eOstroleka.pl
,

Czy wiesz, że ... czyli o kurpiowszczyźnie w zgrabnych punktach

REKLAMA
zdjecie 5382
zdjecie 5382
REKLAMA
1.
Na Kurpiowszczyźnie, w związku z powszechnie panującą tu uczciwością, niemal do I wojny światowej chat nie zamykano ani na klucz, ani na kłódkę.
2.
W latach osiemdziesiątych XIX wieku z pomocą hr. Ludwika Krasińskiego założono w Kadzidle „fabrykę” guzików.
3.
Ostatnią w Polsce zagospodarowaną sosnę bartną można było podziwiać jeszcze przed II wojną światową nad brzegiem Narwi, we wsi Teodorowo.
4.
W 1857 roku pod wpływem misji jezuickiej w kadzidleńskim kościele, Kurpie złożyli przyrzeczenie zaprzestania picia wódki, przy którym dotrwali do początków I wojny światowej.
5.
Na Kurpiach ozdoby papierowe były znane wcześniej niż w innych regionach kraju, gdyż jeszcze przed zastosowaniem glansowanego papieru na wycinanki farbowano tu zwykły papier.
6.
Kurpiowskie chaty były zawsze ustawione szczytem do drogi.
7.
W 1914 roku na Kurpiach było zaledwie 6 km szosy (na trasie Ostrołęka – Myszyniec).
8.
Ostatniego niedźwiedzia na Kurpiowszczyźnie zabito najprawdopodobniej w 1840 roku koło wsi Dąbrowy.
9.
Na początku 1914 roku w Kadzidle zawiązano spółkę bursztyniarską, której rozwinięciu się przeszkodziła wojna.
10.
Około 1900 roku na Kurpiach zaczęto używać lamp naftowych, przedtem oświetlenie stanowił knot konopny w buteleczce z naftą, a jeszcze wcześniej takiż knot zanurzony w naczyniu z tłuszczem borsuczym.
11.
Jeszcze w początkach XX wieku chleb był rzadkością na kurpiowskich stołach. Głównym pożywieniem były kartofle, kasza i kapusta.
12.
Kurpiowskie wyroby tkackie spotkały się z dużym uznaniem na wystawie zorganizowanej w 1888 roku w Muzeum Przemysłu i Rolnictwa w Warszawie.
13.
Na przełomie XIX i XX wieku średnio w każdej kurpiowskiej chacie znajdowało się jedno krosno.
14.
Kurpiowskie wyroby bursztynowe osiągnęły poważny sukces na wystawie w Paryżu w 1878 roku.
15.
W latach 1798 – 1914 istniała w Ostrołęce „bursztyniarnia”, skupująca bursztyn od mieszkańców puszczy.
16.
Jeszcze na przełomie XIX i XX wieku można było spotkać mieszkańców puszczy chodzących w „kurpsiach” (butach plecionych z lipowego łyka, od których powstała nazwa Kurp).
17.
W 1880 roku Kurpiowszczyznę nawiedziła klęska głodu spowodowana suszą, pożarami oraz gradobiciem.
18.
Kurpie byli świetnymi cieślami. Świadczyć może o tym fakt, iż w obawie przed pruskim zaborcą zakazującym korzystania z lasu, potrafili zbudować chatę w ciągu jednej nocy.
19.
Kurpie byli świetnymi strzelcami. Korpus strzelców konnych złożony z Kurpiów walczył w 1809 roku z Austriakami, a płk Ignacy Zieliński sformował „kurpiowski” 6 Pułk Strzelców Pieszych Księstwa Warszawskiego.
20.
Kurpiowscy chłopcy już w wieku 6 – 7 lat byli uczeni przez swych ojców obchodzenia się z bronią.
21.
Kurpie byli wielkimi patriotami. W czasie powstań dobrowolnie gromadzili się w lasach w okolicach Ostrołęki oczekując rozkazów do rozpoczęcia walki. O poświęceniu Kurpiów pisał m.in. krakowski dziennik „Czas” w numerze z 27 maja 1863 roku.
22.
Oddziały strzelców kurpiowskich pod dowództwem pułkownika Zakrzewskiego biorące udział w obronie Narwi w 1794 roku uzyskały pochwałę samego Tadeusza Kościuszki.
23.
Największym bursztynem znalezionym na Kurpiach był 6-funtowy kamień wydobyty niegdyś w Zabielu.
24.
Bursztyn z Puszczy Kurpiowskiej był szczególnie ceniony. W XVII i XVIII wieku wywożono go do krajów muzułmańskich, szczególnie do Turcji i na Krym.
25.
W XV wieku drewno z Puszczy Kurpiowskiej było wywożone m.in. do Anglii, Flandrii, Szkocji, a nawet Portugalii.
26.
W dniach od 16 do 18 marca 1578 roku przebywał w Ostrołęce Stefan Batory. Jest wielce prawdopodobne, że wielkie łowy królewskie w Puszczy Ostrołęckiej, o których mówi miejscowa tradycja odbyły się właśnie z jego udziałem.
27.
Od początków osadnictwa na Kurpiach do XVII w. głównym zajęciem miejscowej ludności było bartnictwo. Zarówno wosk, jak i miód miały duży zbyt na rynkach zagranicznych m.in. w Czechach i Niemczech.
28.
W XVII wieku w Puszczy Kurpiowskiej kryli się zbiegowie z folwarków pańszczyźnianych oraz ludzie znajdujący się w konflikcie z prawem. Z tego też powodu posesjonaci łomżyńscy na uchwale sejmiku z 28 lutego 1659 roku nazwali puszczę spelunca latronum (jaskinią łotrów).
29.
Praktycznie już w 1750 roku w Zagajnicy Ostrołęckiej zniesiono pańszczyznę, a większość wsi zaczęła płacić stały czynsz.
30.
Kurpiowscy bartnicy nie przekazywali barci swym córkom, dziedziczyli je synowie.
31.
Żubry na Kurpiowszczyźnie wyginęły najprawdopodobniej w XVII wieku.
32.
Dawni mieszkańcy puszczy nazywali siebie puszczykami lub puszczakami, a określenie Kurp uważali wówczas za przezwiskowe, a nawet pogardliwe.
33.
Z opisu Puszczy Szkwańskiej (tak wówczas nazywano Puszczę Kurpiowską) z 1624 roku wynika, że jej tereny zamieszkiwały takie zwierzęta jak: jelenie, żubry, łosie, tarpany, leśne dziki, łasice, rysie, niedźwiedzie, natomiast rzeki pełne były różnego rodzaju ryb m.in. pstrągów.
34.
Oryginalna kultura i zwyczaje Kurpiów wytworzyły się w związku z trudnymi warunkami związanymi z lasem i koniecznością podporządkowania się siłom przyrody oraz z położeniem geograficznym wpływającym na pewne odseparowanie tego regionu od reszty ziem polskich.
35.
W obydwu wyborach do sejmu 26 stycznia 1919 r. oraz 5 listopada 1922 r. Kurpie w ogromnej większości poparli listy reprezentujące elementy prawicowe.
36.
W 1928 roku dużym uznaniem krytyków oraz ogromną popularnością na deskach teatrów całej Polski cieszył się utwór sceniczny pt. „Wesele na Kurpiach”, odzwierciedlający zwyczaje i obyczaje kurpiowskie.



Opracował Marcin Tomczak korzystając z książki Zofii Niedziałkowskiej pt. Kurpie. Bory Ostrołęckie.
Kalendarz imprez
kwiecień 2024
PnWtŚrCzPtSoNd
dk1 dk2 dk3 dk4 dk5 dk6 dk7
dk8 dk9 dk10 dk11 dk12 dk13 dk14
dk15 dk16 dk17 dk18 dk19 dk20 dk21
dk22 dk23 dk24 dk25 dk26 dk27 dk28
dk29  30  1  2  3  4  5
×