Grupa 26 uczniów II Liceum Ogólnokształcącego im. Cypriana Kamila Norwida wraz z opiekunami zakończyła realizację dwóch mobilności edukacyjnych w ramach projektu nr 2024-1-PL01-KA122-SCH-000233174: „Zagraniczna mobilność edukacyjna uczniów i kadry edukacji szkolnej” współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego+, w Programie Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027. Pierwsza mobilność odbyła się w hiszpańskiej Walencji, we współpracy ze szkołą partnerską La Devesa School of Carlet - renomowanym liceum anglojęzycznym, zaś uczestnicy drugiej udali sie do Kozani w Grecji, gdzie partnerem w projekcie była School of Arts of Kozani – liceum ogólnokształcące o profilu artystycznym.
W trakcie obu mobilności uczniowie II LO zrealizowali program edukacyjny, który obejmował udział w wybranych zajęciach lekcyjnych oraz spotkaniach i warsztatach w placówkach partnerskich, podczas których nasi uczniowie wspólnie z rówieśnikami realizowali zadania projektowe, uczestniczyli w panelach dyskusyjnych i licznych spotkaniach. Dzięki temu mieli okazję dowiedzieć się , jak funkcjonuje system edukacji w obu odwiedzanych krajach, ale przede wszystkim nawiązać bezpośredni kontakt z młodzieżą hiszpańską i grecką. Spotkania te były też okazją do zaprezentowania zagranicznym partnerom zarówno ostrołęckiej szkoły, jak też piękna naszego regionu i związanych z nim zwyczajów, tradycji oraz bogatej twórczości ludowej i artystycznej Kurpiowszczyzny.
Równie istotnym elementem mobilności był bogaty program kulturowy, zorganizowany we współpracy z obejmujący liczne wyjścia, warsztaty krajoznawcze i kulturowe oraz lekcje muzealne w ciekawych miejscach. Przebywając w Walencji, młodzież miała okazję odwiedzenia takich obiektów jak słynne Miasto Sztuki i Nauki, malownicza starówka z Katedrą Walencką, artystyczna dzielnica El Carmen oraz Centrum Sztuki Współczesnej. Nie zabrakło też zajęć rekreacyjnych w malowniczym nadmorskim Porcie Saplaya czy też rozległym miejskim parku Turia. Uczestnicząc w grach miejskich uczniowie realizowali zadania językowe wymagające interakcji z lokalnymi mieszkańcami, co pozwoliło im lepiej poznać mentalność i kulturę Hiszpanów oraz różne aspekty ich życia codziennego. Odbyła się też wycieczka do Alicante połączona ze zwiedzaniem malowniczych jaskiń Canelobre.
Program zajeć pozaformalnych w Grecji obejmował m.in. warsztaty w supernowoczesnej Bibliotece Miejskiej w Kozani, wyprawę do historycznego miasta Joaniny z bizantyjską starówką i twierdzą obronną, lekcję muzealną w muzeum Alego Paszy na wyspie jeziora Pamvotida. Odbyła się też wycieczka do Edessy, gdzie uczniowie podziwiali największy wodospad w Grecji.
Mieliśmy też okazję zwiedzić niedawno odkryte grobowce królewskie w Werginie – muzeum to, ze względu na historyczną wagę znaleziska, zostało wpisane na listę UNESCO. To tu odnaleziono grób ojca Aleksandra Wielkiego –Filipa Macedońskiego. Dwudniowy pobyt w Salonikach, gdzie dosłownie na każdym kroku napotykaliśmy bezcenne zabytki i pamiątki ważnych wydarzeń historycznych, stanowił kolejną okazję do poszerzania wiedzy i kompetencji- zwiedziliśmy tu Muzeum Archeologiczne, Białą Wieżę, mury obronne i starówkę. Wyjątkowym doświadczeniem była wizyta na pachnącym przyprawami targu Kapani Market. Nie zabrakło też warsztatów tradycyjnego tańca greckiego, który do dziś stanowi integralną część greckiej tożsamości kulturowej, podobnie jak znakomita grecka kuchnia- wszystkim smakowała musaka i sałatka grecka. Młodzież uczestniczyła także w warsztatach z robotyki zorganizowanych w Uniwersyteckim Centrum Badań PEKTPE w Kozani, w trakcie których poznała oprogramowanie do drukarek 3-D oraz poszerzyła wiedzę z zakresu cyberbezpieczeństwa, co sprzyjało doskonaleniu ich kompetencji cyfrowych.
Nie ulega wątpliwości, że udział w projekcie był dla jego uczestników niezapomnianym przeżyciem i przyczynił się do podniesienia ich wiedzy i kompetencji na wielu płaszczyznach. Spędzili ten czas bardzo produktywnie – uczestniczyli w grach miejskich, przygotowywali prezentacje i wystąpienia, codziennie opracowywali treści informacyjne zamieszczane na szkolnych mediach społecznościowych, byli znakomitymi ambasadorami naszej szkoły i regionu.
Uczniowie przebywali w Hiszpanii od 7 do 13 kwietnia (12 uczniów), zaś w Grecji dniach 8 -15 maja 2025r. (14 uczniów).