eOstroleka.pl
Ostrołęka,

Ruszyły prace nad zmianą ustawy o "janosikowym"

REKLAMA
zdjecie 9861
zdjecie 9861
REKLAMA

Dziś w Ostrołęce marszałek Adam Struzik przedstawił decyzję zarządu województwa dotyczącą wyboru jednego z siedmiu zaproponowanych przez Ministerstwo Finansów algorytmów naliczania „janosikowego”. Gdyby nowy algorytm już obowiązywał – w tym roku Mazowsze mogłoby oddać na rzecz innych województw o ok. 300 mln zł mniej.



Tegoroczne „janosikowe” pochłonie nie jak zakładano na początku roku 54 proc. dochodów podatkowych województwa mazowieckiego, ale aż 70 proc. Aby móc wywiązać się z „janosikowego” i przekazać aż 940 mln zł na inwestycje w innych województwach, Mazowsze musi rezygnować z własnych bardzo ważnych inwestycji. W tej sytuacji marszałek wystąpił do Trybunału Konstytucyjnego z prośbą o przyspieszenie prac nad badaniem niezgodności ustawy o „janosikowym” z Konstytucją RP, skierował listy do rządu i parlamentarzystów, a także przedstawił problem na posiedzeniu sejmowej Komisji Finansów.



W obliczu tej sytuacji Ministerstwo Finansów przedstawiło propozycje zmiany systemu naliczania wpłaty do budżetu państwa dla wszystkich szczebli samorządu terytorialnego, w tym również dla samorządów województw. Najkorzystniejszy dla Województwa Mazowieckiego jest wariant V. Wpłata „netto” do budżetu państwa na 2010 rok obliczona według V wariantu byłaby niższa łącznie o 302 mln zł.








– Ustawa o subwencji wyrównawczej jest daleko niesprawiedliwa. Na barki jednego województwa zrzucono bowiem ciężar finansowania inwestycji w pozostałych województwach. Okazuje się, że w tym roku po zapłaceniu „janosikowego” pozostałe w budżecie województwa środki po przeliczeniu na 1 mieszkańca wynoszą zaledwie 153 zł! – co jest najmniejszą kwotą spośród wszystkich 16 województw. Jednym słowem „janosikowe” z najbogatszego regionu uczyniło region najbiedniejszym. Dlatego cieszy nas podjecie tego problemu przez Ministerstwo Finansów – podkreśla marszałek Adam Struzik.





- Nie negujemy potrzeby mechanizmu wyrównawczego. Doskonale rozumiemy konieczność wsparcia biedniejszych regionów. Do tej pory w pełni wywiązywaliśmy się z obowiązku płacenia subwencji wyrównawczej. W przeciągu ostatnich lat przekazaliśmy na rzecz innych województw aż 4,5 mld zł. Jednak obowiązująca ustawa nie przewiduje górnej granicy takiego obciążenia. Teoretycznie możemy oddawać nawet 90 proc. naszych dochodów, a to już oznacza dla Mazowsza całkowity paraliż i brak możliwości realizacji swoich zadań statutowych. Ustawodawca powinien sobie również zdawać sprawę z konsekwencji długoletniego drenowania jednego województwa. Jestem głęboko przekonany, że zrzucenie na barki jednego województwa – Mazowsza ciężaru finansowania zrównoważonego rozwoju całego kraju jest daleko niesprawiedliwe. A trzeba pamiętać, że nie są to wirtualne pieniądze, ale środki, dzięki którym także samorządy lokalne budowały i remontowały drogi, kupowały sprzęt dla szpitali czy budowały kanalizację – dodaje marszałek.



Trudna sytuacja finansowa Mazowsza spowodowana jest dwoma czynnikami. Po pierwsze – w tym roku Mazowsze płaci rekordowe „janosikowe” naliczane na podstawie dochodów sprzed dwóch lat, czyli okresu koniunktury. Po drugie – wpływy z CIT, które stanowią podstawę dochodów województwa, spadły aż o 30 proc. w stosunku do roku ubiegłego i osiągnęły poziom z roku 2004 (stan na kwiecień). Natomiast „janosikowe” wzrosło w tym czasie trzykrotnie. Dla przykładu w kwietniu zeszłego roku zanotowano wpływy z CIT na poziomie 414 mln zł, a w tym roku – 250 mln zł.



- Spadek wpływów do budżetu łączymy ze skutkami kryzysu i możliwością odliczania przez firmy strat z tego tytułu. Firmy korzystają z możliwości obniżenia dochodów podlegających opodatkowaniu o całkowitą wysokość straty poniesionej w latach kryzysu. Mogą  korzystać z tej ulgi przez kolejnych 5 lat, z tym, że wysokość obniżenia w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50 proc. kwoty tej straty. Przepisy nie nakazują, aby w jednym roku wykorzystać aż 50 proc. strat z poprzedniego roku, jednak przedsiębiorcom oczywiście opłaca się odliczyć straty jak najszybciej – podkreślił marszałek.



Można więc powiedzieć, że Mazowsze odczuło podwójnie kryzys. W pozostałych województwach, do których trafiają środki z odbieranego Mazowszu „janosikowego” sytuacja finansowa może być stabilniejsza. Ewentualny spadek wpływów z CIT rekompensuje im wyższa subwencja wyrównawcza – czyli środki z Mazowsza.



W związku z dużym spadkiem wpływów z CIT – w tym roku Samorząd Województwa Mazowieckiego będzie miał na realizację zadań własnych zaledwie 397 mln zł. Tymczasem jeszcze w 2007 roku było tych środków 1,3 mld zł, czyli trzykrotnie więcej. Mimo tak znaczącego spadku dochodów, „janosikowe” jest w tym roku w stosunku do 2007 roku wyższe niemal o połowę (46%).



W lutym br. marszałek Adam Struzik skierował do Trybunału Konstytucyjnego wniosek o stwierdzenie niezgodności z Konstytucją RP przepisów dotyczących „janosikowego”. Wcześniej decyzję w tej sprawie jednogłośnie podjęli Radni Województwa Mazowieckiego. Wczoraj (19 maja br.) marszałek złożył do TK prośbę o przyspieszenie rozpoznawania wcześniejszego wniosku z uwagi na trudną sytuację województwa.



Zarząd województwa już na początku roku podjął szereg działań oszczędnościowych. Zamrożone zostały pensje, zmniejszono dotacje dla podległych instytucji i ograniczono inwestycje. Niestety w związku z dalszym spadkiem dochodów podatkowych z tytułu CIT i koniecznością comiesięcznego opłacania „janosikowego” budżet wymagał kolejnego przeorganizowania. Podczas ostatniej sesji sejmiku województwa mazowieckiego radni zmuszeni zostali do podjęcia trudnych decyzji dotyczących koniecznych zmian w inwestycjach – wydatki zostały zmniejszone aż o 420 mln zł.





Niestety z powodu braku środków najprawdopodobniej nie będzie możliwości realizowania takich inwestycji jak:
·         zakup 20 pociągów dla Kolei Mazowieckich;

·         dofinansowania budowy „Orlików” na Mazowszu.



Zarząd został również zmuszony do:

·         zmniejszenia o 20 mln zł dokapitalizowania Warszawskiej Kolei Dojazdowej;

·         zmniejszenia o 5 proc. dotacji dla KM;

·         zmniejszenia o 10 proc. dotacji dla WKD;

·         zmniejszenia o 5 proc. dotacji dla placówek kulturalnych podległych Samorządowi Województwa Mazowieckiego;

·         zmniejszenia o 4,5 proc. dotacji dla placówek oświatowych podległych Samorządowi Województwa Mazowieckiego.





Kalendarz imprez
maj 2024
PnWtŚrCzPtSoNd
 29  30 dk1 dk2 dk3 dk4 dk5
dk6 dk7 dk8 dk9 dk10 dk11 dk12
dk13 dk14 dk15 dk16  17 dk18 dk19
dk20  21 dk22  23  24  25  26
dk27  28 dk29 dk30  31  1  2
×