eOstroleka.pl
Region,

Łomża: Miasto powoła spółkę zarządzającą składowiskiem odpadów

REKLAMA
zdjecie 9967
zdjecie 9967
Prezydent Łomży Mariusz Chrzanowski i zastępca Prezydenta Zdzisław Garlicki, fot. lomza.plPrezydent Łomży Mariusz Chrzanowski i zastępca Prezydenta Zdzisław Garlicki, fot. lomza.pl
REKLAMA

Rada Miejska Łomży jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie powołania spółki komunalnej, odpowiedzialnej za prowadzenie składowiska, odbieranie i przetwarzanie odpadów komunalnych, utrzymywanie i eksploatację instalacji z tym związanych oraz zapewnienie funkcjonowania Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych.

Powołanie tego typu spółki wymusiła na władzach miasta ustawa o odpadach, zgodnie z którą gmina jako jednostka sektora finansów publicznych, nie może być zarządzającym gminnym składowiskiem odpadów. Dotychczas takie składowisko prowadziło Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej, które jako zakład budżetowy, z mocy przepisów ustawowych, nie może tego robić.

Prezydent Mariusz Chrzanowski podkreślał na sesji, że sprawa jest naprawdę wielkiej wagi, a zaniechania w tej sprawie jego poprzednika mogą narazić miasto na ogromne konsekwencje. – Niepowołanie dzisiaj spółki spowoduje, że w najbliższy poniedziałek Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego może wszcząć postępowanie wygaszające pozwolenie zintegrowane, co będzie skutkowało zamknięciem wysypiska w Czartorii. Nie muszę chyba państwa przekonywać, jakie to skutki niosłoby dla miasta, jego mieszkańców, a także dla osiemnastu gmin, które składują tam odpady – mówił Prezydent Mariusz Chrzanowski podkreślając, że prezydent Czerniawski i jego ekipa przez prawie dwa lata nie zrobili nic, by spółkę zarządzającą wysypiskiem powołać.

Ustawa o odpadach z dnia 14 grudnia 2012 roku weszła w życie 23 stycznia 2013 roku. Zgodnie  z art. 136  i  243   tej  ustawy,  zarządzającym gminnym składowiskiem nie może być jednostka sektora finansów publicznych. W terminie jednego roku, a więc do 23 stycznia 2014 roku gmina powinna utworzyć podmiot niebędący taką jednostką, w celu prowadzenia gminnego składowiska odpadów lub powierzyć wykonywanie praw i obowiązków zarządzającego składowiskiem podmiotowi niebędącemu jednostką sektora finansów publicznych.

Zgodnie z art. 128 ustawy, zarządzający składowiskiem odpadów może prowadzić składowisko po uzyskaniu kolejno: pozwolenia zintegrowanego, pozwolenia na użytkowanie składowiska odpadów, decyzji zatwierdzającej instrukcję prowadzenia składowiska. Natomiast art. 240 ustawy zobowiązuje zarządzającego składowiskiem w okresie 2 lat tj. do dnia 23.stycznia 2015 roku złożenie do Marszałka Województwa  wniosku o wydanie nowej instrukcji eksploatacji składowiska. W przypadku niezłożenia wniosku decyzja ta wygasa z dniem 23 stycznia 2015 roku.

Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w 2013 roku występowało do Urzędu Marszałkowskiego z wnioskiem o wydanie nowej decyzji zatwierdzającej instrukcję składowiska odpadów oraz o zamianę pozwolenia zintegrowanego dla instalacji Zakładu Przetwarzania i Unieszkodliwiania Odpadów w Czartorii. Za każdym razem Urząd Marszałkowski umarzał postępowanie, gdyż MPGKiM jako zakład budżetowy nie może prowadzić instalacji przetwarzania odpadów i zarządzać składowiskiem odpadów.

Od 7 stycznia 2015 r. praktycznie każdego dnia, pod przewodnictwem Prezydenta Łomży odbywały się w Ratuszu robocze spotkania zespołu ds. utworzenia spółki, złożonego z naczelników merytorycznych wydziałów Urzędu Miejskiego w Łomży. W tej sprawie Miasto współpracowało również z kancelarią prawną, zaś 20 stycznia br. w sprawie powołania spółki zarządzającej składowiskiem odpadów odbyło się spotkanie w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Podlaskiego z dyrekcją i pracownikami Departamentu Infrastruktury i Ochrony Środowiska.

Ostatecznie Rada Miejska wyraziła zgodę na utworzenie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością Miasta Łomża  „Zakład Gospodarowania Odpadami”. Na pokrycie kapitału zakładowego tworzonej spółki przeznaczono wkłady rzeczowe w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa, na którą składa się majątek Zakładu Przetwarzania i Unieszkodliwiania Odpadów Komunalnych w Gminie Miastkowo, Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych w Łomży oraz majątek będący na stanie Urzędu Miejskiego wykorzystywany do realizacji zadań Zakładu Przetwarzania i Unieszkodliwiania Odpadów Komunalnych w Gminie Miastkowo o wartości 17.483.974,93 zł oraz wkład pieniężny w kwocie 200.000 zł.

Jednocześnie Komisja Rewizyjna Rady Miejskiej przyjrzy się nieprawidłowościom związanym z niepowołaniem tej spółki w odpowiednim terminie.

Kalendarz imprez
kwiecień 2024
PnWtŚrCzPtSoNd
dk1 dk2 dk3 dk4 dk5 dk6 dk7
dk8 dk9 dk10 dk11 dk12 dk13 dk14
dk15 dk16 dk17 dk18 dk19 dk20 dk21
dk22 dk23 dk24 dk25 dk26 dk27 dk28
dk29 dk30  1  2  3  4  5
×