W Szkole Podstawowej nr 10 w Ostrołęce książki zyskały nowe życie. Biblioteka szkolna – jeszcze niedawno tradycyjna i nieco zapomniana – dziś tętni życiem, przyciąga młodych czytelników, inspiruje do działania i twórczości. Wszystko dzięki pomysłowej realizacji Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0, pod czujnym okiem koordynatorki Honoraty Kierkun.
Biblioteka otwarta na ucznia
W ostatnim roku szkolnym biblioteka przeszła gruntowną metamorfozę. Została wzbogacona o setki nowości wydawniczych, zaaranżowano ją na nowo, tworząc miejsce, które łączy funkcję czytelni, przestrzeni relaksu, współpracy i... dobrej zabawy. Na regałach pojawiły się nie tylko lektury, ale też literatura współczesna, książki o emocjach, ekologii, zwierzętach i historii – dostosowane do wieku, potrzeb i zainteresowań uczniów.
Dzięki wdrożeniu systemu MOL uczniowie i nauczyciele zyskali dostęp do katalogu bibliotecznego przez Internet – mogą przeglądać zasoby biblioteki z każdego urządzenia z dostępem do sieci, także w czasie wakacji.
Nowoczesność tej biblioteki nie polega jednak na sprzęcie, ale na pomysłach i atmosferze. W przestrzeni pojawiły się miejsca do grania w szachy, warcaby, DIXIT czy układania puzzli. Biblioteka stała się otwartą przestrzenią dla działań Samorządu Uczniowskiego i projektów edukacyjnych. Tu nikt nie każe być cicho – za to każdy może być sobą.
Czytelnicza niespodzianka na wakacje
Jedną z najbardziej oryginalnych inicjatyw tego roku była akcja „Wakacje z książką w ciemno”. Tuż przed zakończeniem roku szkolnego uczniowie mogli wypożyczyć książkę zapakowaną w papier – bez okładki, bez tytułu, bez autora. Tajemnica była częścią przygody.
Obecnie trwają wakacje, a uczniowie właśnie odkrywają, co przygotowała dla nich biblioteka. We wrześniu wrócą nie tylko z opaleniami, ale też z recenzjami, rysunkami i wrażeniami, które będą prezentowane na wystawie. To czytelnictwo w nowoczesnym wydaniu – oparte na zaskoczeniu, emocjach i własnej interpretacji.
Miniony rok szkolny obfitował w konkursy. Młodsze klasy projektowały okładki ulubionych książek, starsze – plakaty z hasłami promującymi czytanie. Pojawiły się też konkursy czytelnicze z wiedzy o takich lekturach jak Dzieci z Bullerbyn, Akademia pana Kleksa, Hobbit czy Opowieści z Narnii.
Szczególnym wydarzeniem był międzyszkolny konkurs „Książka w pikselach”, który połączył literaturę z grafiką komputerową. Uczniowie tworzyli cyfrowe ilustracje do książek, a prace zostały opublikowane w szkolnej prezentacji multimedialnej.
Literatura zbliża ludzi
Jednym z najbardziej widowiskowych wydarzeń kończących rok szkolny było plenerowe malowanie kredą na alejkach szkolnych. Uczniowie klas I–III, uczestnicy projektu „W świecie wierszy Tuwima i Brzechwy”, przenieśli poezję na beton. Kolorowe rysunki przedstawiały lokomotywy, warzywa ze straganu, zwierzęta z „Zoo” i wiele innych barwnych scen. Alejki przed szkołą zamieniły się w poetycką galerię sztuki na świeżym powietrzu – pełną uśmiechu, wyobraźni i dziecięcej ekspresji.
W ciągu roku odbyło się także kilka spotkań autorskich – m.in. z Joanną Ziółkowską, Wojciechem Widłakiem i Marcinem Szczygielskim. Dla wielu uczniów była to pierwsza okazja do rozmowy z autorem książek, które znali z bibliotecznych półek. Bezpośredni kontakt z pisarzami okazał się silnym impulsem do czytania i twórczego działania.
Realizacja programu objęła również działania dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, wystawy promujące czytanie, dni tematyczne, gazetki, akcje wychowawcze (np. „Dobre słowo – podaj dalej”) oraz współpracę z bibliotekami miejskimi i świetlicą. Efektem tych wszystkich działań jest nie tylko wzrost wypożyczeń, ale przede wszystkim zmiana podejścia do książki – z obowiązku na przyjemność, z rutyny na odkrywanie, z samotności na wspólnotę.
Dzięki pracy całego zespołu nauczycieli, uczniów, rodziców i koordynatorki programu – Honoraty Kierkun – biblioteka w SP 10 stała się prawdziwym centrum życia szkolnego. Choć wakacje jeszcze trwają, już dziś wiadomo: nowy rok szkolny rozpocznie się w miejscu, gdzie książki wciąż będą drzwiami do przygody.