zdjecie 5390
zdjecie 5390
zdjecie 5390
2014-07-02T13:24:00+02:00 eOstroleka.pl
Ostrołęka,

Pierwszy tego typu przetarg w Polsce! MZK Ostrołęka kupuje dwa elektrobusy

REKLAMA
Zdjęcie główne
REKLAMA

Miejski Zakład Komunikacji w Ostrołęce planuje zakup dwóch autobusów o napędzie elektrycznym - poinformował portal INFOBUS.PL. To pierwszy przetarg w Polsce na pojazdy właśnie tego typu. Szacunkowa wartość inwestycji to 3,5 miliona złotych netto.

Zakup nowoczesnych pojazdów jest możliwy, dzięki dotacji unijnej, jaką MZK Ostrołęka otrzymał w ramach projektu „Wzrost jakości usług transportu publicznego, świadczonych przez MZK Sp. z o.o. w Ostrołęce poprzez kompleksowe działania inwestycyjne”. Autobusy wyjadą na ulice Ostrołęki w drugiej połowie 2015 roku.

- Zdecydowaliśmy się na taki zakup m.in. ze względu na oszczędności, jakie niesie za sobą technologia stosowana w autobusach o napędzie elektrycznym. Koszt utrzymania takich pojazdów są o około 70% niższe niż w przypadku napędu spalinowego. Nie bez znaczenia jest także aspekt ekologiczny. Autobusy te nie emitują szkodliwego dwutlenku węgla oraz są niemal bezgłośne – mówił nam pod koniec 2013 roku Ryszard Chrostowski, prezes Miejskiego Zakładu Komunikacji Spółka Z O.O. w Ostrołęce.

Preferowane parametry techniczne:
- długość –8-9 m;
- szerokość –2,4-2,55 m;
- wysokość –3,4 m z urządzeniem klimatyzacyjnym miejsca kierowcy i bateriami;
- pojemność –nie mniej niż 60 miejsc;
- liczba miejsc siedzących –minimum 22 miejsc;
- układ drzwi 1-2-0;
- silnik elektryczny –asynchroniczny, usytuowany z tyłu pojazdu, napędzający koła tylne, o mocy ok. 155 kW, chłodzony cieczą lub powietrzem;
- rekuperacja energii –pojazd ma być wyposażony w odzyskiwanie energii w trakcie hamowania pojazdu, uruchomianie dźwignią pod kierownicą lub pedałem hamulca;
- akumulatory –o pojemności nie mniej niż 150 kWh. Zalecane ich umiejscowienie na dachu lub z tyłu pojazdu, równomiernie na całej długości pojazdu;
- żywotność baterii –minimalna ilość cykli ładowania nie mniej niż 4000, bez spadku pojemności baterii;
- ładowanie baterii –typu Plug-In z standardowej sieci elektrycznej 3x400V o natężeniu 32-63 A. Gniazdo ładowania baterii dostępne po otwarciu klapy;
- pozostałe wymagania to: elektryczny kompresor i elektryczne wspomaganie układu kierowniczego.

MZK Ostrołęka przy wyborze najkorzystniejszej oferty kierował się będzie kryteriami:
- Cena oferty - 80 %
- Parametry techniczno-eksploatacyjne- 16 %
- Zużycie energii elektrycznej - 4%.

Otwarcie ofert zaplanowano na 12 sierpnia. Obecnie wymagania MZK spełnia tylko jeden elektrobus oferowany na polskim rynku. To AMZ CitySmile 8,5E, który niedawno miał swoją premierę w Łodzi.

/źródło: infobus.pl, własne/

REKLAMA
Zobacz również
Kalnedarz imprez
czerwiec 2021
PnWtŚrCzPtSoNd
 31 dk1 dk2 dk3 dk4 dk5 dk6
dk7 dk8 dk9 dk10 dk11 dk12 dk13
dk14 dk15 dk16 dk17 dk18 dk19 dk20
dk21 dk22 dk23 dk24 dk25 dk26 dk27
dk28 dk29 dk30  1  2  3  4
×