eOstroleka.pl
Polska,

MON kupi 70 nowych helikopterów [WIDEO]

REKLAMA
zdjecie 8667
zdjecie 8667
Olivier Michalon, wiceprezes zarządu Eurocoptera ds. sprzedaży na Europę i AzjęOlivier Michalon, wiceprezes zarządu Eurocoptera ds. sprzedaży na Europę i Azję
REKLAMA

Doświadczenie zdobyte przy dostawie 23 śmigłowców dla Lotniczego Pogotowia Ratunkowego ułatwia Eurocopterowi rywalizację o kontrakt na helikoptery dla polskiego wojska. Należąca do europejskiego koncernu EADS spółka podkreśla, że śmigłowce te dobrze wypełniają swoje zadania.

– Zdobyliśmy dzięki temu doświadczenie z instytucją podległą rządowi, bo LPR do takich należy, w procesie wymiany floty starych, poradzieckich śmigłowców na nowe, zachodnie maszyny. Wierzymy, że ta wiedza i doświadczenie stawiają nas w lepszej sytuacji, bo wiemy, w jaki sposób proces tego typu należy wykonać – przekonuje w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Olivier Michalon, wiceprezes zarządu Eurocoptera ds. sprzedaży na Europę i Azję.

Teraz, zdaniem Michalona, producentowi łatwiej starać się o kontrakt na śmigłowce dla polskiego wojska.

MON chce zamówić łącznie 70 śmigłowców, z czego najwięcej – 48 maszyn – trafi do Wojsk Lądowych. Pozostałe znajdą się w Marynarce Wojennej (w wersji przystosowanej do zwalczania okrętów podwodnych oraz ratowniczej) oraz do Sił Powietrznych. Poza Eurocopterem w postępowaniu udział bierze amerykański Sikorsky oraz włosko-brytyjska Agusta Westland.

Lotnicze Pogotowie Ratunkowe zamówiło łącznie 23 śmigłowce Eurocopter EC135, które zastąpiły zaprojektowane w ZSRR Mi-2. Pierwszy europejski śmigłowiec rozpoczął służbę w Polsce pod koniec 2009 r., a wymiana zakończyła się w 2011 r.

– Ostatnio LPR odnotował stutysięczne lądowanie na śmigłowcach EC135 – zwraca uwagę Michalon. – Ten helikopter został zaprojektowany przez specjalistów od ratownictwa medycznego. Dzięki niemu Lotnicze Pogotowie Ratunkowe jest najbardziej nowoczesną jednostką tego typu w całej Europie.

Michalon podkreśla, że dostawa EC135 dla LPR-u to kontrakt korzystny dla obydwu stron. Model jest najnowocześniejszym śmigłowcem zaprojektowanym do celów ratownictwa medycznego. Już w 2011 r. na całym świecie latało ponad 1000 śmigłowców tego typu – nie tylko w wersji medycznej. Michalon podkreśla, że jedną z zalet EC135 jest ich mniejszy rozmiar.

– Z punktu widzenia lotniczego pogotowia ratunkowego i innych służb ratunkowych, które są wyposażone w śmigłowce, mniejsze gabaryty są zaletą, ponieważ śmigłowiec, który potrzebuje mniej miejsca na lądowanie, jest w stanie dotrzeć do miejsc, w których większe maszyny nie wylądują – zauważa Michalon.

Równocześnie podkreśla, że w EC135 jest wystarczająco dużo przestrzeni, by umożliwić sprawne prowadzenie akcji ratunkowej.

Źródło: Newseria
Kalendarz imprez
kwiecień 2024
PnWtŚrCzPtSoNd
dk1 dk2 dk3 dk4 dk5 dk6 dk7
dk8 dk9 dk10 dk11 dk12 dk13 dk14
dk15 dk16 dk17 dk18 dk19 dk20 dk21
dk22 dk23 dk24 dk25 dk26 dk27 dk28
dk29  30  1  2  3  4  5
×