eOstroleka.pl
Ostrołęka,

Detektor Geigera dla ZSZ nr 1. Uczniowie zmierzą promieniowanie

REKLAMA
zdjecie 9967
zdjecie 9967
REKLAMA

60 uczniów z Województwa Mazowieckiego bierze udział w innowacyjnym projekcie „Szkoła z przyszłością”, którego celem jest poprawa oferty kształcenia przedmiotów ścisłych w technikach. Wśród nich znaleźli się też uczniowie ostrołęckiego Zespołu Szkół Zawodowych nr 1 im. dra Józefa Psarskiego.  Podczas zajęć pozalekcyjnych realizowany jest, wypracowany przez ekspertów z Narodowego Centrum Badań Jądrowych (NCBJ), program nauczania zawodów nukleonicznych.

Odpowiadając na brak w szkołach przyrządów do zilustrowania zagadnień z fizyki jądrowej, trzy placówki biorące udział w projekcie, otrzymają bezpłatnie pomoce lekcyjne – liczniki Geigera-Müllera przygotowane w specjalnej wersji dydaktycznej. W sobotę, 11 stycznia br., pierwszy z nich został oddany nauczycielom fizyki z Zespołu Szkół Zawodowych nr 1 im. J. Psarskiego w Ostrołęce.  

Detektor Geigera-Müllera, którego konstrukcja pozwala na pokazanie szeregu aspektów o znaczeniu dydaktycznym, został opracowany przez studentów Politechniki Warszawskiej w ramach w praktyk w Zakładzie Fizyki i Techniki Akceleracji Cząstek NCBJ. Pomoże on zrozumieć istotę i właściwości promieniowania jonizującego (np. przenikliwość poszczególnych rodzajów promieniowania, ich oddziaływanie itp.), a także elektroniki sprzężonej z detektorem. Niewątpliwie urządzenie będzie bardzo istotną pomocą podczas zajęć dotyczących fizyki jądrowej. W sobotę, 11 stycznia br., pierwszy egzemplarz otrzymali uczniowie Zespołu Szkół Zawodowych nr 1 im. J. Psarskiego w Ostrołęce. Kolejne trafią do Zespołu Szkół nr 36 im. M. Kasprzaka w Warszawie i Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 1 im. Bohaterów Westerplatte w Garwolinie.

„Bezpłatne przekazywanie dydaktycznych liczników Geigera-Müllera to inicjatywa naszego Działu Edukacji i Szkoleń towarzysząca realizowanemu w Świerku projektowi „Szkoła z przyszłością”. Otrzymują je szkoły, z którymi współpracujemy przy opracowywaniu nowego programu kształcenia kadr wysokich technologii” – mówi mgr Marcin Sadowski z NCBJ, kierownik projektu – „Naszym celem jest nie tylko zachęcanie młodzieży do zgłębiania tajników fizyki, chemii czy elektroniki ale również jej przygotowanie do wejścia na rynek pracy ze szczególnym uwzględnieniem sektora energetyki jądrowej”.

Obecnie w ramach projektu „Szkoła z przyszłością” kończy się pierwszy semestr zajęć pozalekcyjnych. 60 uczniów z trzech szkół Województwa Mazowieckiego bierze udział w dodatkowych, bezpłatnych zajęciach z fizyki prowadzonych przez pięciu nauczycieli we współpracy z ekspertami z NCBJ. Po zakończeniu zajęć młodzież weźmie udział w praktykach w instytucie w Świerku, gdzie m.in. zapoznają się z jedynym w Polsce badawczym reaktorem jądrowym „Maria”.

„Na podstawie wspólnie wypracowanych wniosków z uczniami i nauczycielami zweryfikujemy nasze dotychczasowe koncepcje dot. nauczania w zawodzie technik-nukleonik” – mówi prof. dr hab. Ludwik Dobrzyński, Dyrektor Działu Edukacji i Szkoleń NCBJ, pomysłodawca projektu – „w przyszłym semestrze przeprowadzimy podobne działania w dwóch kolejnych zawodach – chemik i elektronik. Po ich zakończeniu przedstawimy finalny produkt projektu, a więc kompleksowy program nowego sposobu nauczania nauk ścisłych rozbudowany o zagadnienia jądrowe. Dzięki temu możliwe będzie rozpoczęcie kształcenia kadr mogących pracować w obszarach gospodarki, w których stosuje się promieniowanie jonizujące: technik elektronik jądrowy, technik chemii jądrowej, technik energetyk jądrowy, czy też ogólnie technik-nukleonik. Możliwe to będzie do osiągnięcia poprzez modyfikację obecnie obowiązujących podstaw programowych do przedmiotów zawodowych w powyższych zawodach. Warto przy tym zwrócić uwagę, że planowany w Polsce rozwój energetyki jądrowej, ale także inne liczne zastosowania promieniowania jonizującego w nauce, przemyśle i medycynie, pilnie potrzebują przywrócenia takich zawodów”.

Projekt „Szkoła z przyszłością” o wartości 921 642 zł współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (priorytet: IX Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach, działanie: 9.2 Podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego). Partnerem projektu jest Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli.

***
Narodowe Centrum Badań Jądrowych (NCBJ) to jeden z największych instytutów badawczych w Polsce, zatrudniający ponad tysiąc pracowników. Zajmuje się m.in. wspieraniem budowy polskiej energetyki jądrowej, badaniami podstawowymi z dziedziny fizyki subatomowej (fizyka cząstek elementarnych i jądrowa, fizyka plazmy gorącej itp.) oraz stosowaniem metod fizyki jądrowej i produkcją urządzeń dla rozmaitych gałęzi nauki i gospodarki, w tym medycyny. NCBJ posiada jedyny w Polsce reaktor badawczy Maria wykorzystywany do wytwarzania izotopów promieniotwórczych, radiacyjnej modyfikacji materiałów oraz badań na wiązkach neutronów. Ośrodek uczestniczy w międzynarodowych przedsięwzięciach badawczych oraz w pracach nad nowymi technologiami jądrowymi. Urządzenia opracowane w NCBJ będą wdrażane w Parku Naukowo-Technologicznym w Świerku.

Źródło: Urząd Miasta Ostrołęki
Kalendarz imprez
kwiecień 2024
PnWtŚrCzPtSoNd
dk1 dk2 dk3 dk4 dk5 dk6 dk7
dk8 dk9 dk10 dk11 dk12 dk13 dk14
dk15 dk16 dk17 dk18 dk19 dk20 dk21
dk22 dk23 dk24 dk25 dk26 dk27 dk28
dk29 dk30  1  2  3  4  5
×