2018-01-23T17:23:00+01:00 eOstroleka.pl 2 1 1 100%
Ostrołęka,

Ratusz uspokaja: „Most tymczasowy pod kontrolą” [ZDJĘCIA]

fot. eOstroleka.pl
1
0
8
Popękana nawierzchnia tymczasowego mostu to naturalny efekt jego eksploatacji, przeprawa jest pod kontrolą – tak wynika z informacji Urzędu Miasta po medialnych doniesieniach na temat stanu asfaltu na dopiero co oddanym do użytku moście.

O obecnym stanie nawierzchni na tymczasowym moście oraz o konstrukcji samej przeprawy mówi dyrektor Wydziału Inwestycji Miejskich, Radosław Parzych.

- Jest to przeprawa tymczasowa oparta na gotowej konstrukcji mostu DMS 65, która w podstawowej wersji zakłada przejazd po płytach mostowych, ułożonych na wspornikach kratownicy mostu. Efektem takiego rozwiązania jest duży hałas podczas przejazdu samochodów oraz tzw. „klawiszowanie” płyt – ponieważ każda z nich reaguje na najazd kół. W związku z tym poprosiliśmy inżynierów o wyciszenie przejazdu żeby hałas nie był uciążliwy dla okolicznych mieszkańców. Projektant zdecydował o ułożeniu dodatkowo na przeprawie nawierzchni bitumicznej z betonu asfaltowego, przyjmując, że jest to rozwiązanie możliwe, jednak nie idealne, ponieważ z charakteru konstrukcji wynika, że występują w niej takie naprężenia i drgania, które prowadzą do pękania nawierzchni. Jest to niestety w pewnym sensie naturalny proces, który będzie zachodził podczas eksploatacji obiektu, szczególnie w początkowym okresie – mówi dyrektor Parzych.

Jak wynika z wyjaśnień ratusza uszkodzeń w postaci popękanego asfaltu nie dało się uniknąć. Jest to efekt normalnego użytkowania przeprawy.

- Występujące uszkodzenia nawierzchni ujawniające się na konstrukcji mostu przeprawy tymczasowej  wynikają z jego specyfiki. Konstrukcja składa się z wielu elementów skręcanych, luźno ze sobą połączonych, „pracujących”.  Na konstrukcjach stalowych typu DMS – 65 nie występują optymalne rozwiązania w zakresie trwałej nawierzchni, co  potwierdzali przedstawiciele Wojskowej Akademii Technicznej, z którymi rozmawialiśmy. Przed oddaniem przeprawy tymczasowej do użytku wykonawca wykonał w nawierzchni dylatacje  w celu ograniczania uszkodzeń. W wyniku ruchu pojazdów powstają jednak spękania poprzeczne i siatkowe, głównie w miejscach krawędzi płyt pomostu. Będą one usuwane przez wykonawcę robót w sprzyjających warunkach pogodowych. Przy dużej degradacji nawierzchni zostanie ona całkowicie wymieniona, co zostało już wcześniej przewidziane – dodaje dyrektor Parzych.

Urzędnicy miejscy poddali pod rozwagę m.in. zastąpienie warstwy asfaltowej np. podstawowym rozwiązaniem czy np. zastosowanie nawierzchni drewnianej. Okazuje się jednak, że przy tego typu konstrukcjach nie ma idealnych rozwiązań.

- Oczywiście zawsze możemy to zrobić, podobnie jak alternatywnie ułożyć nawierzchnię drewnianą. Jednak opinie inżynierów wskazują, że i tak nie będzie to rozwiązanie satysfakcjonujące i trwałe, a dodatkowo powodować będzie znaczny hałas. Wrócę do początku swojej wypowiedzi  – most zastępczy nie jest rozwiązaniem docelowym i idealnym, bo niesie za sobą także niedogodności eksploatacyjne  - i to w każdym z wariantów. Powinniśmy to rozumieć. Czasowo tylko zastępuje nam „prawdziwy” stary most na okres jego remontu. Zapewniam jednak, że przeprawa jest pod stałą kontrolą – zapewnia dyrektor Parzych.

Wasze opinie

Brak możliwości komentowania artykułu po trzech dniach od daty publikacji.
~ostradamen, 21:47 23-01-2018,   34%
no krwa jaja dla czego nie bylo to wczesniej podkreslone wbijanie pali nie przeszkadzalo a stukot płyt przeszkadza hehehue
odpowiedz   •   oceń :  
~Gość, 23:34 23-01-2018,   100%
Sprawdzono już o ile obniżyła się środkowa część mostu w stosunku do wartości pierwotnej ????
odpowiedz   •   oceń :  
~Gość, 08:48 24-01-2018,   100%
Taki most pracuje cały czas, ugina się, elementy przemieszczają względem siebie, dlatego wymaga komserwacji i skręcania cały czas, bo taki model, ale trzeba wiedzieć. To trochę bardziej skomplikowana konstrukcja niż łopata w sklepie ogrodniczym
odpowiedz   •   oceń :  
~Gość, 10:42 24-01-2018,   0%
O mostach coś tam przeczytałeś. O czytaniu ze zrozumieniem nie masz pojęcia. Więc milcz.
odpowiedz   •   oceń :  
~Soler, 08:51 24-01-2018,   100%
Jasne i te 2 tygodnie to założona wytrzymałość nawierzchni.
odpowiedz   •   oceń :  
~Zaciekawiony., 09:34 24-01-2018,   100%
http://www.izolacje.com.pl/artykul/id1234,nawierzchnia-asfaltowa-na-obiektach-inzynierskich
Ciekaw jestem jaka mieszanka jest na moście. Wygląda niestety na to że nakładali to samo na ulicę jak i na most.
odpowiedz   •   oceń :  
~egon, 09:59 24-01-2018,   100%
zaciekawiony umieścił ciekawy link, który jednoznacznie stwierdza, że asfalt na moście nie był odpowiedniej do tej konstrukcji mostu. Pan dyrektor musi się najpierw zapoznać a nie pisać że jest wszystko ok., bzdury pisze.
odpowiedz   •   oceń :  
~polityczny, 10:41 24-01-2018,   67%
jak do przecinania wstęgi to było 12 "apostołów" z prezydentem na czele, a jak wina to dyrektor. ha ha ... nie ładnie nie ładnie panie prezydencie, honorowym trzeba być zawsze, zwłaszcza na takim piastowanym stanowisku
odpowiedz   •   oceń :  
Serwis eOstroleka.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.
Najlepszy komentarz
~Soler, 08:51 24-01-2018,   100%
Jasne i te 2 tygodnie to założona wytrzymałość nawierzchni.
odpowiedz   •   oceń :  
Zobacz również