2013-10-29T08:44:00+01:00 eOstroleka.pl
Ostrołęka,

Renowacja zabytkowej „ciuchci” na finiszu [ZDJĘCIA]

REKLAMA
Zakończył się kolejny etap prac polegających na odrestaurowaniu wyprodukowanego w latach 50-tych ubiegłego stulecia parowozu, fot. eOstrołęka.pl

Jeszcze tylko ostateczne malowanie i zabytkowa lokomotywa PX-48 stojąca w parku przy dworcu PKP będzie jak nowa. Zakończył się kolejny etap prac polegających na odrestaurowaniu wyprodukowanego w latach 50-tych ubiegłego stulecia parowozu.

- W lokomotywie, którą nieodpłatnie otrzymaliśmy z warszawskiego Muzeum Kolejnictwa uzupełniliśmy wszystkie brakujące elementy, czyli fragmenty podłogi i szyby oraz lampy. Zostały także usunięte wszystkie ogniska rdzy, a wycięte fragmenty zastąpiliśmy nowymi kawałkami blachy. Całość została wypiaskowana. Wszelkie działania związane z odrestaurowaniem parowozu prowadzone są w ścisłym porozumieniu i po konsultacjach z konserwatorem zabytków, pod opieką którego ten niezwykły pojazd się znajduje. Nie moglibyśmy tego wszystkiego dokonać bez nieocenionej pomocy podopiecznych Centrum Kształcenia Praktycznego i Stanisława Grzyba oraz uczniów Zespołu Szkół Zawodowych nr 1 i dyrektora Tadeusza Olszewskiego. Uczniowie pracujący przy tej lokomotywie mieli niebywałą okazję zapoznania się z historią jej budowy oraz przyjrzenia się z bliska konstrukcji. Z całą pewnością była to dla nich prawdziwa lekcja historii, którą na długo zapamiętają – powiedział nam wiceprzewodniczący Rady Miasta, Jerzy Grabowski, jeden z inicjatorów i koordynatorów działań związanych z sprowadzeniem do Ostrołęki i odrestaurowaniem zabytkowego parowozu.

W ramach prac zagospodarowany także zostanie teren wokół lokomotywy. W jego pobliżu stanie m.in. obelisk upamiętniający kolejarzy poległych w walkach o wolność i niepodległość Polski. Projekt zagospodarowania tej części skweru przy dworcu PKP wykonuje nieodpłatnie Zenon Kowalczyk, kierownik Galerii Ostrołęka.

Lokomotywa PX48 to parowóz przeznaczony do pracy na liniach wąskotorowych. Dla potrzeb PKP wyprodukowano 101 tych maszyn. Zapas 4 t węgla i 6 m³ wody umożliwiał prowadzenie składu o masie 300 t na trasie długości 65 km, bez potrzeby uzupełniania paliwa. Obecnie zachowało się kilkanaście sprawnych egzemplarzy tej lokomotywy.

Sprowadzona do Ostrołęki lokomotywa stanęła na skwerze przy dworcu PKP naprzeciwko obelisku upamiętniającego pomordowanych przez w czasach II Wojny Światowej i późniejsze władze komunistyczne.

Zobacz również
Kalnedarz imprez
kwiecień 2020
PnWtŚrCzPtSoNd
 30  31  1  2  3  4 5
 6  7  8  9  10  11  12
 13  14  15  16 17  18  19
 20  21  22  23  24  25  26
 27  28  29  30  1  2  3
Dzisiaj:
Brak wydarzeń