eOstroleka.pl
Region,

Mazowsze: Regionalne Inwestycje Terytorialne (RIT) od czerwca

REKLAMA
zdjecie 2000
zdjecie 2000
REKLAMA

W tym roku ruszają pierwsze konkursy dotyczące Regionalnych Inwestycji Terytorialne (RIT). Już w czerwcu samorządy będą mogły ubiegać się o dofinansowanie do dróg. Następne nabory w drugiej połowie roku. Po raz kolejny przedstawiciele gmin i powiatów tworzących RIT-y w swoim subregionie spotkali się w urzędzie marszałkowskim z marszałkiem województwa Adamem Struzikiem oraz ekspertami z urzędu marszałkowskiego. Była to okazja do zapoznania się ze szczegółami konkursów i wytycznymi Komisji Europejskiej.

– Przystępujemy do decydującej fazy realizacji Regionalnych Inwestycji Terytorialnych. Chodzi o to, aby pięć najważniejszych po Warszawie miast też było moderatorami i organizatorami realizacji szeregu projektów z partnerami – głównie oczywiście samorządowymi – w postaci gmin i powiatów wokół tych ośrodków regionalnych i subregionalnych. Chcemy, aby te zintegrowane projekty rzeczywiście eliminowały problemy, które tam się pojawiają, np. problemy komunikacyjne. W ten sposób umożliwiamy tym pięciu ważnym ośrodkom pozawarszawskim realizację analogicznego programu, jaki ma Warszawa w postaci Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych – mówił marszałek Adam Struzik.

W każdym subregionie liderem jest główne miasto – Ciechanów, Ostrołęka, Płock, Radom i Siedlce. Ma być ono koordynatorem powstającego dla każdego RIT-u planu inwestycyjnego. W planach zawarte są grupy projektów, ale trzeba pamiętać, że do planów muszą być jeszcze dołączone odpowiednie uchwały rad gmin. Zawarte w planach działania będą realizowane przez samorządy lub partnerstwa – zawiązane w dowolnej formie. Przy czym partnerstwa powinny tworzyć się w odpowiedzi na wspólne wyzwania oraz potrzebę wypracowania wspólnej wizji rozwoju. Projekty zgłoszone w ramach RIT mają mieć zintegrowany charakter, to znaczy, że będą to grupy (tzw. wiązki) projektów, które wspólnie rozwiążą jakiś problem i jednocześnie wesprą rozwój subregionu.

– Do 22 kwietnia jest możliwość aktualizacji planów RIT-ów. Jeżeli zajdzie taka potrzeba i projekty, które mogą być sfinansowane, zostaną zidentyfikowane w poszczególnych subregionach, to oczywiście liderzy mają możliwość zgłoszenia zarządowi województwa zaktualizowanego planu RIT-u – dodał dyrektor Wajda.

Nie wszystkie inwestycje muszą być realizowane z udziałem środków unijnych. Chodzi jednak o wypracowanie spójnej koncepcji, która przyniesie korzyści całemu subregionowi. Aby uzyskać dofinansowanie, projekty będą startować w konkursach ogłaszanych specjalnie dla RIT (objętych tzw. OSI problemowymi, czyli obszarami strategicznej interwencji). Startowanie w tych konkursach nie zamyka drogi do ubiegania się o środki unijne w ramach innych naborów – otwartych dla wszystkich.

Podczas spotkania pojawiały się pytania o możliwość dofinansowania do projektów dotyczących dróg lokalnych. Na początku roku ministerstwo przysłało opinię w tej sprawie, która narzuca pewne ograniczenia.

– Cały czas prowadziliśmy korespondencję z Ministerstwem Rozwoju i z Komisją Europejską, bo szereg zapisów Umowy Partnerstwa między Rzeczpospolitą Polską a KE wymagał interpretacji – zwłaszcza jeśli chodzi o trudny temat drogowy. Większość partnerów oczekiwała, że będzie można realizować w ramach RIT-ów wszystkie kategorie dróg. Niestety, tak nie jest. Można uwzględniać tylko drogi, które łączą się z europejską siecią transportową, czyli tymi głównymi szlakami – z drogami ekspresowymi i autostradami. Natomiast w przypadku sieci kolejowej mówimy o takich stacjach kolejowych i ich okolicach, które są przy głównych szlakach europejskich – wyjaśniał marszałek Struzik.

Projekty wybierane w konkursie ogłaszanym dla RIT, tak jak pozostałe projekty konkursowe, w celu otrzymania wsparcia będą musiały otrzymać pozytywną ocenę zgodnie z kryteriami przyjętymi przez Komitet Monitorujący.

Kalendarz imprez
kwiecień 2024
PnWtŚrCzPtSoNd
dk1 dk2 dk3 dk4 dk5 dk6 dk7
dk8 dk9 dk10 dk11 dk12 dk13 dk14
dk15 dk16 dk17 dk18 dk19 dk20 dk21
dk22 dk23 dk24 dk25 dk26 dk27 dk28
dk29  30  1  2  3  4  5
×