Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego jednogłośnie podjęła decyzję o wprowadzeniu obowiązku noszenia kasków ochronnych przez dzieci i młodzież do 16 roku życia podczas jazdy rowerem, hulajnogą elektryczną lub urządzeniami transportu osobistego. Uchwała zobowiązuje resort infrastruktury do rozpoczęcia prac legislacyjnych.
Decyzja podjęta podczas posiedzenia 14 lipca 2025 r. jest odpowiedzią na rosnącą popularność hulajnóg elektrycznych wśród coraz młodszych użytkowników. Minister infrastruktury Dariusz Klimczak podkreślił, że resort nie pozostaje obojętny wobec tego zjawiska.
"Staramy się podążać za rozwojem technologicznym, bo prawo powinno reagować na zmieniającą się rzeczywistość. Dlatego zdecydowaliśmy o obowiązku stosowania kasków ochronnych do 16 roku życia" – zapowiedział minister Klimczak.
Alarmujące statystyki urazów
Podstawą dla podjęcia decyzji są niepokojące dane dotyczące bezpieczeństwa użytkowników hulajnóg elektrycznych. Urazy głowy stanowią jedną trzecią wszystkich obrażeń odnoszonych przez osoby korzystające z tego środka transportu. Badania wskazują, że noszenie kasku podczas jazdy na hulajnodze elektrycznej może zmniejszyć ryzyko urazów głowy nawet o 44 procent.
Obecnie użytkownicy rowerów, rowerów elektrycznych oraz hulajnóg elektrycznych nie mają obowiązku korzystania z kasków ochronnych – jest to jedynie zalecane ze względów bezpieczeństwa.
Minister Klimczak zwrócił uwagę, że podobne rozwiązania obowiązują już w wielu krajach Unii Europejskiej. Różnica dotyczy jedynie wieku, do którego dzieci muszą nosić kask ochronny.
"Przyjrzeliśmy się tym przepisom i zbadaliśmy ich wpływ na bezpieczeństwo. W Polsce musimy wypracować własne, mądre i akceptowalne społecznie prawo, które uchroni nasze dzieci przed skutkami wypadków na rowerze czy hulajnodze elektrycznej" – dodał szef resortu infrastruktury.
Szybkie wdrożenie w ramach nowelizacji
Ministerstwo planuje szybkie wprowadzenie nowych przepisów. Zmiany mają zostać włączone do procedowanej nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym poprzez dodanie stosownego zapisu określającego granicę wieku dla obowiązku noszenia kasku.
"Chcemy, by dotyczyło to zarówno korzystania z hulajnogi elektrycznej, jak i kierowania rowerem czy urządzeniami transportu osobistego" – podkreślił minister infrastruktury.
Wprowadzenie obowiązku stosowania kasków wpisuje się w kompleksowe podejście do edukowania najmłodszych w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego. Jest to kolejny element działań mających na celu ochronę dzieci i młodzieży przed skutkami wypadków drogowych.
Nowe przepisy będą dotyczyć wszystkich dzieci i młodzieży do ukończenia 16 roku życia korzystających z rowerów, hulajnóg elektrycznych oraz urządzeń transportu osobistego na drogach publicznych.