eOstroleka.pl
Ostrołęka,

Debaty oksfordzkie wracają do ostrołęckiego Muzeum Żołnierzy Wyklętych

REKLAMA
zdjecie 4169
zdjecie 4169
fot. Muzeum Żołnierzy Wyklętychfot. Muzeum Żołnierzy Wyklętych
REKLAMA
zdjecie 4169
Posłuchaj

Muzeum Żołnierzy Wyklętych w Ostrołęce zainaugurowało nowy cykl spotkań dla młodzieży. Debatanckie wtorki mają rozwijać umiejętności argumentacji i krytycznego myślenia wśród uczniów szkół ponadpodstawowych.

Inicjatywa, która cieszy się patronatem prezydenta miasta Pawła Niewiadomskiego, to kontynuacja wcześniejszych działań edukacyjnych muzeum. W ubiegłym tygodniu pierwsze spotkanie poprowadzili Marta Głażewska, kierownik działu edukacji Muzeum Żołnierzy Wyklętych, oraz Kacper Kempisty – starszy specjalista w dziale historyczno-edukacyjnym Muzeum Dom Rodziny Pileckich.

Nauczyciele przygotowani do działania

Przed inauguracją debat dla młodzieży muzeum zorganizowało dwudniowe szkolenie dla nauczycieli z Ostrołęki. Zajęcia prowadziła Beata Maleska-Pająk – doświadczona nauczycielka historii, wiedzy o społeczeństwie i przedsiębiorczości z Zespołu Szkół Technicznych i Ogólnokształcących Nr 2 w Katowicach.

Maleska-Pająk to postać szeroko znana w środowisku debatanckim – współtwórczyni i koordynatorka Śląskiej Sieci Szkół Debatujących, opiekunka Szkolnych Klubów Debaty Oksfordzkiej, sędzia i tutor debaty oksfordskiej, a także członek zarządu Fundacji "Projekty Edukacyjne". Jej doświadczenie pozwoliło ostrołęckim pedagogom nabyć kompetencje niezbędne do prowadzenia debat w swoich szkołach.

Czym są debaty oksfordzkie?

Debata oksfordzka to metoda edukacyjna rozwijająca umiejętności argumentacji, logicznego myślenia i publicznego wypowiadania się. Jej zasady wywodzą się z tradycji uniwersytetów brytyjskich, gdzie studenci uczyli się sztuki perswazji i retoryki poprzez uporządkowaną dyskusję.

W debacie uczestniczą dwa zespoły – jeden broni tezy, drugi ją zwalcza. Liczy się nie tyle osobiste przekonanie, ile umiejętność merytorycznego argumentowania i obrony stanowiska. To doskonałe narzędzie kształcące nie tylko kompetencje komunikacyjne, ale także empatię i zdolność do rozumienia różnych perspektyw.

Muzeum jako przestrzeń edukacji obywatelskiej

Powrót debat oksfordzkich do Muzeum Żołnierzy Wyklętych wpisuje się w szerszą misję placówki – nie tylko przechowywania pamięci historycznej, ale także aktywnego kształtowania postaw obywatelskich wśród młodzieży. Debatanckie wtorki to dni, w których uczniowie uczą się formułować argumenty, słuchać innych i bronić swoich racji w sposób merytoryczny i pełen szacunku.

Inicjatywa Muzeum Żołnierzy Wyklętych pokazuje, że nowoczesne muzeum to nie tylko zbiór eksponatów, ale przede wszystkim żywa przestrzeń edukacyjna. Debaty oksfordzkie uczą młodzież nie tylko historii, ale też demokracji w praktyce – sztuki dyskusji, szacunku dla przeciwnika i odpowiedzialności za słowo. Ostrołęccy uczniowie będą mogli rozwijać te umiejętności podczas regularnych wtorkowych spotkań. To inwestycja w ich przyszłość jako świadomych i aktywnych obywateli.

Wasze opinie

STOP HEJT. Twoje zdanie jest ważne, ale nie może ranić innych.
Zastanów się, zanim dodasz komentarz
Brak możliwości komentowania artykułu po trzech dniach od daty publikacji.
Zaloguj się, by komentować

Brak Waszych opinii do tego artykułu, bądź pierwszy.

Kalendarz imprez
październik 2025
PnWtŚrCzPtSoNd
 29  30 dk1 dk2 dk3 dk4 dk5
dk6 dk7 dk8 dk9 dk10 dk11 dk12
dk13 dk14 dk15 dk16  17 dk18 dk19
dk20 dk21 dk22 dk23  24  25  26
dk27  28 dk29  30  31  1  2
×