W Muzeum Kultury Kurpiowskiej dobiegł końca cieszący się ogromnym zainteresowaniem cykl warsztatów „Plecionkarstwo kurpiowskie – tradycja żywa”. Dziesięć spotkań wypełnionych twórczą energią, rozmowami i wspólnym odkrywaniem bogactwa lokalnego rzemiosła przyciągnęło ponad 170 uczestników. Projekt udowodnił, że tradycyjne techniki wciąż inspirują i łączą pokolenia.
Międzypokoleniowa wymiana doświadczeń
Inicjatywa zgromadziła wyjątkowo zróżnicowaną grupę odbiorców. W warsztatach wzięły udział dzieci, młodzież, dorośli oraz całe rodziny. Co istotne, formuła spotkań była w pełni inkluzywna, zapraszając do wspólnego tworzenia również osoby z niepełnosprawnościami.
Jak podkreślają organizatorzy, był to czas pełen twórczej pasji i międzypokoleniowej wymiany doświadczeń.
Pod okiem mistrzów
Sercem projektu byli prowadzący – znakomici kurpiowscy twórcy ludowi i pasjonaci, którzy dzielili się swoją bezcenną wiedzą. Zajęcia poprowadzili: Wiesław Kuskowski, Celina Bałdyga, Kazimierz Szypulski, Eugeniusz Zalewski, Halina Pokora, Stanisław Konopka, Ewa Dąbrowska oraz duet Siostry Plotą (Katarzyna Nejman i Anna Borecka).
Każdy z instruktorów wniósł do projektu swoje unikalne, wypracowane przez lata techniki, doświadczenia oraz własne spojrzenie na sztukę wyplatania, gwarantując najwyższy poziom merytoryczny spotkań.
Od korzenia sosny po słomiane siedziska
Podczas dziesięciu spotkań uczestnicy mieli okazję poznać szerokie spektrum materiałów plecionkarskich. Pracowali nie tylko z wikliną hodowlaną i dziko rosnącą, ale także ze słomą, sitowiem, korzeniem sosny czy gałązkami brzozy.
Dzięki temu poznawali różnorodne techniki, a spod ich rąk wychodziły niepowtarzalne przedmioty: od tradycyjnych koszyków, przez osłonki na donice, talerzyki i wianki, aż po drobne formy użytkowe, jak spinki do włosów, kwiaty czy rozetki. Dużym zainteresowaniem cieszyły się również pokazy wyplatania słomianego siedziska krzesła oraz szycia ze słomy.
„Tradycja żywa” – cele projektu zrealizowane
Władze muzeum nie kryją zadowolenia z efektów zakończonego cyklu. Jak sami komentują, cele projektu zostały w pełni osiągnięte.
Dzięki warsztatom w pełni zrealizowaliśmy cele naszego projektu. Zależało nam na popularyzacji tradycyjnych technik plecionkarskich charakterystycznych dla Kurpiowszczyzny. Udało nam się stworzyć przestrzeń do międzypokoleniowej wymiany doświadczeń, w której możliwe stało się praktyczne przekazanie wiedzy przez doświadczonych mistrzów młodszym pokoleniom. Ponadto spotkania warsztatowe rozbudziły zainteresowanie lokalnym dziedzictwem i jego wykorzystaniem we współczesnym rękodziele.
Projekt „Plecionkarstwo kurpiowskie. Tradycja żywa” dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu Kultura Ludowa i Tradycyjna 2025 oraz ze środków Samorządu Województwa Mazowieckiego.



fot. Muzeum Kultury Kurpiowskiej



![Rodzinny Dzień Niepodległości 2025. Warsztaty, konkurs i Pan Sprężynka! [ZAPISY]](./luba//dane/pliki/zdjecia/2025/m/collage53.jpg)

!["Wielkie Serca – pomocne dłonie" w Brzozówce. Mieszkańcy budowali odporność na kryzysy [ZDJĘCIA]](./luba//dane/pliki/zdjecia/2025/m/571201195_1291038209724798_5451282818284988125_n.jpg)
!["I Ty możesz zostać Indianinem!" w ramach cyklu "Niedziela w Muzeum" w Muzeum Kultury Kurpiowskiej [ZDJECIA]](./luba//dane/pliki/zdjecia/2025/m/img_0704.jpg)
1
6
13
20