eOstroleka.pl
Ostrołęka,

Branża turystyczna ze wsparciem samorządu

fot. Hotel Skansen Conference & Spafot. Hotel Skansen Conference & Spa

Firmy związane z turystyką, które odczuły konsekwencje koronawirusa, mają szansę na wsparcie. Samorząd Mazowsza przeznaczył blisko 70 mln zł na bezzwrotne dotacje. Pieniądze mają pomóc przedsiębiorstwom utrzymać się na rynku.

Większość na minusie

Wielu z nas odłożyło zagraniczne wakacje na przyszły rok. Rodzime kurorty, choć zapraszają turystów i zapewniają środki ostrożności, nie każdego przekonują. Szacuje się, że w tym roku na Mazowszu będzie można zrealizować zaledwie 40 proc. zamówień w ramach turystyki biznesowej. Widmo bankructwa czy redukcji etatów staje się więc coraz bardziej realne. Co może pomóc? – Potrzebni są nie tylko klienci, którzy wygenerują zyski, ale też dofinansowanie oraz dostęp do preferencyjnych kredytów czy pożyczek. Właśnie takie rozwiązania oferujemy mazowieckim przedsiębiorcom – wylicza marszałek Adam Struzik.

Trudną sytuację branży potwierdza Światowa Organizacja Turystyczna. Według niej ruch turystyczny zmniejszył się w kwietniu o 97 proc. w porównaniu z kwietniem 2019 r. – Kryzys wywołany pandemią COVID-19 rozpoczął się dużo wcześniej niż w połowie marca. Turystyka wyjazdowa pierwszych problemów doświadczyła już w styczniu i lutym br. – przypomina Paweł Cukrowski, dyrektor Departamentu Kultury, Promocji i Turystyki w urzędzie marszałkowskim.

Kryzys z powodu obostrzeń sanitarnych wprowadzonych w związku z epidemią dotkliwie odczuły zwłaszcza polskie firmy działające w branżach: turystycznej, hotelowej, restauracyjnej, wystawienniczo-targowej i kulturalnej. Brak jakichkolwiek wpływów od marca do czerwca zanotowało aż 90 proc. z nich. Dla przykładu – w maju średnie obłożenie hoteli miejskich wynosiło 9,6 proc., a w Warszawie 11,2 proc. (w ub.r. 79,5 proc.).

Szansa – wsparcie z Mazowsza

fot. UMWM

fot. UMWM

Stąd decyzja samorządu województwa o przeznaczeniu około 67 mln zł na bezzwrotne dotacje dla mikro- i małych przedsiębiorstw dotkniętych skutkami pandemii. Środki pochodzą z RPO WM 2014–2020. Co zrobić, by je uzyskać? Warunkiem jest utrzymanie działalności i zatrudnienia w przedsiębiorstwie przez okres co najmniej trzech miesięcy kalendarzowych, licząc od miesiąca następującego po miesiącu, w którym złożono wniosek o wsparcie. Środki będą przekazywane w dwóch transzach: pierwsza – 60 proc. – po podpisaniu umowy, druga – 40 proc. – po zweryfikowaniu, czy firma nadal zatrudnia tę samą liczbę osób. Wnioski będzie można składać wyłącznie elektronicznie (za pośrednictwem systemu Mewa).

Zależało nam, aby finansowo wspomóc firmy, które w czasie obostrzeń sanitarnych w żaden sposób nie mogły prowadzić działalności, a zajmują się szeroko pojętym zakwaterowaniem czy organizacją turystyki. Uwzględniliśmy także restauracje i inne stałe placówki gastronomiczne oraz przedsiębiorstwa, które działają na polu kulturalnym, czyli np. zajmują się wystawianiem przedstawień artystycznych lub wspomagają ich organizację. Konkurs planujemy uruchomić w ostatnim tygodniu lipca – podkreśla wicemarszałek Mazowsza Wiesław Raboszuk.

Przypomnijmy, że samorząd województwa już w kwietniu br. podjął decyzję o przeznaczeniu 80 mln zł na wsparcie dla mikro, małych i średnich przedsiębiorstw zagrożonych lub dotkniętych negatywnymi skutkami pandemii COVID-19. Już w lipcu będą oni mogli uzyskać Mazowiecką Pożyczkę Płynnościową, ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014-2020. Pożyczka umożliwi sfinansowanie wydatków związanych z utrzymaniem bieżącej działalności firmy i zapewnieniem jej płynności finansowej (m.in. wynagrodzenia pracowników, pokrycie zobowiązań publiczno-prywatnych, pokrycie zobowiązań handlowych, zaległych faktur, pokrycie kosztów użytkowania infrastruktury, zakup towarów, itp.). Maksymalna kwota pożyczki wyniesie 500 tys. zł. Środki te znajdą się w dyspozycji BGK w ramach umowy o finansowanie z samorządem Mazowsza.

Kampania turystyczna

fot. materiały prasowe UMWM

Właśnie ruszyła specjalna kampania promocyjna „Odpocznij na Mazowszu”. Skierowana jest ona do osób aktywnych, lubiących spędzać czas z przyjaciółmi i rodziną przy dobrym, zdrowym jedzeniu. Kampania prezentuje region jako dobry kierunek zarówno na wyjazd weekendowy, jak i dłuższy wypoczynek. Promuje Mazowsze bogate w walory naturalne – przyrodnicze i krajobrazowe oraz perły dziedzictwa kulturowego i historycznego. Ciekawych kierunków wakacyjnych można szukać na profilach Facebook: „Mazowsze.serce Polski” oraz #modanamazowsze.

Cały tekst artykułu w piśmie Samorządu Województwa Mazowieckiego „Mazowsze. Serce Polski” oraz w wersji elektronicznej na stronie urzędu marszałkowskiego: https://www.mazovia.pl/wydawnictwa/pismo-samorzadu-wojewodztwa-mazowieckiego/

 

Artykuł sponsorowany.

 

 

 

Kalendarz imprez
kwiecień 2024
PnWtŚrCzPtSoNd
dk1 dk2 dk3 dk4 dk5 dk6 dk7
dk8 dk9 dk10 dk11 dk12 dk13 dk14
dk15 dk16 dk17 dk18 dk19 dk20 dk21
dk22 dk23 dk24 dk25 dk26 dk27 dk28
dk29  30  1  2  3  4  5
×