eOstroleka.pl
Region,

Kolejne dwa szynobusy dla Kolei Mazowieckich

REKLAMA
zdjecie 1171
zdjecie 1171
REKLAMA

Jeszcze w tym roku na mazowieckie tory wyjadą dwa kolejne szynobusy w barwach Kolei Mazowieckich. Nowoczesne, klimatyzowane pojazdy, wyposażone w monitoring i w pełni przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych dostarczone zostaną przez firmy Newag S.A. oraz PESA Bydgoszcz S.A. Koszt całej inwestycji to blisko 19,3 mln zł. Środki na ten cel pochodzić będą z budżetu Mazowsza (4,1 mln zł), z rezerwy celowej budżetu państwa (7,3 mln zł) oraz Funduszu Kolejowego (7,9 mln zł).

– Nowe szynobusy to przede wszystkim dobra wiadomość dla pasażerów Kolei Mazowieckich. Nowoczesne, klimatyzowane pojazdy poprawią komfort podróżowania, a ich wyjazd na trasę znacznie usprawni ruch i skróci czas przejazdu – podkreśla marszałek Adam Struzik. – Właśnie dlatego co roku inwestujemy w nowy tabor dla KM. Do 2024 r. planujemy wraz ze spółką na nowy tabor, modernizację starego i rozbudowę zaplecza technicznego przeznaczyć ok. 2,7 mld zł.

Zgodnie z podpisanymi dzisiaj umowami nowe szynobusy powinny zostać dostarczone do 11 grudnia br. Oba pojazdy wyposażone będą w klimatyzację, monitoring oraz elektroniczny system zewnętrznej i wewnętrznej informacji wizualnej. Będą również przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Szynobusy mają rozpędzać się do 120 km/h. Zostaną wykonane przez dwie firmy specjalizujące się w produkcji pojazdów szynowych – Newag S.A. oraz Pesę Bydgoszcz S.A.

– Na trasach mniej obciążonych i niezelektryfikowanych szynobusy świetnie się sprawdzają. Pojazdy, które już jeżdżą po mazowieckich torach, bardzo dobrze oceniane są też przez pasażerów, a to właśnie ich zdanie jest dla nas najważniejsze  – zaznacza wicemarszałek Leszek Ruszczyk.

Dwuczłonowy od Newagu
Newag S.A. dostarczy spalinowy szynobus dwuczłonowy. Znajdzie się w nim 119 stałych miejsc siedzących, 6 siedzących uchylnych oraz 140 miejsc stojących. Pojazd będzie kursował na odcinku Tłuszcz – Warszawa – Czeremcha. To już drugi w taborze Kolei Mazowieckich dwuczłonowy szynobus dostarczony przez firmę Newag S.A. Pierwszy jeździ po mazowieckich torach już od półtora roku.
– Komfort i bezpieczeństwo jazdy to oczekiwania, z których w Newagu uczyniliśmy najwyższy priorytet. W dwuczłonowym spalinowym zespole trakcyjnym, który jeszcze w tym roku przekażemy Kolejom Mazowieckim, zastosowane zostaną najnowocześniejsze rozwiązania techniczne – powiedział Zbigniew Konieczek, Prezes NEWAG S.A. – Pojazd, co warto podkreślić, spełniać będzie cztery scenariusze zderzeniowe, gwarantując tym samym najwyższe standardy bezpieczeństwa – dodał.

Jednoczłonowy od PESY
Jednoczłonowy szynobus spalinowy wyprodukuje dla Kolei Mazowieckich firma Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A. Znajdzie się w nim 60 stałych miejsc siedzących, 8 siedzących uchylnych oraz 52 miejsca stojące. Szynobus wyjedzie na trasy: Tłuszcz – Nasielsk – Sierpc – Płock oraz Tłuszcz – Ostrołęka. Pojazd dołączy do pozostałych siedmiu szynobusów wyprodukowanych przez Pesę.

– Umowa na dostawę pojazdu 214 Mb potwierdza, że współpraca Kolei Mazowieckich z naszą firmą jest wręcz modelowym przykładem doskonałych, wypróbowanych przez lata, wzajemnych relacji dwóch partnerów – mówi prezes PESA Tomasz Zaboklicki. – Samorząd Mazowsza i działający w jego imieniu przewoźnik, mając wizję rozwoju i konsekwentnie ją realizując, są pod względem troski o pasażera i unowocześniania taboru jednym z liderów komunikacji regionalnej w Polsce. Kontynuację współpracy z takimi partnerami traktuje PESA jako poważne zobowiązanie, ale i powód do ogromnej satysfakcji.

Koszt zakupu obu pojazdów to blisko 19,3 mln zł. Środki na ten cel pochodzić będą z rezerwy celowej budżetu państwa – 7,3 mln zł, Funduszu Kolejowego – 7,9 mln zł oraz budżetu samorządu województwa mazowieckiego – 4,1 mln zł.

– Zawsze podkreślam, że zakup takich pojazdów, jak szynobusy – pojazdów mniejszych, dedykowanych podróżnym, którzy zamieszkują nieco odleglejsze tereny Mazowsza, gdzie ruch kolejowy odbywa się z nieco mniejszą częstotliwością – jest tak samo ważny, jak zakup taboru przeznaczonego do poruszania się w samej aglomeracji. Naszym decyzjom przyświeca bowiem troska o wszystkich podróżnych, ponieważ każdy z nich jest dla nas tak samo ważny – powiedział Czesław Sulima, członek zarządu, dyrektor eksploatacyjny Kolei Mazowieckich.

Kalendarz imprez
kwiecień 2024
PnWtŚrCzPtSoNd
dk1 dk2 dk3 dk4 dk5 dk6 dk7
dk8 dk9 dk10 dk11 dk12 dk13 dk14
dk15 dk16 dk17 dk18 dk19 dk20 dk21
dk22 dk23 dk24 dk25 dk26 dk27 dk28
dk29 dk30  1  2  3  4  5
×