eOstroleka.pl
Region,

Mazowsze przy tablicy

REKLAMA
zdjecie 2000
zdjecie 2000
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego  (fot. mazovia.pl)Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego (fot. mazovia.pl)
REKLAMA

 Nauczyciele z Mazowsza mają wiele ciekawych pomysłów na to, jak przeprowadzić lekcje o Mazowszu. Taki wniosek można wyciągnąć po pierwszej edycji konkursu na scenariusz lekcji szkolnej poświęconej naszemu województwu. Najlepszych 20 scenariuszy już niebawem znajdzie się w specjalnej publikacji, która trafi do mazowieckich szkół.

– Uczyć o Mazowszu nie jest łatwo. To region nie tylko duży w sensie geograficznym, ale też niezwykle różnorodny w zasadzie w każdym aspekcie i historycznym, i kulturalnym, i społecznym – zauważa marszałek Adam Struzik. – Jak się jednak okazuje, nasi nauczyciele mają wiele fantastycznych pomysłów, jak taką lekcję można poprowadzić – dodaje. – Najlepsze scenariusze lekcji będą udostępnione wszystkim szkołom i mam nadzieję, że będą inspiracją do poprowadzenia ciekawych i niebanalnych lekcji.

Skąd pomysł na konkurs „Lekcje o Mazowszu”? – Edukacja regionalna to ważny aspekt pracy szkoły. Jeśli jest ona dobrze prowadzona, to z jednej strony buduje tożsamość regionalną młodych ludzi, a z drugiej poszerza wiedzę o miejscu, w którym żyją i to w różnych kontekstach. Chcemy zaproponować mazowieckim szkołom gotowy materiał dydaktyczny, który posłużyłby nauczycielom do prowadzenia takich lekcji – podkreśla Teresa Makulska, zastępca dyrektora Mazowieckiego Samorządowego Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Warszawie.

„Lekcje o Mazowszu” to kolejny etap działań prowadzonych przez samorząd województwa mazowieckiego, których celem jest budowanie więzi regionalnych i lokalnych, a także poczucia przynależności do regionu m.in. wśród młodych Mazowszan. Pierwszym krokiem było wydanie „Kompendium wiedzy o Mazowszu” pod redakcją uznanych autorów, m.in. prof. Michała Kuleszy. – Jesteśmy przekonani, że wybrane przez nas lekcje będą doskonałą pomocą dydaktyczną w przygotowaniu i prowadzeniu zajęć o naszym regionie, a uczniowie będą aktywnie i chętnie w nich uczestniczyć  – podkreśla Izabela Stelmańska, zastępca dyrektora Departamentu Kultury, Promocji i Turystyki w urzędzie marszałkowskim.  

Konkurs został zorganizowany wspólnie przez samorząd województwa i Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli – instytucję, która od lat wspiera nauczycieli w ich rozwoju zawodowym. Zgłoszenia można było przesyłać do końca lutego.

Przewodnicząca komisji konkursowej Iwona Moczydłowska nie kryje zadowolenia z frekwencji. – Myślę, że jak na pierwszą edycję, wpłynęło sporo zgłoszeń. Jednak to, co najbardziej cieszy to fakt, że wiele prac naprawdę zasługuje na wyróżnienie. Nauczyciele wykazali się nie tylko kreatywnością, ale i znajomością wielu innowacyjnych metod – zauważa. Do konkursu w sumie zgłoszono 68 prac. W kategorii 7-9 lat wpłynęło 27 scenariuszy. W kategorii 10-14 lat – 23 scenariusze, a 15-18 lat – 14. Wśród autorów największą grupę stanowili nauczyciele. Pojawiło się jednak kilka prac autorstwa np. bibliotekarzy czy muzealników. Zdecydowanie najwięcej zgłoszeń wpłynęło z Warszawy – 32 i Płocka – 18. 6 prac nadesłali autorzy z Ostrołęki, 3 z Ciechanowa, a po 2 z Radomia  i Siedlec.

Po wieloetapowej ocenie scenariuszy uznano, że 20 prac znajdzie się w specjalnej publikacji, która trafi do mazowieckich szkół przed nowym rokiem szkolnym. Ponadto dostrzeżonych zostało jeszcze 19 scenariuszy. Te zostaną również opublikowane na stronach MSCDN i urzędu marszałkowskiego.

Pierwsze miejsca oraz nagrody pieniężne otrzymują:

w kategorii 7-9 lat
1.     „Mazowsze w walizkach”, Monika Jaworska i Anna Perkowska, Podstawowa Szkoła Międzynarodowa w Józefosławiu – 2 500 zł;
2.     „Poznajcie z nami Mazowsze”, Sabina Piłat, Szkoła Podstawowa Nr 234 w Warszawie – 1 500 zł;
3.     „Logopedyczna Pyza szuka głoski [š] na Mazowszu”, Monika Witasik, Przedszkole Nr 157 w Warszawie i Przedszkole Gminne w Chotomowie – 1 000 zł;

w kategorii 10-14 lat
1.     „A to Mazowsze właśnie…”, Małgorzata Białek, Zespół Szkół Podstawowej Nr 10 w Warszawie i Gimnazjum Nr 27 STO w Warszawie – 2 500 zł;
2.     „Zapomniani… zasłużeni dla Mazowsza”, Małgorzata Kostian i Małgorzata Knap, Szkoła Podstawowa Nr 314 w Warszawie – 1 500 zł;
3.     „Z daleka od serca czyli podróż po zakątkach Mazowsza”, Jadwiga Świderska, Szkoła Podstawowa Nr 8 w Legionowie – 1 000 zł;

w kategorii 15-18 lat
1.     „Jak zaplanować wirtualne i realne wycieczki po Mazowszu”, Monika Bojko, XCIX Liceum Ogólnokształcące w Warszawie – 2 500 zł;
2.     „Rozwój Mazowsza a fundusze unijne”, Joanna Jaworska, Publiczne Gimnazjum w Karniewie – 1 500 zł;
3.     „Powrócisz tu, gdzie nadwiślański brzeg… Historia, tradycje i współczesność ziemi mazowieckiej”, Jacek Murawski i Joanna Wojtulewicz, XCIX Liceum Ogólnokształcące w Warszawie – 1 000 zł;

Komisja postanowiła wyróżnić:
w kategorii 7-9 lat trzy scenariusze:
·         „Poznajemy Mazowsze”, Małgorzata Kowalak, Szkoła Podstawowa w Staroźrebach;
·         „Mazowsze na talerzu”, Monika Jabłońska, Szkoła Podstawowa Nr 4 w Płocku;
·         „Magiczne miejsce w sercu Puszczy Kozienickiej - tajemnice Królewskich Źródeł”, Aldona Gębka, Publiczna Szkoła Podstawowa Nr 24 w Radomiu;

w kategorii 10-14 lat pięć scenariuszy:
·         „Co słoiczku masz w koszyczku?”, Maciej Dowgiel, Pracownia Filmoznawcza i Medioznawcza,  Łódź – wyróżnienie specjalne
·         „Moje magiczne gniazdo ojczyste, mała ojczyzna – moje Mazowsze”, Łukasz Czudec, PKN ORLEN S.A., Płock;
·         „Oj, śliczna to ziemia to nasze Mazowsze!”, Alina Uszyńska, Szkoła Podstawowa Nr 323 w Warszawie;
·         „Czym chata bogata… – czyli o zasobach Mazowsza”, Bożena Grabińska, Gimnazjum w Troszynie;
·         „Warszawska  Wisła – skarb, czy  problem?”, Marzena Łazicka, SOSW w Przasnyszu;

w kategorii 15-18 lat trzy scenariusze:
·         „O, Mazowsze jakie cudne, gdzie jest taki drugi kraj – mazowieckie pejzaże słowem malowane”, Anna Gajek i Ireneusz Gajek, Gimnazjum Publiczne w Krasnem;
·         „Śladami V-2. Cudowna broń Hitlera na terenie obecnego województwa mazowieckiego w czasie II wojny”, Sławomir Kordaczuk, Muzeum Regionalne w Siedlcach i Janusz Wilczyński, IV Liceum Ogólnokształcące w Siedlcach;
·         „Walory krajobrazowe województwa mazowieckiego”, Irmina Bryłka, Zespół Szkół Odzieżowych Fryzjerskich i Kosmetycznych Nr 22 w Warszawie.

Wasze opinie

STOP HEJT. Twoje zdanie jest ważne, ale nie może ranić innych.
Zastanów się, zanim dodasz komentarz
Brak możliwości komentowania artykułu po trzech dniach od daty publikacji.
Komentarze po 7 dniach są czyszczone.
Kalendarz imprez
kwiecień 2024
PnWtŚrCzPtSoNd
dk1 dk2 dk3 dk4 dk5 dk6 dk7
dk8 dk9 dk10 dk11 dk12 dk13 dk14
dk15 dk16 dk17 dk18 dk19 dk20 dk21
dk22 dk23 dk24 dk25 dk26 dk27  28
dk29  30  1  2  3  4  5
×