W Ostrołęce rozpoczął się intensywny okres egzaminacyjny dla nauczycieli ubiegających się o awans na stopień nauczyciela mianowanego. Łącznie powołano aż 22 komisje egzaminacyjne, których zadaniem jest ocena wiedzy, kompetencji oraz dorobku zawodowego kandydatów.
To ważny krok w ścieżce zawodowej każdego nauczyciela – formalne potwierdzenie ich rozwoju, zaangażowania oraz wysokiego poziomu pracy dydaktycznej i wychowawczej.
Jak wygląda egzamin?
Egzamin na nauczyciela mianowanego przeprowadzany jest w oparciu o przepisy ustawy Karta Nauczyciela, ustawa Prawo Oświatowe i rozporządzenia w sprawie awansu zawodowego nauczycieli. Przed komisją egzaminacyjną nauczyciel prezentuje efekty swojej pracy i odpowiada na pytania dotyczące m.in. metod dydaktycznych, współpracy z rodzicami, uczniami i środowiskiem lokalnym. Egzamin ma formę rozmowy, podczas której oceniane są kompetencje pedagogiczne, umiejętność rozwiązywania problemów wychowawczych oraz znajomość przepisów prawa oświatowego.
Kto zasiada w komisjach?
Zgodnie z przepisami, każda komisja składa się z przedstawicieli instytucji związanych z edukacją: organu prowadzącego szkołę lub przedszkole, kuratorium oświaty, dyrektora placówki, w której zatrudniony jest egzaminowany nauczyciel, dwóch ekspertów z listy Ministerstwa Edukacji oraz – opcjonalnie – przedstawiciela związku zawodowego nauczycieli.
Wśród osób powołanych do komisji znaleźli się m.in.:
- Bogumiła Jarka – przewodnicząca wielu komisji, przedstawiciel organu prowadzącego,
- Magdalena Mieszkowska – przewodnicząca komisji, przedstawiciel organu prowadzącego,
- Dariusz Wiśniewski, Marzena Joanna Zera, Iwona Murawska – przedstawiciele Delegatury w Ostrołęce Kuratorium Oświaty w Warszawie,
- Monika Szlązak, Agnieszka Kowalska, Magdalena Kamińska, Katarzyna Maciejewska, Wioletta Wnuk, Barbara Pianka, Alina Bałdyga, Andrzej Glinka, Anna Dudzic, Katarzyna Bobrowska, Zbigniew Milewski, Renisław Dmochowski, Marek Wółkowski, Krzysztof Florczak – dyrektorzy szkół i przedszkoli,
- Agnieszka Traczyk, Teresa Jarzyna, Ryszard Żukowski, Alicja Lewandowska, Adam Grabowski, Cezary Pilcicki, Anita Kurowska, Ewa Dobkowska-Duszak, Katarzyna Staszczuk, Anna Żebrowska – eksperci,
- Marta Sobczak – przedstawiciel Związku Nauczycielstwa Polskiego.
W skład komisji wchodzą osoby z dużym doświadczeniem w pracy edukacyjnej i nadzorze pedagogicznym, co zapewnia rzetelność i profesjonalizm procesu egzaminacyjnego.
Znaczenie awansu na nauczyciela mianowanego
Awans zawodowy nauczyciela to nie tylko wyższe uposażenie i prestiż, ale przede wszystkim uznanie dla jego dotychczasowych osiągnięć, zaangażowania i rozwoju. Stopień nauczyciela mianowanego to potwierdzenie, że pedagog posiada niezbędne kompetencje i gotowość do dalszego kształcenia i pełnienia coraz bardziej odpowiedzialnych ról w systemie edukacji.
Powodzenia!
Wszystkim nauczycielom, którzy przystępują do egzaminu na stopień nauczyciela mianowanego, życzymy powodzenia, spokoju i wiary we własne kompetencje. Wasza codzienna praca ma ogromne znaczenie – dla uczniów, dla szkół i dla całego systemu oświaty. Niech ten egzamin będzie kolejnym krokiem na drodze zawodowego spełnienia!