Przedłożony projekt uchwały zakłada obniżenie rocznych stawek podatku od środków transportowych dla ciągników siodłowych i balastowych przystosowanych do używania łącznie z naczepą lub przyczepą z dwiema osiami, z zawieszeniem pneumatycznym lub zawieszeniem uznanym za równoważne i dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów; ciągnik siodłowy + naczepa, ciągnik balastowy + przyczepa równej lub wyższej niż 31 ton, z 1557 zł do 1457 zł tj. do stawki minimalnej w zaokrągleniu do pełnych złotych (stawka minimalna na 2023 r. dla tej kategorii wynosi zgodnie z ustawą o podatkach i opłatach lokalnych 1456,27 zł).
Projekt uchwały zakłada również obniżenie rocznych stawek podatku od środków transportowych dla przyczep i naczep o trzech osiach i więcej z zawieszeniem pneumatycznym lub zawieszeniem uznanym za równoważne i dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów; naczepa / przyczepa + pojazd silnikowy równej lub wyższej niż 38 ton z 1039 zł do 972 zł tj. do stawki minimalnej w zaokrągleniu do pełnych złotych (stawka minimalna na 2023 r. dla tej kategorii wynosi zgodnie z ustawą o podatkach i opłatach lokalnych 971,63 zł).
Zakłada się, że obniżenie stawek w powyższych kategoriach pojazdów, których liczebność jest największa w firmach transportowych spowoduje uatrakcyjnienie miasta Ostrołęki jako miejsca lokowania nowych biznesów a także wpłynie korzystnie na zawieranie umów leasingu w firmach leasingowych, mających siedzibę na terenie miasta. Tak więc zakłada się, że w perspektywie czasu wpływy z tytułu podatku od środków transportowych w tych kategoriach znacznie wzrosną.- czytamy w uzasadnieniu do uchwały.