , 14:26 31-01-2017,   -
Prezydent droge postawil galerii teraz i dworzec pkp a nastepnie metro haha mapa to chyba jest z lat 1990 w gore polowy ulic nie ma teraz to nie mozliwe w tym miejscu chyba ze kolej podziema haha ale ludzie maja fantazje jak cos wrzucacie zglaszacie nie osmieszajcie miasta ostroleki chiciaz nowe mapy wrzuccie ui przemyscie co rysujecie :D
odpowiedz   •   oceń :  
~Gość, 14:41 31-01-2017,   -
ale właśnie, galeria by na tym zyskała jakby w pobliżu był dworzec. Wysiadasz z pociągu i cyk do galerii.
odpowiedz   •   oceń :  
~zez , 16:56 31-01-2017,   -
Tam nie  ma "księdza pola" to nie będzie dworca PKP.
Za to kler na swoim polu wybuduje nam dworzec PKS + galerię.
Tylko takie inwestycje mogą być w tm mieście.
odpowiedz   •   oceń :  
~rety , 16:57 31-01-2017,   -
beznadziejny pomysł, co to jest 5 km? komu to zrobi różnicę? z planowanego dworca do PKSu też nie jest tak blisko. lepiej skoordynować autobusy moze nawet dogadać się z MZK i zrobić darmowe dojazdy na bilet PKP i tyle. Poza tym wybudować druga stację po drugiej stronie rzeki i wszyscy byliby zadowoleni.
odpowiedz   •   oceń :  
~Jowisz , 17:07 31-01-2017,   -
No to mieszkańcy domków i bloków byliby wniebowzięci. xD
Cóż za żałosny pomysł...
odpowiedz   •   oceń :  
~gościu , 18:37 31-01-2017,   -
Chyba kogoś ładnie poniosło. Najpierw kilka lat "masakry" podczas budowy, a potem hałas pociągów w mieście. Ten pomysł jest NIEREALNY. Niech lepiej się zajmą 3 mostem.
odpowiedz   •   oceń :  
~Pablo , 18:48 31-01-2017,   -
Proponuję najpierw zbudować w końcu dworzec autobusowy, który nie odstraszał by każdego przyjezdnego. Niestety to co obecnie jest to istny kurnik a nie dworzec.
odpowiedz   •   oceń :  
~Bardziej realnie , 19:07 31-01-2017,   -
Dworzec kolejowy mógłby powstać na terenie starego szpitala. Byłby wygodny dojazd ulicami Sienkiewicza i Korczaka.
Połączenie biegło by przez łąki od Pomianu. Według planów ma być rewitalizowana linia do Szczytna, więc i ten kierunek byłby lepiej wykorzystany.
odpowiedz   •   oceń :  
~miki , 19:37 31-01-2017,   -
po co nowy dworzec? przyłączą Rzekuń do Ostrołęki i stary dworzec będzie prawie w centrum miasta
odpowiedz   •   oceń :  
~Gość, 19:58 31-01-2017,   -
Widzę że mapa prawie przedwojenna - bo nawet nie ma dwupasmówki do wojcieciechowic i szpitala, no chyba że dworzec w podziemiach jak Wa-wa centralna :))))
odpowiedz   •   oceń :  
~gosc , 22:49 31-01-2017,   -
dobre, tylko, że oni nawet elektrowni nie zbudują
odpowiedz   •   oceń :  
~Gość, 22:58 31-01-2017,   -
[quote=gosc ]dobre, tylko, że oni nawet elektrowni nie zbudują [/quote]
No tak, najpierw elektrownia i szybkie tory do Warszawy, a potem dworzec w centrum miasta. To właśnie powiedział przewodniczący.
odpowiedz   •   oceń :  
Serwis eOstroleka.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.
Najlepszy komentarz
~Evi , 12:22 31-01-2017,   -
Wystarczyłaby stacja koło mostu kolejowego. Korzystaliby z niej mieszkańcy z za Narwi.
odpowiedz   •   oceń :  
Zobacz również