2019-03-21T10:13:00+01:00 eOstroleka.pl 2 1 1 100%
Polska,

Papierowa lista obecności to już przeszłość. Jak prowadzić ją online?

REKLAMA
REKLAMA
1
0
0

Jedną z powszechnie stosowanych metod prowadzenia takiej ewidencji jest lista obecności. Listy papierowe powoli odchodzą do lamusa, ponieważ coraz więcej firm korzysta z bardziej efektywnych rozwiązań elektronicznych.

Lista obecności – czy trzeba ją prowadzić?

Jednym z najważniejszych dokumentów, które powinny znaleźć się w ewidencji czasu pracy, jest lista obecności. W wielu firmach stanowi ona podstawowy dokument kadrowy i ma wymiar miesięczny. Znajdują się w niej podpisy pracowników przy konkretnych dniach miesiąca. Listę można stworzyć samodzielnie lub posłużyć się szablonami, które publikowane są w internecie.

Prowadzenie listy obecności wcale nie jest obowiązkowe. Nie mówi o tym ani kodeks pracy, ani Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 28 maja 1996 roku regulujące kwestie prowadzenia dokumentacji przez pracodawców. Oznacza to, że metoda potwierdzania obecności na swoim stanowisku pracy jest w pełni dowolna, a jej określenie zależy od przełożonego. Obowiązkiem jest już natomiast poinformowanie wszystkich pracowników o tym, jaką metodę przyjęto. Informacje na ten temat muszą znaleźć się w regulaminie danego zakładu pracy.

Papierowa lista obecności – dlaczego jest przeżytkiem?

Do niedawna w większości zakładów pracy prowadzone były papierowe listy obecności – obowiązek złożenia podpisu na takiej liście miała każda osoba, która podejmowała pracę w danym dniu. Obecnie wielu pracodawców odchodzi od tej metody, a przyczyną jest przede wszystkim to, że jest zbyt czasochłonna, zwłaszcza dla działu kadr, który musi takie dane zbierać, sprawdzać ich prawidłowość oraz korelować z informacjami na temat zwolnień czy urlopów.

W papierowej liście obecności brakuje jednego ważnego elementu, którym jest liczba przepracowanych godzin. Nie daje ona dokładnej kontroli nad czasem pracy, w tym m.in. w zakresie godzin wejścia i wyjścia, spóźnień czy czasu spędzonego na przerwach. Poza tym często zdarzają się manipulację taką listą, kiedy pracownicy podpisują się za innych lub wpisują nieprawidłową godzinę. Z tego właśnie względu coraz więcej pracodawców decyduje się na prowadzenie ewidencji czasu pracy online, do czego idealnie nadaje się lista obecności w inewi.pl.

Jak usprawnić ewidencję czasu pracy?

Elektroniczny system ewidencji czasu pracy to rozwiązanie efektywne, wygodne i nowoczesne. Dokładne informacje na temat takiej formy kontrolowania czasu pracy można znaleźć w artykule Czy lista obecności pracownika może być prowadzona elektronicznie? Do zalet tej metody można zaliczyć m.in. wygodę użytkowania, łatwy dostęp dla pracodawcy oraz dla pracowników, oszczędność czasu i rzetelność danych – system wyklucza możliwość zmiany godzin czy manipulowania obecnością pracowników.

 

artykuł sponsorowany

Wasze opinie

Brak możliwości komentowania artykułu po trzech dniach od daty publikacji.

Brak Waszych opinii do tego artykułu, bądź pierwszy.