2017-12-15T10:50:42+01:00 eOstroleka.pl 2 1 0 -
Region,

Oszukali kilkadziesiąt tysięcy seniorów zmuszając do podpisania niekorzystnych umów [WIDEO]

REKLAMA
fot. KWP Radom
REKLAMA
0
0
0
Nawet kilkadziesiąt tysięcy seniorów z terenu całego kraju mogło zostać oszukanych przez firmy oferujące usługi telekomunikacyjne, telemedyczne oraz sprzedające energię elektryczną. Pokrzywdzonym podstępnie przedkładano formularze umów oraz uniemożliwiano zapoznanie się z ich treścią, a także podrabiano podpisy. Osoby starsze obciążane były dużymi rachunkami za usługę, a w przypadku rezygnacji z niej musiały zapłacić karę.

Wydział Dochodzeniow-Śledczy KWP zs. w Radomiu pod nadzorem Prokuratury Okręgowej w Płocku prowadzi śledztwo w sprawie doprowadzenia do niekorzystnego rozporządzenia mieniem wielu osób, poprzez wprowadzenie ich w błąd co do faktu zawarcia umowy ze sprzedawcą energii elektrycznej, usług telekomunikacyjnych i telemedycznych oraz poprzez podrabianie podpisów nabywców na powyższych umowach. Na przestępczym procederze zarabiały agencje i ich akwizytorzy, ale największe korzyści miały same spółki, w tym zarząd firmy oferującej usługi medyczne, których nie byli w stanie wykonać.

Do realizacji sprawy powołana została specjalna grupa śledcza w KWP zs. w Radomiu, a na terenie całego kraju pracuje nad nią ponad 100 policjantów i prokuratorów. Akta postępowania liczą już ponad 1000 tomów. Dotychczas ustalono ponad 8000 osób pokrzywdzonych, ale sprawa jest rozwojowa i liczba pokrzywdzonych może sięgnąć kilkudziesięciu tysięcy. Zarzut oszustwa i podrabiania dokumentów usłyszało 35 osób, a 2 z nich są aresztowane. Kolejna osoba została zatrzymana. Obecnie są z nią wykonywane czynności.

Ustalonych 7 firm powiązanych ze sobą osobowo i kapitałowo wykorzystywało podobny mechanizm działania i współpracowało z agencjami zatrudniającymi akwizytorów, którzy w nieuczciwy sposób nakłaniali głównie osoby starsze do zmiany dostawcy usług telekomunikacyjnych lub dostawcy prądu.

Akwizytorzy za podpisane umowy otrzymywali określoną prowizję. Natomiast klienci w przypadku odstąpienia od umowy, po upływie 14 dni od jej podpisania, zobowiązani byli do zapłaty kar umownych. Sprawcy stosowali różne podstępy, w tym przedstawiali się jako pracownicy operatora telekomunikacyjnego, z którym pokrzywdzony zawarł wcześniej umowę, oszukiwali co do treści i charakteru przedkładanych do podpisu dokumentów, twierdząc m.i n. że jest to przedłużenie dotychczasowej umowy lub jej korzystna zmiana albo że dokumenty dotyczą wymiany aparatu telefonicznego. Oszuści uniemożliwiali osobom starszym zapoznanie się z dokumentacją i okazywali tylko te strony, które wymagały podpisu oraz nie pozostawiali pokrzywdzonym kopii podpisanych umów. Zachowania pełnomocników firm agencyjnych skupiały się na pozyskaniu klienta i miały na celu doprowadzenie do zawarcia umowy z osobą, która nie miała pełnej swobody w podjęciu takiej decyzji.

Po zawarciu takiej umowy pokrzywdzeni byli obciążani dużymi rachunkami za usługę, a jeżeli rozwiązywali umowę firmy nakładały kary, których wysokość, przy uwzględnieniu możliwości finansowe pokrzywdzonych, były znaczne.

Przypominamy o każdorazowym czytaniu dokumentów, które mamy podpisać. Jeżeli osoba starsza nie może odczytać drobnej czcionki lub nie rozumie zapisów umowy nie powinna takich dokumentów podpisywać, a jeżeli pojawiają się jakiekolwiek wątpliwości warto o takiej sprawie porozmawiać z innymi osobami, członkami rodziny. Warto pamiętać, że w przypadku podpisania umowy poza siedzibą przedsiębiorstwa, czyli na przykład w domu, mamy 14 dni na odstąpienie od umowy.

REKLAMA

Wasze opinie

Brak możliwości komentowania artykułu po trzech dniach od daty publikacji.

Brak Waszych opinii do tego artykułu, bądź pierwszy.

Zobacz również