Prace zostały podzielone na dwa etapy.
Etap pierwszy, tegoroczny, obejmuje zagospodarowanie otoczenia Szkoły Podstawowej (i dawnego Publicznego Gimnazjum), znajdującego się od strony dworca autobusowego, i kosztować będzie 209 000 złotych.
Pomysł stworzenia przyszkolnego arboretum został doceniony przez marszałka Adama Struzika, który podkreślił innowacyjność inwestycji i jej przydatność dla szeroko pojmowanej edukacji przyrodniczej.
Wzdłuż budynku szkolnego powstaną ścieżki edukacyjne, zostaną nasadzone i opisane rośliny, byliny, kwiaty, zioła, rzadkie gatunki drzew.
Nie zabraknie karmników, budek lęgowych dla ptaków i domków pożytecznych owadów. Zbudowane zostanie również nawodnienie, dzięki któremu utrzymanie roślin stanie się łatwiejsze. Powstanie brukowa róża wiatrów oraz przepiękne rosarium.
Termin wykonania tegorocznych prac mija 15 listopada. W roku przyszłym arboretum zostanie powiększone o tereny przylegające do skarpy wydmowej oraz otuliny leśnej ciągnącej się aż za halę sportową.
Wójt Gminy Kadzidło dziękuję samorządowi Województwa Mazowieckiego za okazaną życzliwość dla przedstawionego pomysłu i jego realizacji. Mamy nadzieję, że nasze arboretum służyć będzie nie tylko uczniom i mieszkańcom naszej gminy, ale również stanie się ciekawą propozycją edukacyjną dla miłośników przyrody z pozostałych części województwa mazowieckiego. Gratulujemy Pani dyrektor Halinie Prusaczyk oraz społeczności szkolnej, i już dzisiaj dziękujemy za wzorową współpracę przy tworzeniu arboretum.- informuje UG w Kadzidle.
Cele projektu zakładają: aktywizację uczniów, nauczycieli, rodziców, i lokalnej społeczności do działań na rzecz zrównoważonego rozwoju własnej miejscowości poprzez dbanie o otoczenie i docenienie wartości terenów zielonych:
- przybliżenie zwyczajów, sposobów odżywiania się zwierząt żyjących w pobliskich lasach, na łąkach i polach;
- spędzanie przez dzieci i młodzież czasu wolnego na świeżym powietrzu i odkrywanie piękna przyrody;
- stworzenie enklawy dla pożytecznych owadów i ptaków;
- przybliżenie ciekawostek przyrodniczych (np. Miłorząb japoński Gingko biloba);
- zapewnienie bioróżnorodności w najbliższym środowisku. Stworzenie wszechstronnej i wielofunkcyjnej pomocy dydaktycznej i wychowawczej, miejsca edukacji ekologicznej i przyrodniczej dla wszystkich szkół w gminie (np. do realizacji zajęć terenowych);
- obserwowanie ptaków i owadów, nauka trudnych zagadnień przyrodniczych poprzez zabawę;
- zdobywanie wiedzy teoretycznej oraz wykształcanie dobrych nawyków;
- nabywanie opiekuńczej postawy wobec istot żywych;
- poznawanie wybranych gatunków zwierząt i roślin;
- dostarczanie wrażeń estetycznych;
- wykorzystywanie materiału przyrodniczego do działań plastycznych (liści, pędów, owoców, kwiatów);
- pozyskiwanie nasion i owoców do zimowego dokarmiania ptaków;
- przełamywanie niechęci i strachu przed owadami, gąsienicami itp.;
- zachęcanie do kreatywnego spędzania czasu i kontaktu z przyrodą;
- wspólne prowadzenie różnorodnych prac porządkowych i pielęgnacyjnych uczących współdziałania w grupie.
W zakres opracowania wchodzi wyznaczenie stref funkcjonalnych, zaplanowanie rozkładu rabat, ciągów komunikacyjnych, sporządzenie planu nasadzeń w obrębie terenu przy uwzględnieniu doboru odpowiednich gatunków roślin, a także propozycję wykończenia powierzchni rabat i innych powierzchni ogrodowych.
Projekt obejmuje również propozycję rozmieszczenia małej architektury. Realizacja projektu pozwoli na znaczne zwiększenie walorów estetyczno-edukacyjnych i funkcjonalnych tego terenu.