2018-11-23T19:05:00+01:00 eOstroleka.pl 2 1 0 -
Region,

Jakie rozróżniamy materiały reklamowe POS?

REKLAMA

Jednym z istotnych elementów polityki marketingowej firmy, które pozwalają wyróżnić się na tle konkurencji, są materiały reklamowe POS. To wszelkiego typu nośniki reklamy stosowane poza środkami masowego przekazu, których przeznaczeniem jest wspieranie sprzedaży bezpośrednio w miejscu, w którym dokonywany jest zakup, jak również w jego pobliżu. Niekiedy też materiały POS określa się jako POSM – point of sale materials. 

Początki materiałów POS

Znaczenie reklamy było doskonale znane już w odległej przeszłości, a pojawienie się materiałów POS związane było ściśle z wykształceniem się handlu. Pierwsze udokumentowane formy reklamy pochodzą już z czasów starożytnych i występują w formie napisów umieszczonych bezpośrednio na ścianach. Jeszcze kilkaset lat temu można było jednak wyróżnić niewiele towarów uznawanych za podstawowe. Większość z nich zaliczano raczej do kategorii dóbr luksusowych, w związku z czym konieczne było ich zaprezentowanie w taki sposób, by klienci byli bardziej skłonni je kupić. Wiele zmieniło się jednak w dobie rewolucji przemysłowej, kiedy to możliwe stało się masowe produkowanie towarów przy jednoczesnym powiększeniu się zamożności grup społecznych. Był to czas, w którym na rynku zaczęła pojawiać się konkurencja, a tym samym powstała konieczność przekonania mas do zakupu towaru w określonej placówce. To właśnie okres, kiedy reklama przeżywała prawdziwy rozkwit, który stawał się coraz bardziej dynamiczny wraz z kolejnymi wiekami.

Rodzaje materiałów POS

Materiały reklamowe POS można podzielić na kilka kategorii. Główny podział wyróżnia jednak materiały twarde i miękkie. Do twardych należą przede wszystkim:

- regały;

- półki;

- kasetony;

- wszelkie trwałe produkty stosowane w dłuższej perspektywie czasowej.

Materiały miękkie POS to z kolei przede wszystkim:

- druki;

- ulotki;

- kartony;

- tekturowe reklamy.

Materiały na ladę

Materiały reklamowe POS można jednak podzielić również ze względu na umiejscowienie w obrębie obiektu handlowego. Pierwszą kategorią produktów są materiały na ladę. Wśród nich na uwagę zasługuje dyspenser, czyli specjalny podajnik albo stojak, na którym umieszcza się materiały reklamowe takie jak foldery czy ulotki. Dyspenser może przyjmować formę kieszeni z tworzywa sztucznego czy charakterystycznego stojaka. Wiele przedsiębiorców używa także bilonownicy, czyli kwadratowej lub prostokątnej podkładki wykonanej z tworzywa sztucznego, na którą wydaje się resztę. W jej wnętrzu można umieścić dowolną reklamę, przyciągając w ten sposób uwagę kupującego.

Materiały na półkę

Kolejna kategoria POS to materiały przeznaczone na półkę. Popularnością cieszy się między innymi wobbler, czyli ruchoma reklama przeznaczona do montażu na półce, często za pomocą paska elastycznego plastiku czy niewielkiej sprężyny. Na jego końcach znajduje się taśma samoprzylepna, która pozwala na przytwierdzenie reklamy do wobblera, a całości – do półki. Niezwykle prostą postacią reklamy jest także stoper – czyli forma POS umieszczona prostopadle do towaru na półce tak, by zwracać uwagę przechodzącej w pobliżu osoby. Ważne jest, by stoper widoczny był z daleka, dlatego czasem wykorzystuje się podświetlenia diodami LED. Ciekawą formą reklamy jest także shelf-liner, który ma postać zamocowanej na półce listwy. Umieszczane są na niej informacje na temat znajdującego się za listwą produktu. Specyficzną formą reklamy półkowej jest także topper, czyli nakładka na górną część półki, która ma wywołać u klienta poczucie, że dany produkt jest najlepszy ze wszystkich podobnych i ma przewagę nad tymi oferowanymi przez konkurencyjne marki.

Materiały na sufit 

Reklamy mogą być także umieszczane na suficie. W tym celu wykorzystuje się przede wszystkim flagietki, czyli nieduże flagi reklamowe, które zawiesza na sznurku. Najczęściej takie materiały reklamowe POS wykonane są z papieru albo materiałów odpornych na wilgoć i promienie słoneczne. Inną propozycją jest hanger – wiszący plakat albo tablica zawierająca logo czy reklamę danego produktu. 

Materiały na podłogę 

POS wykorzystywane są na każdej powierzchni, także na podłodze i to na szeroką skalę. Przede wszystkim zastosowanie znajduje owijka paletowa, czyli taśma z nadrukowaną reklamą wykorzystywana przy tworzeniu wysp paletowych i pozwalająca uatrakcyjnić ich wygląd. W branży chętnie wykorzystywany jest także display, czyli stojak, na którym znajduje się przestrzeń na reklamowane produkty, a także stoisko prezentacyjno-degustacyjne, dzięki któremu możliwe jest zachęcenie przechodzących klientów do zakupu prezentowanego produktu. Jednym z bardzo charakterystycznych materiałów jest także roll-up, czyli POS w kształcie kasety ze zwiniętą wewnątrz grafiką reklamowanego produktu. Uwagę potencjalnego klienta mogą też przyciągnąć naklejki podłogowe wykonane z wytrzymałej i odpornej na ścieranie folii antypoślizgowej.

Pozostałe materiały reklamowe

To jednak nie wszystkie materiały POS. Należy wyróżnić jeszcze najbardziej podstawową kategorię, w której znajdują się najpopularniejsze formy reklamy. Są to przede wszystkim naklejki – zarówno niewielkich rozmiarów, jak i dużego formatu druków na folii samoprzylepnej, a także ulotki i broszury. Uwagę potencjalnych klientów świetnie przeciąga również lightbox, czyli podświetlany materiał reklamowy czy infokiosk – interaktywna forma reklamy, często występująca w postaci terminala komputerowego, który zintegrowany jest z ekranem. 

Artykuł powstał przy pomocy firmy Noex z Komornik koło Poznania.