2018-05-09T12:37:00+02:00 eOstroleka.pl 2 1 0 -
Ostrołęka,

Najstarszy elektryczny pociąg w Polsce obchodzi urodziny! Obecnie jeździ na trasie Ostrołęka - Tłuszcz

fot. Koleje Mazowieckie
0
0
7
Dziś Koleje Mazowieckie świętują urodziny najstarszego czynnego elektrycznego zespołu trakcyjnego w Polsce. Jest nim EN57 o numerze 038. „Babcia” - jak mówią o niej kolejarze -  swoją kolejową karierę rozpoczęła 9 maja 1963 r. Mimo swego wieku „Babcia” na razie nie wybiera się na emeryturę. Jeździ na trasie Ostrołęka - Tłuszcz.

Elektryczny zespół trakcyjny EN57 038 to „dziecko” PAFAWAG Wrocław. Pojazd znajduje się w parku taborowym Kolei Mazowieckich. Pochodzi z rodziny najliczniejszych i najdłużej produkowanych na świecie pojazdów serii EN57. Swoją karierę rozpoczęła w Lokomotywowni Głównej Kraków Prokocim. W 1991 roku zasiliła  park taborowy Lokomotywowni Pozaklasowej Tarnów. Osiem lat później została przekazana do Zakładu Taboru w Nowym Sączu i tam była eksploatowana do 2001 r.

Następnym krokiem w jej karierze były PKP ,,Przewozy Regionalne” i Małopolski Zakład Przewozów Regionalnych, Sekcja Utrzymania Taboru Trakcyjnego Sucha Beskidzka. W sierpniu 2003 r. rozpoczął się jej okres mazowiecki. Trafiła do  Sekcji Utrzymania Taboru Trakcyjnego Warszawa Grochów funkcjonującej w ramach Mazowieckiego Zakładu Przewozów Regionalnych w Warszawie, a potem do Oddziału Utrzymania ezt w Tłuszczu.

Obecnie „Babcię” można spotkać najczęściej na trasie Ostrołęka - Tłuszcz. Dziś na jej liczniku jest grubo ponad sześć milionów kilometrów. „Babcia” przeszła kilka liftingów, a dokładnie 2 naprawy w poziomie utrzymania P5 (naprawy główne z modernizacją - pierwszą w 1974 r., drugą w 1991 r., obie w ZNTK Mińsk Mazowiecki) oraz naprawy średnie (obecnie nie istnieje taki poziom utrzymania) i naprawy w poziomie utrzymania P4 (rewizyjne).  Dziś „Babcia” jest nieco „podrasowana” - ma zainstalowaną przetwornicę  statyczną PSM26, sprężarkę śrubową Airpol SK7, wyłącznik szybki DCU 440J, SIP i interkom, kamery czołowe i urządzenia do nagrywania dźwięku, ogrzewane szyby czołowe, nowoczesne fotele wandaloodporne w przedziałach pasażerskich, oświetlenie wpuszczane w sufit, instalację pod biletomaty bezgotówkowe i kasowniki oraz WiFi.

Producent w pierwszych egzemplarzach pojazdów tej serii zastosował system hamulca Knorr, a dopiero w kolejnych ezt serii EN57 - system Oerlikon.  U „Babci” system Knorra podczas ostatniej naprawy w poziomie utrzymania P4 z modernizacją został zastąpiony systemem Oerlikon.
fot. Koleje Mazowieckie
fot. Koleje Mazowieckie

Wasze opinie

Brak możliwości komentowania artykułu po trzech dniach od daty publikacji.
~wo, 12:54 09-05-2018,   100%
6 mln kilometrów to tyle co pasaty na wos...
odpowiedz   •   oceń :  
~Pafawag, 13:00 09-05-2018,   100%
Przeżyje i te wasze Pendolino :-D
odpowiedz   •   oceń :  
~Muzeum, 13:51 09-05-2018,   50%
Super informacja dla Miłośników Kolejnictwa w Ostrołęce. Mamy Babcię sprowadżmy Dziadka , a Wnuczek pewnie przed Dworcem stoi odrestaurowany. Koleje Mazowieckie świętują a ostrołęczanie z przesiadkami do Warszawy się turlają - poprawcie jeśli się mylę czas dojazdu blisko 3 godziny? czy krócej pytanie oczywiście do tych co koleją dojeżdzaja - wiedzą najlepiej.
odpowiedz   •   oceń :  
~Gość, 14:23 09-05-2018,   63%
@~Muzeum Jakie tory taki czas przejazdu. Gdyby była nowa elektrownia to już byłyby nowe tory.
odpowiedz   •   oceń :  
~Gość, 14:40 09-05-2018,   50%
Bzdura.
odpowiedz   •   oceń :  
~Gość, 19:16 09-05-2018,   100%
Gdyby nie elektrownia to zamknięto by tory do Tłuszcza.
odpowiedz   •   oceń :  
~Gość, 20:36 09-05-2018,   100%
W 2012, jak wstrzymano przygotowania do budowy elektrowni, PKP zdążyło wyremontować odcinek z Tłuszcza do Mostowki. Potem dali sobie spokój. Prawda jest też taka, że gdyby nie istniejąca elektrownia, to byśmy mieli teraz kolej jak w Łomży.
odpowiedz   •   oceń :  
Serwis eOstroleka.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.
Najlepszy komentarz
~wo, 12:54 09-05-2018,   100%
6 mln kilometrów to tyle co pasaty na wos...
odpowiedz   •   oceń :  
Zobacz również