eOstroleka.pl
Ostrołęka,

Mazowsze skarży „Janosikowe” do Trybunału

REKLAMA
zdjecie 933
zdjecie 933
Marszałek Województwa Mazowieckiego Adam StruzikMarszałek Województwa Mazowieckiego Adam Struzik
REKLAMA

Wczoraj Radni Województwa Mazowieckiego jednogłośnie zdecydowali o skierowaniu „janosikowego” do Trybunału Konstytucyjnego. – System ustalania wpłat do budżetu państwa narusza gwarantowane przez Konstytucję RP oraz Europejską Kartę Samorządu Lokalnego prawo do samodzielnego kształtowania naszej polityki finansowej – argumentował podczas obrad marszałek Adam Struzik.

Zdaniem radnych system ten uniemożliwia samorządowi długofalowe planowanie inwestycji w regionie, a brak górnego pułapu „janosikowego” może doprowadzić do sytuacji, w której samorząd nie tylko nie będzie mógł realizować ważnych inwestycji, ale także wywiązywać się ze swoich zadań wobec obywateli.

– W naszym rozumieniu mamy do czynienia z błędem systemowym. Wyrównywanie poziomu rozwoju poszczególnych regionów jest kompetencją państwa. Tymczasem jest to zrzucone na barki jednego województwa – czyli Mazowsza. Nie uchylamy się od wspierania innych regionów. W ostatnich latach przekazaliśmy na ten cel 4,5 mld zł. Jednak w tym roku „janosikowe” zabierze nam ponad połowę naszych dochodów. Aby sprostać temu zadaniu, musimy zaciągać kredyty i emitować obligacje. W naszym odczuciu jest to niezgodne z Konstytucją RP, która gwarantuje samorządom samodzielność finansową – powiedział Marszałek Województwa Mazowieckiego Adam Struzik.

– Naszą sytuację najlepiej obrazują kwoty. Do 19 lutego br. wpływy województwa wyniosły 81 mln zł, jednak w tym samym czasie, w ramach „janosikowego”, oddaliśmy do budżetu państwa ponad 156 mln zł. To pokazuje, z jak niesprawiedliwym systemem mamy do czynienia i jak dużym jest on dla nas obciążeniem – dodał Wicemarszałek Ludwik Rakowski.

„Janosikowe” to obowiązkowa wpłata do budżetu państwa, którą płacą najbogatsze samorządy na rzecz pozostałych. W przypadku województw sytuacja taka dotyczy teraz tylko Mazowsza i województwa dolnośląskiego. To drugie przekaże jednak na ten cel tylko 16 mln zł. W przypadku Mazowsza będzie to aż 940 mln zł, czyli ponad połowa planowanych dochodów podatkowych województwa.

Mazowsze płaci „janosikowe” od 2004 r. Z roku na rok kwota przekazywana do budżetu państwa jest coraz większa. Jeszcze w 2005 roku stanowiła ona 23 proc. dochodów podatkowych województwa, tymczasem w 2010 roku osiągnęła poziom 54 proc. Łącznie w latach 2004-2010 oddamy do budżetu państwa ponad 4,5 mld zł. Zaledwie 13 proc. tej sumy wróciło do budżetu województwa w postaci części regionalnej subwencji ogólnej. Pozostałe 87 proc. budżet państwa przekazał innym regionom.

Mimo dużego obciążenia, do tej pory województwo mazowieckie w pełni wywiązywało się z nałożonych na nie obowiązków, jednak w tym roku sytuacja finansowa Mazowsza drastycznie się pogorszyła. To konsekwencją kryzysu gospodarczego, który w dużej mierze dotknął także przedsiębiorców, a właśnie podatek dochodowy od osób prawnych (CIT) stanowi znaczącą część wpływów do budżetu Mazowsza. W porównaniu do innych województw jest on na Mazowszu wyjątkowo duży i stanowi aż 80-90 proc. dochodów bieżących. Jednak w tym roku wpływy z tego tytułu, w stosunku do dochodów z 2007 roku, spadły aż o 20 proc., a tym samym kryzys stał się dla Mazowsza szczególnie odczuwalny. Dodatkowo tegoroczne „janosikowe” ustala się na podstawie dochodów sprzed dwóch lat – kiedy dochody województwa były rekordowo wysokie. Tymczasem na skutek kryzysu w tym roku są one najniższe od lat.

W takiej sytuacji tegoroczna pula środków przeznaczonych na inwestycje w regionie zmniejszyła się o ponad 400 mln zł. Aby województwo – mimo wpłaty tak dużych środków do budżetu państwa – mogło realizować niezbędne inwestycje, zmuszone jest do zaciągania kosztownych kredytów. Kwota długu województwa mazowieckiego na koniec 2009 r. wyniosła 1,634 mld zł (co stanowi 36 proc. kwoty przekazywanej w ramach „janosikowego” w ostatnich latach).

Poziom zadłużenia oraz ciągle rosnąca wysokość wpłaty do budżetu państwa zmusza Samorząd Województwa Mazowieckiego do rezygnacji i rozciągania w czasie wielu ważnych inwestycji. Mimo realnej możliwości zakończenia wielu zadań do końca 2012 roku, brak możliwości finansowych zmusza władze województwa do ich finalizacji dopiero w roku 2021. Tymczasem Mazowsze jest największym województwem w kraju, a inwestycje realizowane na jego terenie nie służą tylko i wyłącznie mieszkańcom tego regionu, ale także całemu krajowi.

Zdaniem władz województwa obowiązujący system ustalania wpłat do budżetu państwa narusza gwarantowaną przez Konstytucję RP samodzielność finansową Samorządu Województwa Mazowieckiego, a tym samym jest sprzeczne z ideą samorządności, będącą jedną z podstaw sprawnego funkcjonowania państwa demokratycznego. System naliczania „janosikowego” oraz podziału tych pieniędzy pomiędzy województwa może doprowadzić do sytuacji, w której Mazowsze obciążone „janosikowym” nie będzie w stanie realizować swoich zadań własnych.

Wobec tego problemu Samorząd Województwa Mazowieckiego planuje złożenie wniosku do Trybunału Konstytucyjnego o zbadanie zgodności z Konstytucją RP następujących przepisów:

· art. 6 ustawy o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 115, poz. 966)

Od stycznia br. zwiększone zostały wpływy samorządów województw z podatku CIT. Zwiększyły się one z 14 proc. do 14,75 proc. W konsekwencji tej zmiany do obliczenia tegorocznego „janosikowego” przyjęto sztucznie zawyżone dochody sprzed dwóch lat i na tej podstawie podniesiono wysokość „janosikowego”. Do algorytmu wykorzystano bowiem podwyższony do 14,75 proc. udział w CIT, mimo iż województwo w ubiegłych latach nie otrzymało więcej pieniędzy, ponieważ ustawa obowiązuje dopiero od tego roku.

· art. 31 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2008 r. Nr 88, poz. 539, z późn. zm.)

Aktualnie obowiązujący system naliczania „janosikowego” w oparciu o zmienne wpływy z podatku CIT uniemożliwia województwu długofalowe planowanie inwestycji. Władze województwa nie mają bowiem pewności, jakie środki znajdą się w budżecie w kolejnych latach. Kolejnym problemem jest brak pułapu bezpieczeństwa, jeśli chodzi o ustalanie wysokości subwencji wyrównawczej. Już w tym roku przekroczyła ona ponad 54 proc. dochodów podatkowych województwa. Teoretycznie rzecz biorąc, może dojść do sytuacji, w której Mazowsze będzie zmuszone oddać do budżetu państwa nawet 80 proc. swoich dochodów.

Kalendarz imprez
maj 2024
PnWtŚrCzPtSoNd
 29  30 dk1 dk2 dk3 dk4 dk5
dk6 dk7 dk8 dk9 dk10 dk11 dk12
dk13 dk14 dk15 dk16 dk17 dk18 dk19
dk20 dk21 dk22 dk23 dk24 dk25 dk26
dk27  28 dk29 dk30  31  1  2
×