eOstroleka.pl
Region,

Mazowsze na EXPO 2015

REKLAMA
zdjecie 2000
zdjecie 2000
fot. ARM S.A. fot. ARM S.A.
REKLAMA

„Wyżywienie planety, energia dla życia” – to hasło tegorocznej światowej wystawy EXPO 2015 w Mediolanie. Województwo mazowieckie promowało region podczas tygodnia mazowieckiego.

Było to pierwsze EXPO tematyczne z tak dużym udziałem sektora rolno-spożywczego. Obecność Polski podczas wydarzenia koncentrowała się na prezentacji najnowszych krajowych rozwiązań w rolnictwie ekologicznym, przetwórstwie żywności, biotechnologii i ochronie środowiska. Zaprezentowano także działania edukacyjne na temat odpowiedniego i bezpiecznego dla zdrowia żywienia.

Polska na EXPO

Wystawa, odbywająca się co kilka lat w różnych krajach, przyciągnęła rzesze odwiedzających, chętnych obejrzeć „świat w pigułce”. Było to możliwe dzięki obecności prawie wszystkich państw, które zorganizowały swoje stoiska narodowe, prezentujące w  różnorodnych formach kulturę, atrakcje turystyczne, kuchnię, gospodarkę oraz ciekawostki krajów i ich mieszkańców. Polski pawilon był jednym z najczęściej odwiedzanych oraz najwyżej ocenianych. Przez pół roku funkcjonowania odwiedziło go 1 670 312 osób. Rekord padł 12 września – 24 500 zwiedzających.

Bogata oferta Mazowsza

Województwo mazowieckie, dzięki finansowemu wsparciu z RPO WM działanie 1.7 „Mazowsze – Promocja gospodarcza serca Polski” (beneficjentem jest Samorząd Województwa Mazowieckiego), zaaranżowało tydzień mazowiecki promując region, jego potencjał, kulturę i tradycję, a także nowoczesność i specjalizacje. Tydzień mazowiecki przypadał na ostatni tydzień funkcjonowania wystawy, która otworzyła się dla odwiedzających 6 miesięcy wcześniej. 26 października br. pawilon zwiedzili m.in. wicemarszałek Janina Ewa Orzełowska, Sekretarz Województwa – Dyrektor Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego w Warszawie Waldemar Kuliński.

Atrakcje dla zwiedzających

Odwiedzający podczas tygodnia mazowieckiego mogli nie tylko oglądać, ale też degustować, m.in. pierogi, naturalny sok jabłkowy oraz słodycze. Uczestniczyli też w koncertach realizowanych pod nazwą „DJ Chopin Project”. Na scenie przed pawilonem można było posłuchać hip hopu w wykonaniu mistrzów w swoich specjalnościach, którzy przyciągali szczególnie młodych ludzi, wchodząc z nimi w interakcje. Obok akcentów muzycznych zorganizowano akcję plastyczną, wykorzystującą sztukę graffiti – przy spontanicznym udziale publiczności w tworzeniu obrazów. Zaaranżowano studio fotograficzne – dzięki wykorzystaniu technologii chroma-key każdy mogł zrobić sobie pamiątkowe zdjęcie na tle charakterystycznych obrazów z Mazowsza i Warszawy. Wyświetlany był mazowiecki film promocyjny, a także funkcjonowała interaktywna podłoga (i-floor) odsłaniająca w trakcie chodzenia charakterystyczne krajobrazy i zdjęcia z regionu oraz stolicy.

Polskie – najlepsze

Elementy stałe polskiego pawilonu, które dostępne były przez cały okres trwania wystawy to tajemniczy ogród, od którego zaczynała się wędrówka, sklep z polskimi specjałami, miniwystawa bursztynów i biżuterii, restauracja serwująca wykwintne polskie dania, czekoladowa makieta kolejki, film ukazujący potencjał gospodarczy kraju, „usta prawdy” wchodzące w interakcje z zadającymi „sztucznej inteligencji” pytania, także animowany obraz o historii Polski – od jej zarania aż po dzień dzisiejszy. Wieczorem odbywały się pokazy polskich filmów z ostatnich lat, nagrodzone na międzynarodowych festiwalach. Gości opuszczających pawilon polski częstowano krajowymi jabłkami.

Kalendarz imprez
kwiecień 2024
PnWtŚrCzPtSoNd
dk1 dk2 dk3 dk4 dk5 dk6 dk7
dk8 dk9 dk10 dk11 dk12 dk13 dk14
dk15 dk16 dk17 dk18 dk19 dk20 dk21
dk22 dk23 dk24 dk25 dk26 dk27 dk28
dk29  30  1  2  3  4  5
×