2019-05-15T15:16:51+02:00 eOstroleka.pl 2 1 5 80%
Ostrołęka,

Nowatorski jaz elektrowni Ostrołęka

REKLAMA
REKLAMA
4
1
31
Najlepszy komentarz
~Gość, 16:46 15-05-2019,   84%
Zanim zaczniesz stawiać durne tezy - przeczytaj artykuł, zapoznaj się z warunkami panującymi na rzece, warunkami kiedy jaz będzie pracował i dopiero wtedy pisz komentarze łosiu.
odpowiedz   •   oceń :  
Elektrownia Ostrołęka B, należąca do Grupy Energa, wdrożyła nowatorski projekt infrastruktury związany z bezpieczeństwem energetycznym. W celu zapewnienia wody, niezbędnej do chłodzenia bloków energetycznych elektrowni, także w sytuacji obniżenia stanu poziomu wody na rzece Narew, zamontowano jaz. Innowacyjne urządzenie hydrotechniczne spiętrzy wodę w miejscu poboru z rzeki w przypadkach ekstremalnych - gdy będzie susza lub zatory lodowe.
 
zdjecie
 
Jaz został wyposażony w unikalny na skalę europejską system zamknięć powłokowych bez filarów w rzece. Jest to inwestycja wpisująca się w strategiczne przedsięwzięcia Energi, gwarantujące bezpieczeństwo energetyczne przez zapewnienie ciągłości pracy ostrołęckiej elektrowni. Przyjazny środowisku jaz będzie pracował w okresie najniższych stanów i przepływów.
 
Woda z rzeki Narew pobierana jest do chłodzenia bloków energetycznych wytwarzających energię w technologii konwencjonalnej w elektrowni B w Ostrołęce. Urządzenie hydrotechniczne ma za zadanie spiętrzać wodę i zapewniać odpowiedni poziom - bez względu na warunki atmosferyczne, takie jak: susza bądź zator lodowy.
 
Wpływ na decyzję o budowie urządzenia hydrotechnicznego (jazu) miały dwa czynniki: obserwowane od wielu lat obniżanie minimalnych stanów wody na ostrołęckim odcinku Narwi (w tempie średnio 9 mm/rok) oraz globalny wzrost tendencji do pojawiania się zjawisk ekstremalnych takich jak: susza lub zator lodowy w górnym odcinku rzeki.
 
- Wdrożyliśmy innowacyjną technologię spiętrzającą wodę, jesteśmy przygotowani na niski stan wód na Narwi – mówi Adam Galanek, wiceprezes Zarządu Energi Wytwarzania SA. – Dzięki tej strategicznej inwestycji w infrastrukturę, niezbędna w procesie wytwarzania energii, możemy być spokojni, że w razie wystąpienia niesprzyjających warunków atmosferycznych praca elektrowni w Ostrołęce  nie zostanie przerwana, ponieważ będzie zapewniona niezbędna ilość wody na cele chłodnicze dla wszystkich bloków.
 
Jaz przyjazny środowisku
 
Prace inwestycyjne polegały na zabudowie jazu powłokowego (bukłakowego) w korycie rzeki. Konstrukcja piętrząca została wyposażona w unikalny, prototypowy system 3 zamknięć powłokowych bez filarów pośrednich w korycie rzeki. Pomiędzy zamknięciami pozostawiono wolne przestrzenie, dzięki którym przepuszczana jest woda, niezależnie od piętrzenia – co wynika z wymogów prawa, szczególnie w zakresie ochrony środowiska. Stanowią one dogodne miejsce do migracji organizmów wodnych oraz przepuszczania rumowiska. Dzięki takiemu rozwiązaniu nie była konieczna budowa przepławki dla migrujących ryb. To w efekcie znacząco obniżyło koszty inwestycji oraz skróciło okres realizacji projektu na żeglownej rzece.
 
Każdy bukłak posiada niezależne sterowanie umożliwiające jego napełnienie i opróżnienie. Powłoka bukłakowa w okresach przepływów średnich, wyższych oraz podczas wezbrań i powodzi będzie układała się na płycie korpusu jazu, nie stanowiąc przeszkód dla wód i przepływających jednostek. W wyniku podpiętrzenia woda w rzece Narwi będzie nadal ujęta w korycie rzeki bez zalewania stref przybrzeżnych. Piętrzenie nie wpłynie negatywnie na przylegające do rzeki grunty.
 
Praca jazu odbywać się będzie w przypadku wystąpienia odchyleń od optymalnych dla bezpiecznej eksploatacji elektrowni stanów wody w rzece, tylko w okresie najniższych stanów i przepływów. Przez pozostały okres czasu jaz nie będzie stanowił przegrody w rzece. Jaz, położony na dnie rzeki, nie powoduje blokady przepływu. W wyniku podpiętrzenia woda w rzece będzie nadal ujęta w korycie – bez zalewania stref przybrzeżnych. Skala wpływu funkcjonowania jazu na środowisko w trakcie eksploatacji z racji małej wysokości piętrzenia w krótkim okresie czasu (w ciągu roku lub raz na kilka lat) jest znikoma.
 
zdjecie
 
Przygotowani na niskie stany wód
 
Temat prac modernizacyjnych i innowacji wdrażanych w Elektrowni B celem zapewnienia bezpieczeństwa i niezawodności w dostarczaniu energii elektrycznej do systemu przez Energę był podjęty podczas spotkania przedstawicieli Polskich Sieci Elektroenergetycznych (PSE) oraz spółek Energa Wytwarzanie i Energa Elektrownie Ostrołęka.
 
- Głównym celem wizyty w ostrołęckiej elektrowni było zapoznanie się z prowadzonymi w ostatnich latach modernizacjami oraz inwestycjami, które skutkowały zwiększeniem mocy produkcyjnej zakładu. Podczas prezentacji omówiona została kwestia dostosowania elektrowni do przyszłych norm środowiskowych oraz zapewnienia ciągłości jej pracy podczas niekorzystnych warunków hydrologicznych  – mówi Leszek Kowalski, prezes Zarządu Energa Elektrownie Ostrołęka SA.
 
Jedną z najważniejszych konkluzji spotkania było stwierdzenie, że wytwarzanie energii przez elektrownie Grupy Energa, a tym samym zasilanie Krajowego Systemu Elektroenergetycznego (KSE), jest zabezpieczone na wypadek ewentualnych niskich stanów wód i przepływów na Narwi.
 
- Zarówno w przypadku konwencjonalnych jednostek wytwórczych, jak również OZE, tak planujemy i realizujemy wszelkie modernizacje i wdrażamy innowacyjne rozwiązania, aby w pełni wykorzystać możliwości wytwórcze naszych obiektów – mówi Piotr Meler, prezes Zarządu Energi Wytwarzania SA. – Jaz na Narwi w Ostrołęce jest tego kolejnym dowodem. Urządzenie zostało przekazane do użytku przed okresem letnim, w którym stany wód i przepływy są najniższe. Zatem jesteśmy przygotowani na ekstremalne sytuacje hydrologiczne, spowodowane warunkami pogodowymi i skutkami suszy.
 
 

Wasze opinie

Brak możliwości komentowania artykułu po trzech dniach od daty publikacji.
~a, 16:01 15-05-2019,   40%
To stora w lato bez wody?
odpowiedz   •   oceń :  
~gość, 22:53 15-05-2019,   100%
@~a Stora wodę bierze z ujęcia elektrociepłowni.
odpowiedz   •   oceń :  
~Gość, 16:14 15-05-2019,   19%
a o ile wzrośnie temperatura wody ,bo przecież blokowana będzie i wypływająca z chłodzenia ciepła woda ,czy to nie zaszkodzi rybom i innym gatunkom żyjącym w wodzie
odpowiedz   •   oceń :  
~Gość, 16:26 15-05-2019,   85%
Wszystko wyzdycha i skończy się świat. Jak ci prądu zabraknie to nie będziesz mógł pisać takich głupot.
odpowiedz   •   oceń :  
~Gość, 17:33 15-05-2019,   80%
Trzeba budować nową elektrownię, ona nie potrzebuje dużo wody.
odpowiedz   •   oceń :  
~Gość, 16:15 15-05-2019,   22%
Brawo P. Galanek wiecej inwestycji niech Pan nie zapomina o macierzystej Ostrołęce .
odpowiedz   •   oceń :  
~Gość, 16:27 15-05-2019,   93%
A co Galanek ma wspólnego z tym jazem?
odpowiedz   •   oceń :  
~Autostrada.., 20:42 15-05-2019,   58%
Raczej "gówno" ma wspólnego!!
odpowiedz   •   oceń :  
~Gość, 21:30 15-05-2019,   84%
Adam, to ty?
odpowiedz   •   oceń :  
~Mango, 21:39 15-05-2019,   34%
Popieram, gość robi kawał dobrej roboty. Tak trzymać!
odpowiedz   •   oceń :  
~Hahaha, 23:31 15-05-2019,   0%
@~Mango Ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha x 5578890086554321123445770076233333338008766552
odpowiedz   •   oceń :  
~..., 08:46 16-05-2019,   80%
Tak naprawdę to osoby wymienione w artykule są tylko "ojcami" sukcesu. Szkoda tylko , że nie wspomina się tu o osobach, które tak naprawdę tego dokonały...
odpowiedz   •   oceń :  
~łoś, 16:40 15-05-2019,   39%
Co to qrwa jest??  Elektrownia stawia sobie  ( prywatna firma)  jaz na państwowej rzece, blokuje turystom możliwośc swobodnego pływania publicznymi wodami. Niech wykupią grynty od rolników, zrobią zalew 500 x 500metrów, bedą mieli zapas wody na przypadek suszy, a nie blokowanie przepływu. Kto da rade kajakiem czy żaglówką przepłynąć pod prąd z takiego jazu? Turystyka i tak niemrawa umrze w Ostrołęce całkowicie.
odpowiedz   •   oceń :  
~Gość, 16:46 15-05-2019,   84%
@~łoś Zanim zaczniesz stawiać durne tezy - przeczytaj artykuł, zapoznaj się z warunkami panującymi na rzece, warunkami kiedy jaz będzie pracował i dopiero wtedy pisz komentarze łosiu.
odpowiedz   •   oceń :  
~Omo, 17:36 15-05-2019,   86%
@~łoś Nieważne, że w przypadku braku jazu i niskiego stanu wód  wystapiłby problem z pracą Elektrowni, największy problem jest taki, że nie można kajakiem pływać. Hahahhahaa skąd się takie asy biorą
odpowiedz   •   oceń :  
~Gość, 17:41 15-05-2019,   28%
@~Gość Też jestem ciekaw jak rozwiązali kwestie szlaku wodnego. Jaz będzie podniesiony w lato kiedy jest najmniej wody, w środku sezonu. Narew jest rzeką żeglowną. Mam dopłynąć i czekać  na zielone światło, czy co? Specjalnie dla mnie opuszczą ?  A może jak ktoś ma łódź która waży kilkaset kilo to ma ją wyciągnąć na brzeg i przenieść ? Łoś zadał bardzo trafne pytania. Widać, że żegluga śródlądowa jest ci obca. W Ostrołęce zamiast wykorzystać szanse jaką daje Narew, tak jak to np. robi Łomża czy Pułtusk to nawet trzech latarni nie potrafią postawić.
odpowiedz   •   oceń :  
~Gość, 18:31 15-05-2019,   86%
@~łoś Elektrownia - prywatna firma :D
odpowiedz   •   oceń :  
~Gość, 19:11 15-05-2019,   84%
Skoro uważasz że żegluga śródlądowa jest mi obca - proponuje zajrzeć do obowiązujących przepisów i komunikatów pojawiających się na stronach Wód Polskich - jasno jest sprecyzowane przy jakim stanie wody szlak wodny jest otwarty a kiedy zamknięty. Tak więc Panowie - zapoznajcie się z obowiązującymi przepisami, a jesli jest to dla Was zbyt skomplikowane to napiszcie oficjalne zapytanie do EEO i poproście o wyjaśnienie tej sprawy.
Pozdrawiam
odpowiedz   •   oceń :  
~Gość, 19:52 15-05-2019,   100%
Po pierwsze Szanowny Kolego aktem normatywnym w tej sprawie jest rozporządzenie w sprawie śródlądowych dróg wodnych a nie strona przedsiębiorstwa Wody Polskie.
Po drugie - Narew na tym odcinku należy do klasy Ia, wiec szerokość szlaku wodnego nie może być mniejsza niż 15m, chyba że na szlaku znajduje się śluza to wtedy szerokość dopuszczalna to 12m.
Pozdrawiam
odpowiedz   •   oceń :  
~Gość, 19:55 15-05-2019,   100%
Przepraszam, ale wyżej wdarł mi się chochlik. Szerokość dla śluzy to oczywiście 3,3m a 12 m to szerokość kanału.
Pozdrawiam
odpowiedz   •   oceń :  
~Gość, 20:16 15-05-2019,   50%
Kolego - A i owszem - masz rację, a czy ja nie napisałem o obowiązujących przepisach? Spójrz głębiej - zobaczysz przy jakim poziomie wody ten odcinek rzeki jest zamknięty dla żeglugi. Wody Polskie otwierają i zamykają szlak wodny w oparciu o przepisy.
Pozatym w artykule jest dość obszernie opisana konstrukcja jazu, więc naprawdę - zamiast czepiać się inwestycji która udało się zrealizować i ma służyć nam Wszystkim - proponuje czytać do końca z należytą uwagą.
odpowiedz   •   oceń :  
~łoś, 09:56 16-05-2019,   0%
@~Omo czy mam w dudzie elektrownie ?  w dzudzie mam a co!!  Powinni zainwestować w zbiornik zaporowy na terenach zalewowych a nie blokowac rzekę. Ale kasa, kassa.  Wiec łatwiej blokowac rzekę jazem pisząc bzdury ze to nie bedzie stanowiło problemu dla turystyki czy srodowiska. A umorusane węglem cwane gapy  przytakują wierząc w te bzdury.  Wungiel je we wsi i tyle. I dlatego ludzie emigurują z tej wsi Ostrołęka bo warunki do życia są tu najgorsze z wszystkich byłych 49 wojewódzkich miast
odpowiedz   •   oceń :  
~Gość, 14:35 16-05-2019,   100%
@~łoś Gdyby nie ta elektrownia to Ostrołęka by nie była tym miastem wojewódzkim, więc nie *****l.
odpowiedz   •   oceń :  
~Czesiek_z_jeziora, 09:41 17-05-2019,   100%
Spoko loko, już wiemy - jak będzie. Ledwie sezon ruszył i już jazy popsute...
Jest komunikat RZGW: http://bialystok.wody.gov.pl/images/Pliki_do_pobrania/Komunikaty_nawigacyjne/komunikat_nawigacyjny_nr_11_rzgw_bialystok.pdf
Także ten... ziści się plan Kononowicza, przynajmniej w zakresie żeglugi Narwią ;)
odpowiedz   •   oceń :  
~Gość, 16:41 15-05-2019,   42%
A chłodzenie nowej elektrowni?
odpowiedz   •   oceń :  
~gość2, 17:25 15-05-2019,   91%
Poczytaj o chłodniach kominowych.
odpowiedz   •   oceń :  
~Gość, 17:52 15-05-2019,   50%
A Galanek to czasami nie zbyt długo ,,piastuje,, to stanowisko. Tylu czeka w kolejce aby się wzbogacić. Czas na zmianę w sztafecie!!
odpowiedz   •   oceń :  
~Gość, 22:09 15-05-2019,   0%
O... Ktoś słusznie zauważył, że cała ta Energa to koryto "obrotowe". Po kolei wszyscy zasłużeni mogą się nażreć.
odpowiedz   •   oceń :  
~Do Goscia, 09:44 16-05-2019,   -
Co ma wspólnego GAJlonek z jazem.On nawet nie wie Co to jest,ten jaz taki to gosc inteligentny jest  kto to zna to wie jaki to fachowiec,A te pochwały na swój temat to sam pisze.
odpowiedz   •   oceń :  
~filip, 11:12 16-05-2019,   0%
napisali wyraznie że raz lub 2razy bedzie użty tak zwany jaz  atu nie przeczyta tylkojakies głupie zapytania nie rozumiesz napisz czego nie zrozumiales bo napisane wszystko dokładnie
odpowiedz   •   oceń :  
~żeglarz, 11:43 16-05-2019,   -
No to bezprawnie zostanie zamknieta droga wodna,  szlak Narwi jest droga wodną jeżeli ktoś chce budować jaz powinien pobudować też śluzę by w razie konieczności spiętrzenia wody nie zamykać drogi wodnej. Ale o tym oczywiście panowie nie pomyśleli, z fanfarami będą reaktywować szlak wodny z Warszawy na Mazury a w sezonie letnim szlak wodny będzie zamknięty jazem i gdzie tu logika???/
odpowiedz   •   oceń :  
Serwis eOstroleka.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.