eOstroleka.pl
Region,

Zatrudnianie pracowników w UK – co powinien wiedzieć Polski przedsiębiorca?

Zakładanie i rozwijanie firmy w Wielkiej Brytanii to marzenie polskich przedsiębiorców. Dynamiczny rynek i liczne możliwości biznesowe przyciągają setki polskich firm każdego roku. Wraz z rozwojem biznesu nadchodzi ten moment, w którym konieczne okazuje się zatrudnienie pracowników. To właśnie w tym czasie szczególnie ważne jest zrozumienie i przestrzeganie brytyjskich przepisów. Co w takim razie polski przedsiębiorca powinien wiedzieć o zatrudnianiu pracowników w Wielkiej Brytanii? 

Znajomość praw pracowniczych w UK to podstawa

Wielka Brytania ma rygorystyczne przepisy dotyczące praw pracowniczych. Polscy przedsiębiorcy muszą być zaznajomieni z brytyjskimi regulacjami, takimi jak płaca minimalna, czas pracy, urlopy, czy prawa związkowe. Oczywiście te znacząco różnią się od tych obowiązujących w naszym kraju. 

To właśnie na etapie zatrudniania pracowników w naszym biurze podatkowym dla Polaków w UK bardzo często pojawiają się osoby potrzebujące profesjonalnego wsparcia. I trudno się im dziwić, bo mają do wyboru albo zagłębiać się w brytyjskie przepisy na własną rękę, ryzykując niedopatrzenia, a co za tym idzie – także kary, albo skorzystać z pomocy księgowych, którzy z brytyjskim prawem pracują na co dzień. 

Najważniejsze kwestie, o których musi pamiętać polski przedsiębiorca w UK, to naszym zdaniem: 

 

  • Płaca minimalna – w Wielkiej Brytanii jest ona corocznie ustalana przez rząd. Zadaniem przedsiębiorców jest upewnienie się, że wynagrodzenie ich pracowników przekracza ustalony próg. Od 1 kwietnia 2023 godzina pracy w UK musi odpowiadać wynagrodzeniu minimum £10,42;
  • Czas pracy – brytyjskie prawo określa maksymalny czas pracy oraz minimalny okres odpoczynku między zmianami pracy;
  • Urlopy – pracownicy mają prawo m.in. do płatnych urlopów wypoczynkowych i urlopów macierzyńskich. Przedsiębiorcy muszą dbać o to, aby te prawa rzeczywiście były realizowane w wymiarze i na zasadach zgodnych z brytyjskim prawem.

Jakie podatki i składki będą obowiązywać przy zatrudnieniu pracowników w UK?

Prawo brytyjskie w dużym stopniu różni się od polskiego także pod kątem podatków i składek. To prawda, że jest bardziej przyjazne niż nasze polskie, błyskawicznie zmieniające się przepisy. Nie zmienia to jednak faktu, że na początku, gdy regulacje UK są dla przedsiębiorcy czymś zupełnie nowym, musi o podatkach wiele się nauczyć. A o jakich podatkach i składkach mowa? 

  • Podatek dochodowy – obecnie obowiązuje kilka progów podatkowych, co oznacza, że im wyższe dochody pracownika, tym wyższa będzie też stawka podatku dochodowego. Pracodawcy są zobowiązani do automatycznego potrącania podatku dochodowego od wynagrodzeń pracowników i przekazywania go do brytyjskiego urzędu skarbowego; 
  • National Insurance Contributions (NICs) – to składki społeczne, które finansują różne świadczenia, takie jak emerytury, opieka zdrowotna i zasiłki. Zarówno pracownik, jak i pracodawca muszą opłacać NICs. Składki te są obliczane na podstawie zarobków pracownika i stanowią istotny element kosztów zatrudnienia;
  • Podatek od wynagrodzeń pracodawcy – pracodawcy muszą również opłacać podatek od wynagrodzeń pracowników. To kolejny obowiązek podatkowy, który trzeba uwzględnić w kosztach zatrudnienia;
  • Real Time Information (RTI) – w Wielkiej Brytanii obowiązuje system, który wymaga od pracodawców regularnego przekazywania informacji na temat wynagrodzeń i składek społecznych pracowników do urzędu skarbowego. Jest to ważne narzędzie w kontrolowaniu i rozliczaniu podatków i składek.

 

A co z ubezpieczeniem pracowników zatrudnionych w UK?

W Wielkiej Brytanii istnieje obowiązek ubezpieczania pracowników od wypadków przy pracy. Pracodawcy muszą opłacać składki na ubezpieczenie pracowników i dostarczyć odpowiednie świadectwa ubezpieczenia.

Do tego dochodzi jeszcze Employer's Liability Insurance, które chroni pracodawców przed ewentualnymi roszczeniami pracowników w przypadku wypadków lub chorób zawodowych. To ważne zabezpieczenie, które pomaga w pokryciu ewentualnych kosztów prawnych i odszkodowań.

Jak widać, zatrudnianie pracowników w Wielkiej Brytanii to proces wymagający dokładnego zrozumienia brytyjskich przepisów i procedur. Przedsiębiorcy mogą zdobywać tę wiedzę na własną rękę. Istnieje jednak także drugie rozwiązanie: skorzystanie z profesjonalnej pomocy biura podatkowego, zaoszczędzenie czasu i nerwów związanych z niepewnością, czy wszystkie przepisy na pewno są przestrzegane. W ten sposób można uniknąć nietrafionych decyzji, które nieraz wiążą się z wysokimi karami, ale przede wszystkim zyskać przestrzeń do dalszego rozwijania swojego biznesu. 

Źródło: https://biuropodatkowe.co.uk/

Materiał zewnętrzny. 

 

Kalendarz imprez
maj 2024
PnWtŚrCzPtSoNd
 29  30 dk1 dk2 dk3 dk4 dk5
dk6 dk7 dk8 dk9 dk10 dk11 dk12
dk13  14 dk15  16  17 dk18 dk19
dk20  21 dk22  23  24  25  26
dk27  28 dk29  30  31  1  2
×