Od 24 grudnia 2025 r. wchodzą w życie nowe obowiązki dla pracodawców dotyczące treści ogłoszeń rekrutacyjnych. Firmy będą musiały stosować nazwy stanowisk neutralne pod względem płci.
Zmiany wynikają z nowelizacji Kodeksu pracy z 4 czerwca 2025 r., która wdraża zapisy unijnej Dyrektywy o transparentności wynagrodzeń. Celem regulacji jest wyrównanie szans kobiet i mężczyzn na rynku zatrudnienia oraz ograniczenie dyskryminacji.
Czego dotyczą zmiany?
Poza neutralnym językowo określaniem stanowisk, pracodawcy podczas rekrutacji będą zobowiązani do:
- podawania informacji o wysokości wynagrodzenia w ogłoszeniu
- powstrzymania się od pytań o poprzednie zarobki kandydatów
Sankcje za nieprzestrzeganie przepisów
Firmy, które nie dostosują się do nowych wymogów, mogą zostać ukarane mandatem przez Państwową Inspekcję Pracy. Wysokość kary wynosi do 2000 zł za pierwsze naruszenie. W przypadku powtarzających się uchybień sankcja może wzrosnąć do 5000 zł.
Nowe regulacje mają przyczynić się do zmniejszenia nierówności płacowych i zapewnić bardziej sprawiedliwe warunki rekrutacji na polskim rynku pracy.








1
2
22