2018-02-16T13:03:00+01:00 eOstroleka.pl 2 1 20 70%
Ostrołęka,

Nasz wywiad: Jakub Frydryk o ruchu Bezpartyjne Miasto

14
6
39
W ostatnim czasie ogłoszono, że aktywnym w mediach społecznościowym ruchem Bezpartyjne Miasto pokieruje Jakub Frydryk - ostrołęcki przedsiębiorca i działacz charytatywny. W rozmowie z naszym portalem Frydryk wyjaśnia powody swojego działania i rozwiewa wątpliwości dotyczące profilu działalności nowej organizacji. Zachęcamy do lektury.

eOstroleka: W ostatnim czasie ogłoszono, że to Pan odpowiada za organizację Bezpartyjne Miasto. Skąd pomysł na założenie tego typu ruchu?

Jakub Frydryk: Od kilku lat zajmuję się działalnością społeczną w mieście, łączę ją z pracą zawodową. Kilka projektów udało nam się już zrealizować, a dzięki tej działalności wiem też, że w Ostrołęce jest dużo młodych ludzi, którzy są niezagospodarowani, mają ambicję, chcieliby coś zrobić, zmienić naszą rzeczywistość. Formuła działalności w akcjach społecznych jest niewystarczająca do tego, by realizować ich pomysły. Stąd pomysł, żeby zbudować coś trwałego, gromadzić wokół siebie ludzi chcących wnieść jakieś nowe pomysły w Ostrołękę, samorząd, działalność społeczną i charytatywną, każdą inną dziedzinę. Nie niesiemy za sobą walki z kimkolwiek, ale chcemy nieść przesłanie, by jednoczyć ludzi. Chcemy robić coś ponad podziałami, a wiadomo, że te polityczne podziały są najmocniejsze.

Nazwa od razu sugeruje, że będzie to ruch polityczny.

W zależności od tego co rozumiemy przez pojęcie „polityka”. Ten ruch nie ma na celu bawienie się w politykowanie, ale ma założenie takie, by między innymi wpływać na politykę miasta, by była ona najefektywniejsza dla mieszkańców i skupiała się na dobru miasta. Chcemy dać szansę młodym ludziom na realizację ich pomysłów. Jeżeli już mówimy stricte o polityce, to jak widać po średniej wieku w radzie miasta, ludzie młodzi mają problem z czynnym braniem udziału w wyborach. Średnia wieku radnych to 52 lata, a niektórzy zasiadają w radzie już od kilku kadencji. Ten brak świeżej krwi w samorządzie to też jest spory problem.

Jak liczna jest organizacja Bezpartyjne Miasto?

W tej chwili to środowisko zrzesza głównie młodych ludzi, którzy są związani z organizacjami pozarządowymi. Uruchomienie tego projektu spowodowało lawinę wiadomości, mam mnóstwo telefonów, nawet od ludzi, od których nie spodziewałbym się kontaktu. Zainteresowanie jest bardzo duże. Przy okazji zachęcam wszystkich, którym leży na sercu dobro miasta, do polubienia strony Bezpartyjne Miasto na Facebooku i do aktywnego uczestniczenia w naszych działaniach.

Dlaczego ruch Bezpartyjne Miasto rozpoczął działanie właśnie na Facebooku?

Media społecznościowe to domena młodych ludzi, a większość osób, które z nami współpracują to młodzi ludzie, oni stanowią przyszłość naszego miasta. Taka forma komunikacji była dla nas na początek najwygodniejsza. Oczywiście nie będzie tak, że będziemy jedynie aktywni na Facebooku, planujemy wiele działań.

Proszę powiedzieć coś więcej o tych działaniach.

Codziennie mam co najmniej jedno spotkanie z ludźmi z różnych środowisk, które się do mnie systematycznie zgłaszają. Na wiosnę planujemy zorganizować kilka spotkań z mieszkańcami, tak by każdy mógł przyjść i zgłosić swoje pomysły na rozwój miasta.

Czy uważa Pan, że samorząd powinien być bezpartyjny?

Praktyka doświadczeń innych samorządów mówi nam, że bezpartyjne komitety są najbardziej efektywne w działaniu na rzecz społeczności lokalnej. Niepolityczny twór nie będzie angażował się z założenia w konflikty na poziomie centralnym między dużymi ugrupowaniami politycznymi. Takie angażowanie się nie służy rozwojowi społeczności lokalnej. Społeczność jest różna, ludzie mają różne poglądy i trzeba wszystkich angażować do działalności na rzecz miasta, a nie wykluczać ich tylko dlatego, że reprezentują inne środowisko. Ostrołęka powinna być bezpartyjna, bo najważniejszy wtedy będzie interes miasta, a nie interes jakiejś konkretnej grupy politycznej. Interes partii jest przecież często niespójny z interesem samorządu. Interesem miasta nie będzie udowodnienie swojej racji przeciwnikowi politycznemu, my mamy inne problemy, w wymiarze lokalnym. Interes partyjny często jest narzucany z góry, a musimy stworzyć grupę, dla której Ostrołęka będzie najważniejsza.

Pojawiło się ostatnio wiele spekulacji, więc należy zapytać czy ma Pan aspiracje polityczne i czy sięgają one na przykład kandydowania na prezydenta miasta?

W chwili obecnej nie jest to czas i miejsce na dyskusję o tym. Jest jeszcze zdecydowanie za wcześnie, by rozmawiać o polityce. Na razie jest to ruch społeczny, a nie ruch polityczny. Nasze plany czy założenia nie sięgają tak daleko.

Skoro nie polityka, to działalność społeczna i charytatywna. Jest Pan prezesem Mazowieckich Inicjatyw Społecznych. Czego dotychczas udało się dokonać tej organizacji?

Angażujemy się w wiele akcji społecznych organizowanych na terenie naszego miasta, na przykład od 10 lat robimy Świąteczną Zbiórkę Żywności, ale również pomagaliśmy przy akcjach DKMS, przy Motosercu, Rockołęce, Wielkiej Orkiestrze Świątecznej Pomocy. Promowaliśmy akcje przeciw dopalaczom, które poskutkowały zamknięciem sklepów z dopalaczami. Staramy się też krzewić patriotyzm, przy współpracy ze Starostą Ostrołęckim zorganizowaliśmy obchody 100-lecia urodzin majora Stefana Kleczkowskiego z Kleczkowa, pilota dywizjonów 302 i 303. Był wtedy koncert Fortecy, panel dyskusyjny, z Anglii przyjechała rodzina naszego bohatera. Nasze stowarzyszenie rozpoczęło także galę wolontariatu. W tym roku planujemy kolejne ciekawe wydarzenia.

Jaki jest obecnie największy problem Ostrołęki?

Brak perspektyw dla młodych ludzi.

W takim razie: jak to zmienić? Samo mówienie nie wystarczy.

Chcę rozmawiać z ludźmi i szukać rozwiązań. Od 10 lat organizuję zbiórkę żywności i przez te kilka dni młodzi ludzie wracają do nas ze studiów, przyjeżdżają do miasta żeby wziąć udział w naszej akcji. Jeżeli taka zbiórka potrafi ich tu ściągnąć, to są perspektywy by zrobić to na szerszą skalę.

Jakie ma Pan przesłanie dla ostrołęczan jako szef Bezpartyjnego Miasta?

Budujmy mosty, nie mury.

Wasze opinie

Brak możliwości komentowania artykułu po trzech dniach od daty publikacji.
~Wyborca, 14:11 16-02-2018,   67%
Brawo panie Kubo! Czekamy na szczegóły i idziemy razem z panem!!
odpowiedz   •   oceń :  
~hi hi hi, 14:23 16-02-2018,   50%
Niech ten działacz charytatywny pokaże kogo wspomógł z własnej kasy.
odpowiedz   •   oceń :  
~Gość, 14:50 16-02-2018,   64%
@~hi hi hi Każdy organizator akcji społecznych buli z własnej kieszeni. Kto nie robił ten nie wie
odpowiedz   •   oceń :  
~Wolontariuszka, 14:29 16-02-2018,   65%
Sama organizuje jedna z akcji społecznych i wiem że bez zaangażowania własnych środków się nie da.  A czym więcej akcji tym więcej pieniędzy.  Widać" hihih" że w życiu nic dla innych nie zrobiłeś. Słaby ten twój komentarz.
odpowiedz   •   oceń :  
~adam, 14:33 16-02-2018,   56%
Ciekawy wywiad. Popieram. Dość panowania obecnej władzy.
odpowiedz   •   oceń :  
~Gość, 14:52 16-02-2018,   45%
Że też się nie boisz, tak pod kocim nosem takie ruchy wykonywać. Pozazdrościć odwagi.
odpowiedz   •   oceń :  
~wyborca, 15:12 16-02-2018,   43%
największym problemem Ostrołęki jest PIS na czele wiadomo z kim. Teraz albo nigdy, trzeba pogonić tę władzę.. jeżeli Bezpartyjne wystartuje, Kulik wystartuje to głosujmy na nich, pokażmy, że to my rządzimy miastem!!!!
odpowiedz   •   oceń :  
~hi hi hi, 15:22 16-02-2018,   50%
Tak jak Jurek O, biedę klepał a teraz to wielkie panisko. Oczywiście społecnok.
odpowiedz   •   oceń :  
~hi hi hi, 15:22 16-02-2018,   43%
Społecznik oczywiście
odpowiedz   •   oceń :  
~Zbiórkowicz, 15:24 16-02-2018,   56%
Każdy wie, że w działaniach charytatywnych cenniejszy od pieniędzy jest prywatny czas przeznaczony na rzecz pomocy innym. Podobnie jak wspomniała poprzedniczka - w akcjach społecznych ciężko jest nie przeznaczyć własnych środków finansowych podczas brania w nich udziału, a już praktycznie niemożliwym podczas ich organizacji. Gorąco kibicuję powstałemu Ruchowi i Młodym! Liczę na Was! :)
odpowiedz   •   oceń :  
~nie libię pisu, 15:26 16-02-2018,   38%
ale ujadacie pisiaki. strach was obleciał.
odpowiedz   •   oceń :  
~wolontariusz, 15:31 16-02-2018,   50%
Panie Jakubie, nie przejmuje się pan tym ujadaniem. Najwięcej ujadają Ci którzy mają najwięcej do stracenia. A to by znaczyło że się Pana boją. Jesteśmy z Panem. Powodzenia
odpowiedz   •   oceń :  
~WARkot, 15:39 16-02-2018,   78%
Problem: brak perspektyw dla młodych ludzi
Rozwiązanie: zbiórka żywności
Żelazna logika
odpowiedz   •   oceń :  
~Gość, 15:44 16-02-2018,   50%
@~WARkot A gdzie tak zostało powiedziane? Równie dobrze można byłoby napisać że jeden z polityków popiera czystość przedmałżeńską a zdradza swoją żonę, też równie logiczne :)
odpowiedz   •   oceń :  
~Gość, 15:48 16-02-2018,   34%
alb stoi w pierwszym rzędzie w kościele i udaje świętego. a bliźnich w szklance wody by utopił.
odpowiedz   •   oceń :  
~Gość, 15:52 16-02-2018,   50%
zdaje sie drugi gościu że mówimy o tym samym człowieku :)
odpowiedz   •   oceń :  
~człowiek bez perspektyw, 16:24 16-02-2018,   43%
@~WARkot Chyba ktoś nie potrafił analogii odczytać..... Ludzie chcą wrócić do Ostrołęki, chcą mieszkać, pracować w Ostrołęce. Widać to po zaangażowaniu w akcje społeczne. Mają pomysły i to właśnie ich pomysły będą rozwiązaniem na problem braku perspektyw. Przynajmniej ja to tak rozumiem. Ktoś wreszcie chce rozmawiać z młodymi ludźmi i ja wiem, że Kuba jest bardzo odpowiednią osobą, by wdrażać te pomysły w życie, przy wsparciu ze strony samorządu. Szkoda tylko, że samorząd boi się takich inicjatyw, jakgdyby miał stracić prymat w mieście. Szczerze? Rzygać się chce, jak się na to wszystko patrzy......? Na oświatę zwłaszcza. Nie dziwię się, że aktualnie ludzie uciekają z miasta.
odpowiedz   •   oceń :  
~Gość, 17:48 16-02-2018,   0%
Coście się tak tego jasia uczepili?
odpowiedz   •   oceń :  
~Marzena, 15:53 16-02-2018,   50%
Panie Jakubie, mam nadzieję że nie czyta Pan głupot.
odpowiedz   •   oceń :  
~Warkotlet, 15:57 16-02-2018,   67%
~Gość A gdzie inna konkretna odpowiedź na pytanie: jak to zmienić? Samo mówienie nie wystarczy.
odpowiedz   •   oceń :  
~hi hi, 16:01 16-02-2018,   50%
Po ilości komentarzy widzę że kogoś dup a boli
odpowiedz   •   oceń :  
~myszka, 16:09 16-02-2018,   50%
A koty, koty  nie znajdą roboty tralalalalalala
odpowiedz   •   oceń :  
~FAN, 16:12 16-02-2018,   50%
PAMIĘTACIE FILM OBYWATEL PISZCZYK FRYDRYCH TO TAKI PISZCZYK S- SAM PISZE KOMENTARZE I NA NIE ODPOWIADA HE,HE,HE
odpowiedz   •   oceń :  
~przedstaw się, 16:37 16-02-2018,   75%
Kto od teraz obrazi Kubę jest SZON :) :) :)
odpowiedz   •   oceń :  
~Gość, 17:09 16-02-2018,   64%
Panie Jakubie chyba zalazł Pan za skórę obecnej władzy. Bo tylko te środowisko może tak alergicznie reagować. A ja polecam nie czytać, nie przejmować się, iśc do przodu
odpowiedz   •   oceń :  
~Gość, 17:56 16-02-2018,   50%
W końcu znalazł się ktoś, kto chce z młodymi ROZMAWIAĆ, a nie tylko im rozkazywać, nakazywać i pouczać. A reakcja władz miasta - w tym nauczyciela, który powinien rozumieć jak ważny jest dialog z młodym człowiekiem - jest taka: JONTEK ŁAP ZA WIDŁY, POGONIM REWOLUCJONISTÓW, MA BYĆ JAK BYŁO, PO STAREMU!!
odpowiedz   •   oceń :  
~hjnb, 20:55 16-02-2018,   100%
Przeciez te wszystkie komentarze napisane sa przez ........ Pokazcie IP a od razu bedzie widac :)
odpowiedz   •   oceń :  
~Gość, 21:02 16-02-2018,   0%
@~hjnb Boisz się że cię z roboty wywalą?
odpowiedz   •   oceń :  
~hjnb, 21:30 16-02-2018,   0%
Ha ha ha ale mam beke :-) No raczej z mojej wlasnej firmy nikt mnie nie wywali ;-)
odpowiedz   •   oceń :  
~G, 22:20 16-02-2018,   100%
@~hjnb Przez kogo napisane?
odpowiedz   •   oceń :  
~fajka, 00:23 17-02-2018,   100%
artykuł + komentarze = fajna autopromocja
odpowiedz   •   oceń :  
~Gość, 01:53 17-02-2018,   34%
Ofiszial di end of Janusz Kej
odpowiedz   •   oceń :  
~nn, 13:02 17-02-2018,   50%
Popieram - Brawo Kuba
odpowiedz   •   oceń :  
~kurpik, 14:04 17-02-2018,   50%
 zamiast pisac glupoty pokazcie co dotychczas zrobiliscie i jak konkretnie planujecie rozwiazac dotychczasowe problemy
odpowiedz   •   oceń :  
~buba, 16:07 17-02-2018,   100%
@~kurpik Tak jak jest napisane w artykule również będziemy budować mosty, nie mury. Mur otaczający stary areszt czyli nowe muzeum żołnierzy wyklętych został już prawie całkowicie rozebrany, a most jest właśnie w trakcie budowy :))))))
odpowiedz   •   oceń :  
~Gość, 17:28 17-02-2018,   50%
@~buba Most remontowany o 5 lat za późno a tymczasowy właśnie się rozsypal. A budowa muzeum ok ale czemu obciążacie tym budżet miasta skoro mogło być z ministerstwa.  Honor to za własne pieniądze trzeba miec
odpowiedz   •   oceń :  
~buba, 20:38 17-02-2018,   -
Wyjaśniam, że to był sarkazm ale chyba Ktoś nie zrozumiał. Cóż czasami tak bywa ...
odpowiedz   •   oceń :  
~Gość, 08:40 18-02-2018,   -
Że prezydent nie widzi jak mu miesza M.M. z basenu
odpowiedz   •   oceń :  
~Gość, 11:52 18-02-2018,   -
Chyba raczej WD z basenu koszty basenu zwiększone o 500 tyś
odpowiedz   •   oceń :  
Serwis eOstroleka.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.
Najlepszy komentarz
~Wyborca, 14:11 16-02-2018,   67%
Brawo panie Kubo! Czekamy na szczegóły i idziemy razem z panem!!
odpowiedz   •   oceń :  
Zobacz również