2018-04-04T10:20:32+02:00 eOstroleka.pl 2 1 2 100%
Ostrołęka,

Lokomotywa z historią i ostrołęckim akcentem

REKLAMA
REKLAMA
2
0
0
PKP CARGO przywróciło historyczne barwy kolejnej lokomotywie. Prezentacja ET22-933 odbyła się na terenie Sekcji Utrzymania i Napraw Północnego Zakładu Spółki w Bydgoszczy. Lokomotywa charakteryzuje się tabliczkami z herbem Ostrołęki. Dlaczego?

W najbliższą sobotę, 7 kwietnia br. zostanie zaprezentowana w Bydgoszczy już 14. lokomotywa odmalowana przez PKP CARGO S.A. w historyczne barwy. Tym razem będzie to lokomotywa elektryczna ET22-933, której przywrócono malaturę z lat 1988-2002 z charakterystycznymi zielonymi barwami i żółtym czołem. Unikatowymi elementami wyróżniającymi ten egzemplarz są tabliczki przedstawiające herb miasta Ostrołęki, umieszczone po obu stronach pudła lokomotywy.  

Lokomotywa została wyprodukowana w 1985 r. przez wrocławski PAFAWAG i w tym samym roku rozpoczęła pracę w Lokomotywowni Warszawa Olszynka Grochowska. Następnie trafiła do Lokomotywowni Ostrołęka, gdzie na czołach lokomotywy zostały zamontowane tabliczki z herbem miasta Ostrołęki. Charakterystyczne godło przetrwało, mimo zmiennych losów lokomotywy przydzielanej w różne miejsca Polski. Z Ostrołęki w 1997 r. trafiła ona najpierw do Zakładu Taboru w Białymstoku, później do Mazowiecko-Podlaskiego Zakładu Spółki w Warszawie, a następnie do Północnego Zakładu Spółki w Gdyni. W ciągu 32 lat służby lokomotywa przejechała 1 572 076 km. W marcu br. przeszła przegląd na poziomie P4, w trakcie którego zostały przeprowadzone prace malarskie. Ciekawostką może być fakt, że lokomotywa miała swój epizod filmowy. W 1989 r. wystąpiła w komedii ,,Galimatias, czyli Kogel Mogel II”, w reżyserii Romana Załuskiego.

PKP CARGO konsekwentnie przywraca historyczne barwy wybranym egzemplarzom lokomotyw z poszczególnych serii. Łączymy te prace, tak jak w przypadku lokomotywy ET22-933, z wykonaniem napraw okresowych. Przypomnę, że tylko w ostatnim czasie historyczną malaturę odzyskały lokomotywy ET22-980, ET42-029 i ET41-186 – powiedział członek Zarządu PKP CARGO Zenon Kozendra.

Sekcja Utrzymania i Napraw w Bydgoszczy to miejsce z bogatymi tradycjami.  Pierwsze warsztaty naprawcze powstały tam jeszcze w okresie międzywojennym. Do lat 60. ubiegłego wieku naprawiano i utrzymywano w sekcji głównie parowozy. Po tym okresie zaczęto eksploatować lokomotywy spalinowe, a następnie elektryczne. Pierwszymi lokomotywami trakcji elektrycznej były ET21, następnie EU07 i ET40. W 2012 roku Sekcja poszerzyła swoją ofertę o naprawy okresowe lokomotyw elektrycznych serii ET22 na poziomie P4/1 i P4/2 oraz EU07 na poziomie P4. W 2015 r. uruchomiono w niej hartownię obrzeży kół zestawów kołowych. Obecnie realizowana jest nowoczesna malarnia.

Zapraszamy miłośników kolei w sobotę, 7 kwietnia br. w godzinach 11.00-14.00 do Północnego Zakładu Spółki PKP CARGO, Sekcja Utrzymania i Napraw w Bydgoszczy, przy  ul. Inwalidów 1.
REKLAMA

Wasze opinie

Brak możliwości komentowania artykułu po trzech dniach od daty publikacji.

Brak Waszych opinii do tego artykułu, bądź pierwszy.

Zobacz również