Radny wojewódzki z Ostrołęki Marcin Grabowski wystąpił do władz Mazowsza z zapytaniem o możliwość reaktywacji linii kolejowej z Ostrołęki do Białegostoku dla ruchu pasażerskiego. W odpowiedzi usłyszał, że nie będzie to proste. Chodzi m.in. o stację Śniadowo, która nie nadaje się do obsługi pasażerów.
- Po konsultacji z mieszkańcami oraz samorządowcami zwracam się z zapytaniem o możliwość reaktywacji linii kolejowej nr 36 Ostrołęka — Białystok ruchu pasażerskiego (osobowego). Uruchomienie tej linii spowodowałoby lepszą dostępność komunikacyjną dla mieszkańców Ostrołęki powiatu ostrołęckiego - napisał radny województwa mazowieckiego Marcin Grabowski w interpelacji. Wcześniej o pociągach w kierunku Białegostoku pisał w interpelacji miejski radny z Ostrołęki - ojciec radnego wojewódzkiego - Jerzy Grabowski.
Inicjatywa ciekawa, ale będą problemy z jej zrealizowaniem. W lipcu 2022 r. przeprowadzona została bowiem wizja lokalna przystanku kolejowego Śniadowo. Okazało się, że peron i teren wokół przystanku nie nadaje się do obsługi podróżnych.
W odpowiedzi władz Mazowsza czytamy:
Aktualnie Województwo Podlaskie w ramach Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej — Kolej + do 2028 roku realizuje projekt pn. „Stworzenie ciągu komunikacyjnego Łomża — Białystok poprzez rewitalizację wraz z elektryfikacją linii kolejowej nr 49 Łomża — Śniadowo oraz elektryfikacja i odbudowa infrastruktury pasażerskiej na linii kolejowej nr 36 na odcinku Śniadowo — Łapy”. W ramach projektu przewidziana jest budowa łącznicy pomiędzy linią kolejową nr 36 i 49 wraz z budową przystanku Śniadowo Łącznica, która umożliwi bezpośredni przejazd z/do stacji Łomża omijając obecnie istniejącą stację Śniadowo (uniknięcie konieczności zmiany czoła składu pociągów na stacji Śniadowo).
Z informacji władz wojewódzkich wynika, że na zlecenie Centralnego Portu Komunikacyjnego sp. z o.o (CPK) trwają prace nad opracowaniem Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ) dla projektu „Budowa linii kolejowej nr 29 na odc. Ostrołęka — Łomża — Pisz - Giżycko”. Na wstępnym etapie prac nad STEŚ zostały zaproponowane 4 warianty przebiegu linii, gdzie 3 warianty nie przewidują obsługi stacji Śniadowo. Z informacji pozyskanych od CPK wynika, że ostateczny wariant przebiegu ww. odcinka linii zostanie wybrany we wrześniu br. Ponadto, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014 — 2020 (Zarząd Województwa przyznał ponad 4 mln zł dofinansowania z funduszy unijnych) przygotowywana jest przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. (PKP PLK) dokumentacja projektowa związana z modernizacją linii kolejowej nr 49 na odcinku Śniadowo—Łomża.
- Mając na uwadze poczynione ustalenia na spotkaniu, które odbyło się w dniu 13 lipca br. w Starostwie Powiatowym w Ostrołęce w sprawie uruchomia połączeń kolejowych z Ostrołęki do Białegostoku Samorząd Województwa Mazowieckiego wystąpił do zarządcy infrastruktury PKP PLK z zapytaniem o terminy i możliwości udostępnienia omawianego przystanku pasażerom, jak również nieczynnych przystanków znajdujących się pomiędzy Śniadowem a Ostrołęką. Ponadto, Samorząd Województwa Mazowieckiego wystąpił do Samorządu Województwa Podlaskiego z zapytaniem dotyczącym możliwości uruchomienia połączeń z/do Ostrołęki na linii kolejowej nr 36 na zlecenie organizatora publicznego transportu zbiorowego na terenie województwa podlaskiego - czytamy w odpowiedzi na interpelację Marcina Grabowskiego.
Konkluzja jest następująca: "Biorąc pod uwagę ww. opracowywaną dokumentację, działania związane z ewentualną kompleksową obsługą podróżnych na linii kolejowej nr 36 uzależnione są przede wszystkim od decyzji leżącej po stronie rządowej i/lub samorządowej (Województwo Podlaskie)".