2018-04-09T09:00:00+02:00 eOstroleka.pl 2 1 0 -
Region,

Prawa konsumenta a transakcje online

Prężny rozwój branży informatycznej oraz pojawiające się w ostatnich latach najnowsze gadżety posiadające połączenie z internetem sprawiają, że do sieci przenosimy coraz więcej aspektów naszego życia. Jednym z nich są zakupy online. Kupujemy już nie tylko buty, sprzęty elektroniczne czy książki, ale również żywność i produkty pierwszej potrzeby. Powstaje jednak pytanie, czy dokonując zakupu przez internet konsument jest zabezpieczony przed nieuczciwym działaniem sprzedawców?

Specyfika zakupów online

Zakupy w sieci są już tak powszechne, jak jedzenie chleba czy mycie zębów. Jednak transakcje dokonane w internecie lub przez telefon traktowane są odmiennie od tych poczynionych w sklepach stacjonarnych.

Czym różni się zakup online od zakupu w tradycyjnym sklepie? Przede wszystkim możliwością obejrzenia i wypróbowania towaru. Przykładowo, realizując transakcję zakupu monitora do komputera w sklepie stacjonarnym, można sprawdzić działanie tego sprzętu przed jego dostarczeniem do domu. W przypadku zakupu online nie ma takiej możliwości. Z tego powodu prawodawca ustalił prawa konsumenta, które respektować muszą wszystkie sklepy trudniące się działalnością w sieci.

Prawa konsumenta

Pierwszym i chyba najważniejszym prawem osoby, która zakupiła towar przez internet, jest odstąpienie od umowy bez podania przyczyny. W praktyce oznacza to, że każdy może odesłać do sprzedawcy zakupiony towar, jednocześnie nie podając powodu takiego działania. Zwrotu można dokonać w ciągu 14 dni licząc od daty dostarczenia towaru. Każdy sprzedawca zobligowany jest do poinformowania swojego kontrahenta o możliwości zwrócenia zakupionej rzeczy. Jeżeli nie dopełni tego obowiązku, czas, który kupujący ma na odesłanie towaru, zostaje wydłużony z 14 dni do 12 miesięcy.

Istotny jest także fakt, że sprzedający nie ma prawa żądać, aby zwracany towar był zapakowany w oryginalne opakowanie. Konsument ma bowiem prawo do wypróbowania zakupionego towaru, co przeważnie oznacza zniszczenie opakowania oryginalnego. Nie oznacza to jednak, że kupujący może zaniedbać obowiązek zabezpieczenia towaru na czas przesyłki zwrotnej do sprzedawcy. Towar powinien zostać zapakowany tak, aby zminimalizować możliwość jego uszkodzenia podczas podróży.

Trzecim ważnym prawem, jakie posiada konsument dokonujący zakupów online, jest prawo do zwrotu zainwestowanych środków, wraz z kosztami przesyłki. Chodzi tutaj jednak jedynie o koszt pierwszej wysyłki towaru, od sprzedawcy do kupującego, i to w najmniejszej kwocie określonej przez regulamin sklepu.

Więcej o: