eOstroleka.pl
Polska,

Promocje i wyprzedaże – na co uważać

REKLAMA
zdjecie 4542
zdjecie 4542
REKLAMA

Oznaczenie ceną każdego towaru, przekreślenie starej i uwidocznienie aktualnej, wskazanie okresu obowiązywania przeceny – to główne obowiązki sprzedawców. Mazowiecka inspekcja handlowa stwierdziła nieprawidłowości w prawie połowie kontrolowanych sklepów. Wykryto m. in. „gratisy” nie za darmo i brak aktualnej ceny. Nieuwidocznienie ceny jest wykroczeniem.

W 2013 r. inspekcja handlowa na Mazowszu przeprowadziła 42 kontrole w sklepach, w których obowiązywały promocje. Stwierdzono nieprawidłowości w 20 przypadkach (48 proc.). Sprawdzono 1585 partii wyrobów (artykułów żywnościowych, kosmetyków, chemii gospodarczej, odzieży, obuwia, biżuterii). Zakwestionowano 345 partii (22 proc). Nałożono 14 mandatów i skierowano 2 wnioski o ukaranie do sądu za popełnienie wykroczenia (naruszenie przepisów o obowiązku uwidaczniania cen). Najczęstsze nieprawidłowości  dotyczyły:

w zakresie informowania o promocji:

-  nieprzekreślenie ceny dotychczasowej,

- przekreślona cena dotychczasowa była wyższa niż faktycznie obowiązująca przed promocją,

- brak informacji o cenie aktualnej,

- niepodanie przyczyny obniżki cen oraz terminu obowiązywania podanej ceny,

- deklarowany „gratis” nie był oferowany całkowicie za darmo.  

w zakresie uwidaczniania ceny:

- nieoznaczenie produktu ceną,

- brak lub nieprawidłowo wyliczona cena jednostkowa (np. ile kosztuje 1 kg produktu sprzedawanego w opakowaniu 200 g),  

- brak wywieszek przy towarze,

- brak ceny jednostkowej na wywieszce.

W okresie największych wyprzedaży inspekcja handlowa na Mazowszu kontroluje prawidłowość i rzetelność przedsiębiorców. Bada przestrzeganie przepisów określających sposób i treść podawanych informacji o cenach i promocjach (Ustawa o cenach oraz rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie szczegółowych zasad uwidaczniania cen towarów i usług oraz sposobu oznaczania ceną towarów przeznaczonych do sprzedaży).

Przypadki nieprawidłowości można zgłaszać do mazowieckiej inspekcji handlowej: telefonicznie: 22-826-42-09, 22-826-18-30 lub mailowo: ih_warszawa@wiih.org.pl

Obowiązki sprzedawcy:

Towar przeznaczony do sprzedaży musi być oznaczony ceną oraz ceną jednostkową (cena za litr, kilogram, sztukę). Cenę uwidacznia się również przy towarach umieszczonych w witrynach, gablotach, wystawach na zewnątrz sklepu (także przy imitacjach, wzorach i atrapach produktów);

Produkt nie musi być oznaczony ceną bezpośrednio na opakowaniu, ale tylko wtedy, gdy jest oznaczony kodem kreskowym a sklep zapewnia właściwą ilość czytników;

Towary opatruje się wywieszkami z informacją o nazwie, cenie oraz jednostce miary, do której odnosi się cena. Wywieszki umieszcza się w miejscu ogólnodostępnym i widocznym dla kupującego. Cena podana na wywieszce musi być aktualna;

W przypadku reklamowania produktu w gazetce, na plakacie, w katalogu itp., sprzedawca wraz z ceną powinien uwidocznić cenę jednostkową oraz termin obowiązywania tej ceny;

W przypadku cen promocyjnych bądź obniżonych, obok przekreślonej ceny dotychczasowej uwidacznia się cenę promocyjną lub obniżoną;

Przy towarach przecenionych, obok przekreślonej ceny dotychczasowej i wyrazu „przecena”, „obniżka ceny”, uwidacznia się cenę obniżoną, okres jej obowiązywania a także przyczynę obniżki, przeceny.


Kalendarz imprez
kwiecień 2024
PnWtŚrCzPtSoNd
dk1 dk2 dk3 dk4 dk5 dk6 dk7
dk8 dk9 dk10 dk11 dk12 dk13 dk14
dk15 dk16 dk17 dk18 dk19 dk20 dk21
dk22 dk23 dk24 dk25 dk26 dk27 dk28
dk29 dk30  1  2  3  4  5
Dzisiaj:
Kino JANTAR
×