eOstroleka.pl
Ostrołęka,

Biblioteka pod lupą. Miasto sprawdziło finanse

REKLAMA
REKLAMA
zdjecie 9314

Prezydent Ostrołęki Paweł Niewiadomski podpisał zarządzenie zatwierdzające sprawozdanie finansowe biblioteki. Miejska Biblioteka Publiczna im. Wiktora Gomulickiego przeszła pomyślnie przez coroczną kontrolę budżetową.

To był intensywny dzień dla urzędników magistratu. 10 czerwca prezydent Ostrołęki podpisał kolejne zarządzenie dotyczące zatwierdzania sprawozdań finansowych miejskich instytucji kultury. Tym razem pod lupą znalazła się biblioteka nosząca imię Wiktora Gomulickiego.

Biblioteczne finanse pod kontrolą

Zarządzenie nr 185/2025 oficjalnie zamyka rozliczenia finansowe biblioteki za ubiegły rok. 

Biblioteka im. Gomulickiego to nie tylko wypożyczalnia książek. To centrum życia kulturalnego miasta, które organizuje spotkania autorskie, warsztaty, konkursy i wiele innych wydarzeń. Te działania wymagają finansowania z budżetu miasta.

Przychody netto ze sprzedaży i zrównane z nimi w 2024 r. wyniosły 3 479 703,64 zł i były o ponad 100 tys. zł wyższe niż rok wcześniej. Wzrosły również koszty działalności operacyjnej - do kwoty 3 462 338, 22 zł. Ostatecznie, biorąc pod uwagę również pozostałe przychody, rok 2024 w bibliotece zamknął się zyskiem w wysokości 95 040,80 zł. To zdecydowanie więcej, jak rok wcześniej (ponad 56 tys.).

Co ciekawe, tego samego dnia prezydent zatwierdził także sprawozdania Ostrołęckiego Centrum Kultury i ogłosił wyniki konkursu na dotacje dla organizacji wspierających osoby niepełnosprawne. To pokazuje, jak szeroka jest paleta działań kulturalnych i społecznych finansowanych z miejskiej kasy.

Szczegółowe dane finansowe biblioteki za 2024 rok są dostępne w załączniku do zarządzenia.

REKLAMA

Wasze opinie

STOP HEJT. Twoje zdanie jest ważne, ale nie może ranić innych.
Zastanów się, zanim dodasz komentarz
Barbara Zakrzewska, 11:22 11-06-2025,   100%
O, cóż za miła niespodzianka! MBP wygenerowała większy zysk niż OCK! Czyli poprzednia dyrekcja radziła sobie znakomicie, zatem kolejna p. dyrektor musi to utrzymać lub przewyższyć, no i mam nadzieję, że REMONT zostanie dokonany ( z windą), bo takie były plany. I jeszcze w planach było wyświetlanie wierszy ostrołęczan na ścianie... Warto do tego wrócić, bo dyrektor OCK odpowiedział nam odmownie, sugerując, że MBP jest lepszym na to miejscem. Pozdrawiam.
odpowiedz   •   oceń :     •   zgłoś
~ketuks, 17:44 11-06-2025,   17%
@Barbara Zakrzewska Pani Barbaro, gdyby poprzednia dyrekcja radziła sobie znakomicie to nie byłaby odwołana. I to jest fakt.
Wcześniejsi dyrektorzy również potrafili dbać o finanse i pozyskiwać finansowe granty pomimo różnych problemów. Poza tym biblioteka nigdy nie powinna być nastawiona na jakąkolwiek komercję bo to zabije sens jej funkcji.
Remontu nie będzie bo wizjonerstwo przełożone na konkretne plany powoduje proporcjonalny wzrost kosztów. Przypomnę tylko, że budynek jest zabytkiem i jako taki wymaga specjalnego traktowania. Dodatkowo, moim zdaniem nie powinien być nigdy przeznaczony na bibliotekę, do której powinni mieć dostęp wszyscy bez wyjątku bez względu na stopień ograniczeń z jakimi się borykają. Schody do wypożyczalni, choć niewielkie, już na początku są sporą barierą dla ludzi na wózkach. A już na pewno ci ludzie z pewnością nigdy nie będą mogli uczestniczyć w tak wychwalanych spotkaniach, które odbywają się w czytelni na piętrze. Windy nawet jak są lubią się psuć. Dlatego biblioteka powinna funkcjonować w budynku, w którym wszystko jest na parterze. Tylko kogo to interesuje?
odpowiedz   •   oceń :     •   zgłoś
~Barbara, 18:55 11-06-2025,   100%
@~ketuks Czy mam rozumieć, że remontu nie będzie?! Windy zatem także?! Dwie dyrekcje do tyłu juz było chyba 2 mln na remont, ale władze miasta to zaniedbały... Poprzednia pani dyrektor "dogrywała" plany remontu, wiem z powodu tej propozycji wyświetlania wierszy, czyli że faktycznym powodem usunięcia p. dyrektor było m. in kolejne ODWOŁANIE REMONTU?! Jeśli tak, to strasznie przykre, jak się tutaj traktuje prężnie działającą placówkę... Obym się myliła. Pozdrawiam.
odpowiedz   •   oceń :     •   zgłoś
~Piotr, 21:13 11-06-2025,   25%
@~ketuks Warto byłoby powalczyć o nowy budynek, bo ten jest piękny, ale nie funkcjonalny dla biblioteki tej rangi co ostrołęcka biblioteka. Nie wszystkie funkcje są tu realizowane ze względu na brak miejsca. Gdzieś znikł swego czasu oddział muzyczny. Byłem w Płocku, tam jest piękna mediateka i na podobną zasługuje Ostrołęka. Nie ma miejsca na kluboczytelnię dla młodzieży. Niezwykle istotny  jest brak barier architektonicznych. Sam byłem nie tylko świadkiem, ale również pomagałem, wciągać na I piętro wózek inwalidzki z osobą, która tak bardzo chciała uczestniczyć w spotkaniu.      
odpowiedz   •   oceń :     •   zgłoś
~ketuks, 05:38 12-06-2025,   40%
@~Barbara Nie, remontu nie będzie, chyba że nagle pojawi się sporo wolnych pięniedzy z przeznaczeniem na ten cel. Pisząc "sporo" mam na myśli dużo więcej niż wcześniej zakładano.
Proszę również przeczytać sobie powody odwołania zawarte w uzasadnieniu podpisanym przez Prazydenta Miasta. Tam są zawarte faktyczne jego powody.
Dziwi mnie cały czas jak obecnie traktuje się biblioteki. Oczekuje się, że będą "prężnie działającymi placówkami" a to nie o to tu chodzi. To nie jest instytucja nastawiona na zysk i błysk a co najwyżej na szerzenie czytelnictwa i powiększanie oraz udostępnianie swoich zbiorów. Z czytelnictwem w naszym kraju jest niestety coraz gorzej. Przykładowe spotkania z autorami są fajne ale one też kosztują. Nikt nie przyjeżdża do takiej biblioteki za darmo a pieniędzy z roku na rok raczej nie przybywa.
odpowiedz   •   oceń :     •   zgłoś
~ketuks, 05:44 12-06-2025,   34%
@~Piotr Tak, w naszej bibliotece był dział muzyczny. Niestety decyzją poprzedniej drekcji wszystkie jego zasoby zostały schowane. Można śmiało napisać, że ten dział został usunięty bo nie ma swobodnego dostępu tego tych zasobów.
Z tą kluboczytelnią dla młodzieży też bym tak nie szalał bo znam biblioteki większe od naszej, które są świetnie wyposażone ale niestety nie odwiedzają ich młodzi ludzie. Nie jest to jedynie problem bibliotek bo zainteresowania nastolatków są skierowane na zupełnie inne rzeczy.
odpowiedz   •   oceń :     •   zgłoś
~Piotr, 13:17 11-06-2025,   9%
Pani Barbaro, jeżeli nie mamy dostatecznej wiedzy o prawie finansowym i zasadach funkcjonowania placówek kultury oraz ich planach, to nie zabierajmy autorytatywnie głosu, bo może to być krzywdzące dla ludzi i placówek. I jeszcze jedno, a w czyich planach było wyświetlanie wierszy na ścianach? Owszem jako mieszkaniec mam prawo mieć własne propozycje i zgłosić je, ale nie znaczy, że muszą one być przyjęte i realizowane, bo wcale mój pomysł nie musi być najlepszy i realny do wykonania. To tyle.
odpowiedz   •   oceń :     •   zgłoś
~Barbara, 13:58 11-06-2025,   100%
@~Piotr Panie Piotrze, ja czytam artykuły na tym portalu, a interpretację prawa, często dowolną, bo ono dziwne, zostawiam specjalistom... Ucieszyło mnie to, że MPB dobrze funkcjonowała, nawet z zyskiem, bo sama tam często bywam na spotkaniach z ciekawym,i ludźmi. Wyświetlanie wierszy to był pomysł, pod którym podpisało się szereg osób, dyrektor OCK, bo miało to być tam, gdzie odbywają sie OKR-y, odmówił, a ja przekazałam ten pomysł poprzedniej pani dyrektor. Wrócę do tematu, gdy już rozpocznie urzędowanie kolejna p, dyrektor, bo to świtetny sposób na promocję poezji i miasta, zaczerpnięty z dobrych wzorców w Krakowie.... Pozdrawiam.
odpowiedz   •   oceń :     •   zgłoś
~DB, 17:45 11-06-2025,   0%
@~Barbara Pani Barbaro, niech Pani zgłębi temat, dlaczego „Dionizje” w 2024 r. Odbyły się w OCK a nie jak przez wiele lat w Bibliotece. OCK ma swoje wydarzenia. Pani pomysł z wyświetlaniem wierszy bliższy jest bibliotece niż OCK. OKR to inny temat
odpowiedz   •   oceń :     •   zgłoś
~Barbara, 19:02 11-06-2025,   100%
@~DB OCK było zaproponowane, bo tam teraz odbywają się OKR-y, czyli pokłosie działań Pawła Opęchowskiego, "Dionizje" jak zwykle odbyły się wyjazdowo ( warsztaty), a rozstrzygnięcie Konkursy im. D. Maliszewskiego było w "Oczku" w sali im. Pawła Opęchowskiego, co zapewne miało związek z prywatnymi animozjami...Ściana budynku MBP ( ciemna, drewniana) wymagałaby specjalnego ekranu do wyświetlania wierszy, większy koszt niż w OCK, ale tam zapewne nie byłoby chętnych do zajęcia się tym pomysłem, stąd taka odpowiedź dyrektora. Pozdrawiam.
odpowiedz   •   oceń :     •   zgłoś
~DB, 19:15 11-06-2025,   100%
@~Barbara W OCK od zawsze (bo dzisiejsze Oczko, dawny WDK i inne po połączeniu w jedną instytucję są dzisiejszym OCK iem) są organizowane finsły OKR
odpowiedz   •   oceń :     •   zgłoś
~DB, 20:06 11-06-2025,   17%
@~Barbara Pani nie ma zielonego pojęcia o roli i funkcjonowaniu tych jednostek kultury. Czy wie Pani coś na temat organizacji imprez plenerowych, które też kosztują a przychodu brak bo bezpłatne są dla wszystkich. Pani też w nich czasem uczestniczy. Nie chce Pani wiedzieć także tego, że Ock pomagał nie tylko technicznie ale i osobowo bibliotece w jej imprezach. Niech Pani już nie wypowiada się w sprawach, o których nie ma wiedzy.  
odpowiedz   •   oceń :     •   zgłoś
~Piotr, 21:03 11-06-2025,   -
@~Barbara proszę nie zapominać, że budynek Biblioteki to zabytek i na pewno konserwator nie da zgody na umieszczenie ekranu na tym budynku, to po pierwsze, a po drugie po co zasłaniać okna ekranem przed dostępem dziennego światła dla użytkowników czytelni. Ponadto montaż takiego ekranu to też koszty, a później co kto będzie tym zawiadywał, wybierał i dostosowywał wiersze do publikacji. A do tego jeszcze prawa autorskie są. O ile wiem ten krakowski pomysł to projekt autorski i opatentowany, a więc trzeba byłoby jeszcze grubo płacić. Mieć pomysł, a go realizować, pani Barbaro, to jeszcze nie wszystko. Poezję ostrołęczan można też inaczej upowszechniać, bo na pewno warto.
odpowiedz   •   oceń :     •   zgłoś
~Astral, 19:51 11-06-2025,   60%
Panie Piotrze, po cóż ten atak na bibliotekę. Rozumiem, że polecając Pani Barbarze zgłębienie tematu ubiegłorocznych Dionizji ma Pan na myśli zasięgniecie opinii u samego źródła (sprecyzuję  chodzi o odwołaną dyrekcję MBP), a nie opowieści z mchu i paproci rozprzestrzeniane przez manipulujących opinią publiczną w określonych celach. Zachęcam do lektury sprawozdania z prężnej działalności MBP  https://bip.um.ostroleka.pl/zarzadzenie/16880/zarzadzenie-nr-95-2025  str. 366-399 dla zainteresowanych OCK str. 400-419
odpowiedz   •   oceń :     •   zgłoś
~Piotr, 21:27 11-06-2025,   34%
@~Astral Chyba Pan nie zrozumiał lub nie przeczytał dokładnie mojego pierwszego wpisu, adresowanego wyłącznie do pani Barbary. Nie polecałem także zgłębiania tematu ubiegłorocznych Dionizji (temat jest mi akurat słabo znany). Nie robiłem także żadnych wycieczek pod adresem byłej dyrektorki. Sprawozdania czytać nie muszę, bo znam prężną i wspaniałą działalność naszej biblioteki jeszcze od czasów, gdy była wojewódzką biblioteką, a ja pracowałem w administracji wojewódzkiej. Zawsze była bogata i różnorodna oferta dla czytelników, a bywały i czasy niezwykle ciężkie i chude dla kultury, ale ona potrafiła zawsze coś organizować dla nas. Wiem, bo uczestniczyłem i wielokrotnie pomagałem Bibliotece w tamtych trudnych czasach.
odpowiedz   •   oceń :     •   zgłoś
~Oj, 21:12 11-06-2025,   -
Oj czy to na pewno Pan?
odpowiedz   •   oceń :     •   zgłoś
Serwis eOstroleka.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.
Kalendarz imprez
czerwiec 2025
PnWtŚrCzPtSoNd
 26  27  28  29  30  31 dk1
dk2 dk3 dk4 dk5 dk6 dk7 dk8
 9 dk10 dk11 dk12 dk13 dk14 dk15
 16 dk17 dk18 dk19 dk20  21 dk22
 23  24 dk25 dk26 dk27 dk28 dk29
 30  1  2  3  4  5  6
×