eOstroleka.pl
Powiat ostrołecki,

Zapłaciła za iPhona, w przesyłce dostała… etui

REKLAMA
zdjecie 2071
fot. eOstroleka.plfot. eOstroleka.pl
REKLAMA

19-letnia mieszkanka ostrołęckiego trafiła na oszusta, który w przesyłce zamiast zamówionego iPhona wysłał jej samo etui. Nastolatka straciła kilkaset złotych. O oszustwie powiadomiła policję.

We wtorek, 19 września ostrołęcka policja otrzymała zgłoszenie dotyczące oszustwa przy zakupach on-line. Ofiarą przestępcy padła 19-letnia mieszkanka powiatu ostrołęckiego. Młoda kobieta znalazła w sieci ogłoszenie dotyczące sprzedaży telefonu marki iPhone. Urządzenie miało kosztować 800 złotych, a w celu dokonania transakcji sprzedający zażyczył sobie zaliczki w kwocie 300 złotych.

Niestety po wpłacie zaliczki 19-latka zamiast telefonu otrzymała dwa silikonowe pokrowce na telefon. Natomiast osoba sprzedająca zablokowała ją w mediach społecznościowych. Dalsze postępowanie w tej sprawie prowadzą ostrołęccy policjanci.

- informuje komisarz Tomasz Żerański, rzecznik prasowy Komendy Miejskiej Policji w Ostrołęce.

Jak uniknąć oszustwa przy zakupach on-line?

Robiąc zakupy przez Internet należy przede wszystkim zachować zdrowy rozsądek, nie dać się ponieść emocjom związanym z okazją cenową oraz zachować przynajmniej podstawowe, niżej wymienione środki ostrożności:

Nie reaguj na tzw. super okazje.

Jeżeli cena towaru jest rażąco niższa od jego ceny na innych aukcjach czy w sklepach, należy zachować ostrożność. Zbyt niska cena może sugerować ryzyko oszustwa.

Nie kupuj poza aukcją.

Nie należy dokonywać transakcji przez tzw. „kupowanie poza aukcją”. Oszuści najczęściej traktują serwis aukcyjny jako sposób pozyskania ofiary. Przestępca proponuje nieświadomej zagrożenia osobie zakup po niższej cenie, ale bez pośrednictwa serwisu – choćby po to, by uniknąć opłat pobieranych przez serwis aukcyjny. Należy wziąć pod uwagę, że późniejsze dochodzenie swoich roszczeń, jak i postępowanie dowodowe jest bardzo utrudnione.

Sprawdź komentarze.

Kupując na aukcji internetowej sprawdźmy komentarze o sprzedającym. Brak komentarzy pozytywnych lub ich niewielka liczba powinny wzbudzić naszą szczególną czujność, choć i tu należy zachować ostrożność ponieważ komentarze mogą być generowane przez samego sprzedającego.

Sprawdź sprzedającego.

Zwróć uwagę jakie dane kontaktowe podał sprzedawca. Skontaktuj się z nim, zajrzyj na podaną stronę internetową. Należy pamiętać, że sklep internetowy jak każda inna firma, musi posiadać numer telefonu kontaktowego oraz adres i inne dane rejestracyjne – np. numery NIP i REGON. Taką firmę można sprawdzić on-line, np. na stronach: cidg.gov.pl (portal nadzorowany przez ministerstwo rozwoju) czy krs-online.com.pl. Popytaj też znajomych i zasięgnij opinii na forach internetowych.

Zanim wpłacisz na konto, zastanów się nad płatnością przy odbiorze.

Przed dokonaniem przedpłaty na konto, należy bezwzględnie skontaktować się ze sprzedawcą, celem zweryfikowania i potwierdzenia danych niezbędnych do przeprowadzenia przelewu. Przy płaceniu kartą płatniczą zwracajmy uwagę, czy połączenie internetowe jest bezpieczne i czy przesyłane przez nas dane nie zostaną wykorzystane przez osoby nieuprawnione. Korzystajmy z uznanych portali płatniczych, a przed potwierdzeniem przelewu upewnijmy się czy ten sam numer rachunku widnieje na zamówieniu. Zwróćmy też uwagę, w jakim banku znajduje się numer konta podany przez sprzedającego, bo jeżeli jest to bank zagraniczny – wówczas obcy system prawny może narazić nas na problemy proceduralne związane z odzyskaniem pieniędzy jak również wpłynąć na całe ewentualnie prowadzone postępowanie. Bezpieczną formą płatności jest płatność przy odbiorze. Wówczas możemy sprawdzić przesyłkę przy kurierze, a w przypadku ujawnienia oszustwa spisać protokół i zawiadomić policję.

Jeżeli sprzedajesz, poczekaj jak pieniądze wpłyną na konto.

Sprzedawca nie powinien sugerować się przesłanym przez kupującego dowodem zapłaty (w tym również potwierdzeniem przelewu bankowego), ponieważ może on być sfałszowany. Najlepiej poczekać jak pieniądze wpłyną na konto i wówczas wysłać kupującemu przesyłkę z zamówionym towarem.

Jeśli mimo zachowania środków ostrożności, nie dostaniemy zamówionego towaru lub otrzymamy towar jest niezgodny z zamówieniem, należy:

Jak najszybciej poinformować administratorów ds. bezpieczeństwa danego serwisu.

Zachować wszystkie dokumenty związane z transakcją tj. dowód przelewu na konto bankowe, korespondencję mailową, jak również całą korespondencję ze sprzedawcą.

Zgłosić się wraz z powyższymi dokumentami do najbliższej jednostki policji.

Wasze opinie

STOP HEJT. Twoje zdanie jest ważne, ale nie może ranić innych.
Zastanów się, zanim dodasz komentarz
Brak możliwości komentowania artykułu po trzech dniach od daty publikacji.
Komentarze po 7 dniach są czyszczone.
Kalendarz imprez
październik 2024
PnWtŚrCzPtSoNd
 30 dk1 dk2 dk3 dk4 dk5 dk6
dk7 dk8 dk9 dk10 dk11 dk12 dk13
 14 dk15 dk16  17  18 dk19 dk20
 21  22 dk23  24  25  26 dk27
dk28  29 dk30  31  1  2  3
×