eOstroleka.pl
Ostrołęka,

Festiwal Sztuki 3M za nami: Na zakończenie zobaczyliśmy dwa filmy [ZDJĘCIA]

REKLAMA
zdjecie 2232
zdjecie 2232
Dyskusję po projekcjach filmowych poprowadził Karol Szafraniec/fot. eOstrołęka.plDyskusję po projekcjach filmowych poprowadził Karol Szafraniec/fot. eOstrołęka.pl
REKLAMA

Dobiegła końca dziewiąta edycja Festiwalu Sztuki 3M Materiał-Medium-Metafora. Za zakończenie odbyły się projekcje dwóch filmów a dyskusję poprowadził Karol Szafraniec.

Tegoroczna, 9. już edycja Festiwalu Sztuki odbywała się podobnie jak wszystkie poprzednie w Galerii Ostrołęka. Festiwal rozpoczął się 11 czerwca wernisażem wystawy i preformance w wykonaniu aktorów Ostrołęckiej Sceny Autorskiej. Do udziału w projekcie zaproszeni zostali m.in. Izydor Borys, Roch Forowicz, Maciej Mielnicki, Marek Szczęsny, Wiesław Wachowski, Marek Zalewski.

Tematem przewodnim tegorocznej edycji był ogień i to wokół tego najpotężniejszego z żywiołów „kręciły”się wszystkie z elementów projektu.

- Festiwal 3M – materia, medium, metafora - naturalnie ewoluuje. Współczesność uczyniła tworzywem dzieła sztuki zarówno akcję, jak i czas, i przestrzeń. Tematem obecnej edycji uczyniliśmy „Ogień” w przekonaniu, że tylko sztuka może podjąć dyskurs ze stereotypem i symbolem, dając wartość „dodaną”. OGIEŃ - zjawisko fizyko-chemiczne towarzyszące od zawsze życiu na  Ziemi. Zjawisko wyzwalające energię odczuwalną przez człowieka wszystkimi zmysłami - ciepło, światło, zapach, dźwięk - najbardziej spektakularne. – tak o tegorocznym festiwalu mówi jego kurator i pomysłodawca, Leszek Sokoll.

Na zakończenie festiwalu w środę i czwartek 17 i 18 czerwca zobaczyliśmy dwa filmy - „Rekolekcje na temat mroku” wyreżyserował Werner Herzog, drugi zaś „Barton Fink” to dzieło Ethana i Joela Coen. Prelekcje i dyskusje po zakończeniu filmów poprowadził Karol Szafraniec.

„Rekolekcje na temat mroku” (znany też jako „Lekcje ciemności”). Jest to wizyjna, bardzo malarska i poetycka refleksja reżysera na temat zła jako części ludzkiej natury. Herzog kręcił to po wojnie w Zatoce Perskiej w latach 90tych, a metaforykę filmu opiera na obrazach płonących szybów naftowych. Ogień stanowi tutaj bardzo uniwersalną metaforę wielu rzeczy: z jednej strony jest obrazem ludzkiego szaleństwa, symbolem wojny i zniszczenia, ale też ludzkiej chciwości. Z drugiej: stanowi wyraz czegoś zewnętrznego, przynależnego naturze, groźnego i nieznanego, co sieje destrukcję i jest zagrożeniem dla człowieka i jego kultury. Człowiek jako istota rozdarta między naturą i kulturą staje w obliczu potęgi żywiołu nad którym próbuje panować, jednak on wymyka się spod kontroli. Bardzo piękny, niezwykły i sugestywny film, będący jednym z najlepszych w całym dorobku Wernera Herzoga.

Drugi film to rzecz, w której ogień nie stanowi centralnego motywu, ale jest znaczący i również metaforyzuje wiele rzeczy: „Barton Fink” braci Coen - nagrodzony Złotą Palmą na festiwalu w Cannes (szefem Jury był wtedy Roman Polański). Opowieść o nieopierzonym scenarzyście, który trafia do Hollywood, gdzie ma pisać na zlecenie. Z jednej strony nie radzi sobie z mafijną strukturą „fabryki snów”, z drugiej - dręczy go kryzys twórczy. Zamknięty w hotelu, stopniowo popada w paranoję, która przeradza się w otwarte szaleństwo. Cały czas coś buzuje w hotelowych rurach, ciśnienie rośnie, co ostatecznie doprowadza do wielkiego pożaru. Ogień znowu jest metaforą ludzkiego szaleństwa, ale też ostatecznej klęski i katastrofy. Symbolizuje wszystko to, nad czym człowiek nie ma kontroli i co go przerasta (symbolika ognia zderzana jest tu nieustannie z motywem wody).

Film o tyle ciekawy, że owa symbolika zajmuje drugi plan, ale nieustannie jest obecna. Może to być interesujący pretekst do dyskusji na temat języka filmu i znaczeniu wizualnych symboli, które dla przeciętnego widza nie zawsze są zauważalne.

Kalendarz imprez
kwiecień 2024
PnWtŚrCzPtSoNd
dk1 dk2 dk3 dk4 dk5 dk6 dk7
dk8 dk9 dk10 dk11 dk12 dk13 dk14
dk15 dk16 dk17 dk18 dk19 dk20 dk21
dk22 dk23 dk24 dk25 dk26 dk27 dk28
dk29 dk30  1  2  3  4  5
×