2018-02-24T15:29:57+01:00 eOstroleka.pl 2 1 4 75%
Ostrołęka,

Miasto o likwidacji PKS w Ostrołęce: Ministrowie rządu PO odrzucili pomysły samorządowców

3
1
48
15 lutego, Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy PKS w Ostrołęce S.A. podjęło decyzję o rozwiązaniu spółki i jej likwidacji. Oznacza to, że zamknięcie działalności nastąpi do końca czerwca 2018 roku. Teraz do sprawy odniósł się ostrołęcki samorząd przypominając historię prywatyzacji PKSu.

Poniżej treść publikacji na stronie Urzędu Miasta:

Dzierżawca i jedyny gospodarz ostrołęckiego „dworca PKS” - firma Mobilis oficjalnie zapowiedziała likwidację swojej działalności na terenie miasta i regionu. Wiadomość ta wzbudziła wiele niepokoju i komentarzy. Wielu mieszkańców powiatu martwi się , jak dojedzie w przyszłości do różnych firm i instytucji w mieście.

W 2009 roku ówczesne Ministerstwo Skarbu poinformowało o zamiarze sprzedaży PKS-u. Prezydent Janusz Kotowski przygotował wówczas ciekawą propozycję samorządowego porozumienia, które mogłoby przejąć PKS i zapewnić sieć przejazdów w regionie. Rada Miasta Ostrołęki podjęła stosowną uchwałę (nr 389/LII/2009), a prezydent doprowadził do porozumienia międzypowiatowego, które podpisali oprócz prezydenta także starostowie powiatów ostrołęckiego, wyszkowskiego i ostrowskiego. Inicjatywę samorządów popierały związki zawodowe.

28 grudnia 2009 roku do Ministerstwa Skarbu Państwa trafiło pismo władz Ostrołęki, które zaproponowały komunalizację spółki Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Ostrołęce S.A. Niestety ministrowie rządu PO kategorycznie i bez uzasadnienia odrzucili pomysły samorządowców.

W piśmie z dnia 7 stycznia 2010 roku od podsekretarza stanu Mikołaja Budzanowskiego czytamy: "Pragnę poinformować, że zaawansowany jest proces prywatyzacji ww. spółki. W ocenie Ministerstwa Skarbu Państwa proces ten rokuje nadzieje na znalezienie inwestora, który zapewni spółce dokapitalizowanie oraz trwały rozwój, co przyniosłoby korzyści zarówno spółce jak i regionowi".

Mimo sprzeciwu związkowców i kontrpropozycji samorządów – ówcześni ministrowie z Platformy Obywatelskiej Aleksander Grad i Mikołaj Budzanowski z determinacją dokonali sprzedaży przynoszącego zyski państwowego przedsiębiorstwa. Firma Mobilis Group, której właścicielem jest izraelski Egged, pod koniec 2010 roku nabyła ostrołęcki PKS.
Nowy właściciel przejął nie tylko tabor, ale też wydzierżawił bazę przy ul. Zawadzkiego oraz dworzec przy Bogusławskiego. Wyczekiwanych przez wielu inwestycji nie było. Zwłaszcza wygląd dworca szpeci Ostrołękę. Niestety samorząd miasta nie mógł w żadnym wypadku poprawić wizerunku tego ważnego fragmentu Ostrołęki. Mógł to zrobić dzierżawca, ale nie zrobił....

W ostatnim czasie wielki niepokój wzbudziły zapowiedzi likwidacji działalności Mobilisu na naszym terenie. Prezydent Janusz Kotowski poprosił władze Grupy o pilne spotkanie. Chociaż przewozy regionalne nie należą do zadań Miasta, warto byśmy jako mieszkańcy wiedzieli, co firma ma w swoich planach.
Dziś, gdy porównamy piękny rozwój firmy MZK, nowe autobusy (w tym elektryczne), wygląd jej bazy przy Kołobrzeskiej z dworcem PKS i ewentualnością likwidacji działalności przewozowej w naszym regionie chciałoby się powiedzieć – szkoda, że ministrowie byli tak krótkowzroczni. A może tylko o to im chodziło?

Wasze opinie

Brak możliwości komentowania artykułu po trzech dniach od daty publikacji.
~Obserwator, 15:51 24-02-2018,   83%
Dlatego Prezedent Ostrołęki (wszechczasów) wziął sprawę w swoje ręce i ...
odpowiedz   •   oceń :  
~Gość, 16:02 24-02-2018,   42%
No to znaleźli winnego, to nie my to oni!!!
odpowiedz   •   oceń :  
~Andriej, 19:00 24-02-2018,   95%
A umiesz czytać ze zrozumieniem? Stanowisko Budzanowskiego było jasne, samorządy zrobiły co mogły i to nie one tutaj zawiniły.  Mobilis w Ostrołęce był zarządzany przez jakichś parodystów, przez lata zaczęła im rosnąć konkurencja, a oni nic sobie z tego nie robili. Zamiast zacząć konkurować chociaż cenami, skoro nie dało się taborem, ani tym bardziej informatyzacją w procesie kupna/rezerwacji biletów, to oni podnosili ceny i likwidowali zniżki. Totalny idiotyzm. W kursach do Warszawy dawno zgniótł ich PlusBus, PolskiBus swego czasu też klientów im pozabierał. Do miast takich jak Białystok, Olsztyn, Gdańsk wykosił tę śmieszną izraelską spółkę inny przewoźnik z podlasia (bodajże białostocki PKS Nova). PKS w Ostrołęce nie został sprzedany Mobilisowi po to, żeby cokolwiek poprawić,usprawnić albo uratować, ale po to, żeby członkowie jego zarządu wydrenowali możliwie jak najwięcej hajsu w jak najkrótszym czasie. Po czym zwinęli interes, mając w dupie mieszkańców jakiegoś zaścianka na Mazowszu.
odpowiedz   •   oceń :  
~gość, 23:34 24-02-2018,   75%
@~Andriej ale konkurencję interesowały tylko najlepsze trasy, po głównych drogach do niechodliwych kursów nie chcieli dopłccać i to jest całe clou
odpowiedz   •   oceń :  
~Andriej, 00:38 26-02-2018,   60%
@~gość Nie wiem o jakich "niechodliwych" kursach mówisz, ale skoro takie były to nie ma potrzeby ich utrzymywania i można było z nich rezygnować stopniowo, zwiększając kursy w tych godzinach w których ludzi było sporo. Skoro kurs jest mało uczęszczany, to znaczy że jest ludziom niepotrzebny i można zacząć myśleć żeby coś poprzesuwać. No ale po co, przecież nie po to Mobilis kupił ostrołęcki PKS żeby myśleć i usprawniać. Mogli też zacząć myśleć i konkurować na obleganych trasach. Po co miałem jechać do Gdańska ostrołęckim Mobilisem za 65zł z ulgą studencką 20% skoro białostocki PKS Nova jechał godzinę później za 50 pare złotych z większą ulgą 30%? Oni się w ogóle nie orientowali w rynku, nie robili żadnych badań i analiz kursów, nie inwestowali absolutnie nic w swoją flotę. Miałem wrażenie, że te autobusy nawet nie były sprzątane miesiącami. Ta firma to dno i parodia i ktoś powinien za to beknąć, że przekazał tak beznadziejnemu przewoźnikowi komunikację w regionie i teraz doprowadził do tego, że ludzie nie będą mieli jak dojechać do szkoły/pracy. Z tym, że ich to nie obchodzi. Włodarze wożą się swoimi furami i swoje dzieci również, plebs z autobusów i jego los średnio ich interesuje. No chyba, że idą wybory, ale  po wyborach znowu zapomną.
odpowiedz   •   oceń :  
~Gość, 06:17 26-02-2018,   50%
@~Andriej Platforma zostawiła miasto i region w ruinie.
odpowiedz   •   oceń :  
~Gość, 16:28 24-02-2018,   50%
odpowiedz   •   oceń :  
~Gość, 16:32 24-02-2018,   50%
I co dalej???
odpowiedz   •   oceń :  
~Gość, 16:35 24-02-2018,   75%
Ludzie musza czymś dojeżdżać ! Nie wszyscy posiadają auta :)
odpowiedz   •   oceń :  
~I, 16:40 24-02-2018,   32%
Nowa świecka tradycja - wina Tuska :)
odpowiedz   •   oceń :  
~Gość, 17:41 24-02-2018,   87%
@~I reputacja nie bierze się znikąd.
odpowiedz   •   oceń :  
~Se, 16:45 24-02-2018,   17%
skoro to nie ich wina to po co w ogóle się tłumaczą
odpowiedz   •   oceń :  
~Gość, 17:39 24-02-2018,   93%
@~Se bo to nie piaskownica
odpowiedz   •   oceń :  
~SETKA, 20:17 24-02-2018,   16%
@~Se Jak by się nie tłumaczyli to być napisał(a) czemu nic nie piszą :)
odpowiedz   •   oceń :  
~Gość, 18:51 24-02-2018,   46%
profilaktycznie trzeba napisać żeby ktoś nie pomyślał że to Kotowski winien :)
odpowiedz   •   oceń :  
~Gość, 20:42 24-02-2018,   60%
Czyli w skrócie: to nie my rozwaliliśmy PKS, ale i tak nic z tym nie zrobimy, bo kasa poszła na niewydolne MZK, które się nadaje tylko do oglądania, bo pożytku z tego nie ma żadnego.
odpowiedz   •   oceń :  
~Gość, 20:47 24-02-2018,   50%
Dobrze, że władze miasta nie sprzedały MZK Mobilisowi.
odpowiedz   •   oceń :  
~Gość, 22:13 24-02-2018,   61%
Kupiłbyś deficytową firmę? :)))
odpowiedz   •   oceń :  
~Gość, 22:15 24-02-2018,   46%
Mobilis kupił.
odpowiedz   •   oceń :  
~Gość, 00:37 25-02-2018,   57%
Toć Mobilis kupił PKS. MZK to kompletnie inna firma
odpowiedz   •   oceń :  
~Gość, 05:33 25-02-2018,   41%
Mobilis kupił niewydolną firmę.
odpowiedz   •   oceń :  
~Gość, 10:06 25-02-2018,   100%
Jeśli mowa o PKS Ostrołęka, to przed prywatyzacją był w czołówce najlepszych PKSów i był jak najbardziej rentowny. Tak więc nie ściemniaj i spływaj stąd.
odpowiedz   •   oceń :  
~Karol, 20:59 24-02-2018,   42%
Najłatwiej teraz wszystko złożyć na PO i Tuska .
odpowiedz   •   oceń :  
~Gość, 21:58 24-02-2018,   69%
@~Karol Najłatwiej teraz wszystko złożyć na władze miasta.
odpowiedz   •   oceń :  
~Hola hola, 21:09 24-02-2018,   27%
Ale przecież dworzec autobusowy jest własnością Kościoła, a nie PKSu. A dodatkowo już jakiś czas temu, na wniosek właściciela, władze miasta zgodziły się na zmianę planu zagospodarowania i wybudowanie w tym miejscu obiektu handlowego.
Szukajcie w Google pod hasłami "Co z planowaną budową dworca PKS?" i "Lodziarnie i sklepy na dworcu? Nowa wizja zagospodarowania gruntu".
odpowiedz   •   oceń :  
~Gość, 21:57 24-02-2018,   80%
@~Hola hola Ale przecież grunt pod dworcem należy do parafii, a dworzec do Mobilis. Jakiś czas temu, właściciel dworca, firma Mobilis złożyła wniosek do władz miasta na zmianę planu zagospodarowania i wybudowanie w tym miejscu obiektu handlowego, ale rada miasta takiej decyzji nie podjęła.
odpowiedz   •   oceń :  
~Hola hola, 08:42 26-02-2018,   20%
Jakie ty masz pojecie o prawie własności nieruchomości? Pewnie mieszkasz w mieszkaniu komunalnym albo u rodziców.
Wystarczyło zadać sobie trudu i poszukać tytułów, które podałem.
Oto cytat z jednego z artykułów:
"...
Właścicielem nieruchomości przy ul. Bogusławskiego o powierzchni ok. 1 ha jest parafia poklasztorna. Wniosek o zmianę przeznaczenia terenu złożył proboszcz parafii ks. Zdzisław Grzegorczyk.

- Od wielu lat grunt jest dzierżawiony przez dworzec PKS, a teraz przez firmę prywatną, która go wykupiła. Natomiast teren należy do parafii poklasztornej - podkreślił prezydent Janusz Kotowski.
..."

Znalezione w necie:
"Zgodnie z treścią art. 48 k.c. (kodeksu cywilnego) z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych, do części składowych gruntu należą w szczególności budynki i inne urządzenia trwale z gruntem związane, jak również drzewa i inne rośliny od chwili zasadzenia lub zasiania. Wyrażona w treści tego przepisu zasada superficies solo cedit, wskazuje, że jeżeli obiekty te są trwale związane z gruntem to stanowią własność właściciela gruntu."
I jeszcze:
"Możliwość stania się właścicielem budynku bez posiadania prawa własności do działki, na której ten budynek się znajduje, daje w prawie polskim instytucja użytkowania wieczystego. Użytkowanie wieczyste polega na oddaniu w użytkowanie nieruchomości gruntowej będącej własnością skarbu państwa, województwa, powiatu bądź gminy lub związku tych jednostek osobie fizycznej lub prawnej na czas określony 99 lat (wyjątkowo krócej, lecz nie mniej niż 40 lat). Instytucja ta została wprowadzona w 1961 roku, czyli w okresie głębokiej komuny, i miała służyć przede wszystkich zachowaniu kontroli państwa nad gruntami na terenie miast, gdyż to państwo pozostawało właścicielem gruntów."
odpowiedz   •   oceń :  
~Gość, 09:53 26-02-2018,   67%
@~Hola hola No to bzdury piszesz tu:
"Ale przecież dworzec autobusowy jest własnością Kościoła, a nie PKSu. "

A  tak jest naprawdę:
"Oto cytat z jednego z artykułów:"...Właścicielem nieruchomości przy ul. Bogusławskiego o powierzchni ok. 1 ha jest parafia poklasztorna. Wniosek o zmianę przeznaczenia terenu złożył proboszcz parafii ks. Zdzisław Grzegorczyk.- Od wielu lat grunt jest dzierżawiony przez dworzec PKS, a teraz przez firmę prywatną, która go wykupiła. Natomiast teren należy do parafii poklasztornej - podkreślił prezydent Janusz Kotowski...."

Czyli grunt pod dworcem należy do parafii, a dworzec do Mobilis, która go kupiła od Skarbu Państwa.
odpowiedz   •   oceń :  
~Hola Hola, 12:09 26-02-2018,   50%
Katecheta mówi pokrętnie, aby ukryć faktyczny stan prawny. Prawda jest taka, że parafia jest właścicielem terenu i wszystkiego co na tym terenie jest postawione. Inaczej być nie może.
Tylko dzierżawca wieczysty może być właścicielem budynku na dzierżawionej ziemi. Dzierżawa wieczysta dotyczy wyłącznie ziemi dzierżawionej od szeroko rozumianego Państwa. Tutaj nie ma dzierżawy wieczystej tylko zwyczajna dzierżawa. Parafia podnosiła PKSowi opłaty za dzierżawę, aż ten powiedział "pass". To było wiadomo od dawna, że PKS w końcu sobie pójdzie.

Ponadto ustosunkuj się do tego:
"...Wniosek o zmianę przeznaczenia terenu złożył proboszcz parafii ks. Zdzisław Grzegorczyk."
Tylko właściciel ma takie prawo.
odpowiedz   •   oceń :  
~Gość, 12:21 26-02-2018,   40%
@~Hola Hola Właściciel terenu nie budował dworca. Piszesz pokrętnie antykatecheto.

"...Wniosek o zmianę przeznaczenia terenu złożył proboszcz parafii ks. Zdzisław Grzegorczyk."

Właścicielem terenu jest parafia i tylko ona ma prawo do zmiany przeznaczenia terenu. Właściciel terenu nie planował tam zmiany przeznaczenia terenu, to była wola dzierżawcy.

Dobrze, że parafia dbała o ten teren, jak każdy właściciel by to robił.
odpowiedz   •   oceń :  
~Hola hola, 12:31 26-02-2018,   40%
Widzę, że ksiądz dobrodziej dobrze poinformowany.
odpowiedz   •   oceń :  
~Gość, 12:33 26-02-2018,   50%
@~Hola hola Tu jest ciekawa odpowiedź na temat dworca:
"- Decyzją większości radnych, teren na którym znajduje się obecnie dworzec PKS zostanie niestety przeznaczony pod budowę kolejnego obiektu wielko powierzchniowego (pisownia oryginalna - przyp. red.) w Ostrołęce - twierdził Łukasz Kulik. W związku z tym radny zwrócił się do Janusza Kotowskiego z pytaniami, m.in. o rozmowy z firmą Mobilis w zakresie uzyskania jej opinii na temat planowanej inwestycji, jak będzie wyglądała struktura własnościowa dworca oraz czy na czas budowy nowego obiektu dworzec będzie funkcjonował w tym samym miejscu. Odpowiedź prezydenta z pewnością musiała zaskoczyć radnego.

- W swojej interpelacji stawia Pan pytania, które mogą świadczyć albo o niezrozumieniu zakresu spraw, którymi zajmuje się samorząd, albo o celowej próbie wikłania prezydenta miasta w kwestie, które nie dotyczą jego kompetencji i obowiązków. Myli się Pan, twierdząc że decyzją większości radnych teren "obecnego dworca PKS" został przeznaczony pod obiekt wielkopowierzchniowy. Takiej decyzji rada nie podjęła - pisze Janusz Kotowski, dodając jednocześnie - Nie jest moim zadaniem, żeby zdobywać dla Pana informacje dotyczące strategii rozwoju firmy Mobilis czy tego jak będzie wyglądała struktura własnościowa dworca. Można o to zapytać szefów firmy czy właścicieli terenu. "

Radny nie był dobrze poinformowany.
odpowiedz   •   oceń :  
~Ja, 22:32 24-02-2018,   65%
 Cytat: piękny rozwój firmy MZK???
Mając niekończące się dotowanie z kasy miasta czyli z kieszeni mieszkańców łatwo się jest pięknie rozwijać nie ponosząc żadnego ryzyka.
odpowiedz   •   oceń :  
~Gość, 05:36 25-02-2018,   48%
@~Ja A co, chciałbyś, by MZK sprzedali Mobilisowi?
odpowiedz   •   oceń :  
~Gość, 10:11 25-02-2018,   58%
Ja bym bardzo chciał. Może by w końcu zaczęli wozić ludzi do pracy, a nie bezdomnych i emerytów.
odpowiedz   •   oceń :  
~Gość, 11:41 25-02-2018,   48%
I MZK upadłoby jak PKS, dziękuję, wolę żeby nie sprzedawali MZK.
odpowiedz   •   oceń :  
~Gość, 15:41 25-02-2018,   57%
Wolisz płacić na te gówno, którym i tak nie pojedziesz do pracy? To już lepiej przehulać na wódkę te pieniądze, będzie więcej pożytku.
odpowiedz   •   oceń :  
~Gość, 17:37 25-02-2018,   39%
Niedługo nie pojedziesz do pracy PKSem.
odpowiedz   •   oceń :  
~Gość, 19:16 25-02-2018,   64%
Tempiciel lemingów, to ty? xD
odpowiedz   •   oceń :  
~Poldek, 23:01 24-02-2018,   23%
Jeszcze powinni dodac ze winien jest Donald .Fachowcy od pomnikow i rekultywacji biznesu taki zalazek komuny
odpowiedz   •   oceń :  
~Gość, 05:35 25-02-2018,   79%
@~Poldek A to nie ludzie Donalda sprzedali PKS, nie chcąc oddać firmy samorządom. Teraz od samorządów żąda się, róbta coś tym, bo my dali ciała.
odpowiedz   •   oceń :  
~xzy, 09:02 25-02-2018,   0%
Przed II wojną  światową chodzili na piechtę do Ostrołęki  
odpowiedz   •   oceń :  
~Gość, 11:40 25-02-2018,   92%
@~xzy Jak to powiedziała PO, po nas choćby potop
odpowiedz   •   oceń :  
~Dom, 11:23 25-02-2018,   32%
Do Gość ciekawe ile dostałeś żeby bronić władze miasta oni nigdy nie są winni ........
odpowiedz   •   oceń :  
~Gość, 11:39 25-02-2018,   85%
@~Dom Ciekawe ile zyskałeś za sprzedaży PKS, żeby bronić PO, oni nigdy nie są winni...
odpowiedz   •   oceń :  
~Anna, 11:25 25-02-2018,   100%
Dzieci dp szkoły jezdza.Brać sie za robotę i to szybko bo od wrzesnia nauka!
odpowiedz   •   oceń :  
~ostroleczan, 10:25 26-02-2018,   50%
to co dzieje sie na terenie prezydenta Kotowskiego i posła Czartoryskiego oni za to odpowiadaja...PO nie rzadzila i nie rzadzi w Ostrolece/prosze to sobie uswiadomic/...pamietacie jak posel Czartoryski siedzial w Enerdze w Gdansku ,minelo prawie trzy lata rzadow PIS i co?....na jakim etapie jest elektrownia...to samo dzieje sie z zakladami..
odpowiedz   •   oceń :  
~Gość, 11:12 26-02-2018,   46%
@~ostroleczan To się dzieje w prywatnej firmie, którą kiedyś PO sprzedało., to oni za to odpowiadają. Kotowski i Czartoryski nie rządzili PKS, proszę to sobie uświadomić.
odpowiedz   •   oceń :  
Serwis eOstroleka.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.
Najlepszy komentarz
~Andriej, 19:00 24-02-2018,   95%
A umiesz czytać ze zrozumieniem? Stanowisko Budzanowskiego było jasne, samorządy zrobiły co mogły i to nie one tutaj zawiniły.  Mobilis w Ostrołęce był zarządzany przez jakichś parodystów, przez lata zaczęła im rosnąć konkurencja, a oni nic sobie z tego nie robili. Zamiast zacząć konkurować chociaż ...
odpowiedz   •   oceń :  
Zobacz również