zdjecie 8073
zdjecie 8073
2021-11-10T12:00:00+01:00 eOstroleka.pl
Region,

3 najważniejsze pytania dotyczące BDO - to musisz wiedzieć!

REKLAMA
REKLAMA

Obowiązkowa rejestracja w systemie BDO nałożona jest na firmy wytwarzające, transportujące, magazynujące i gospodarujące odpadami. Do tej grupy zaliczają się także podmioty wprowadzające na rynek produkty takie jak np. sprzęt elektryczny i elektroniczny, baterie, akumulatory, opony, smary, oleje, a także firmy wprowadzające opakowania i produkty w opakowaniach.

Pomimo tego, że przepisy weszły już jakiś czas temu, nadal wzbudzają wiele niejasności i spekulacji. Odpowiedzmy zatem na trzy, najczęściej zadawane pytania, dotyczące BDO. 

Na kogo nałożony jest obowiązek rejestracji w BDO?

Obowiązek rejestracyjny nałożony jest zarówno na przedsiębiorcę, który dopiero zaczyna działalność jak i działającego na rynku od wielu lat. Przedsiębiorcy należący do grupy podlegającej tym przepisom, to podmioty, które m.in.:

  • wprowadzają na rynek opakowania
  • wprowadzają na rynek produkty w opakowaniach
  • importują auta
  • wprowadzają baterie i akumulatory
  • wprowadzają opony
  • wprowadzają oleje i smary
  • wprowadzają na rynek sprzęt elektryczny i elektroniczny
  • dysponują lub gospodarują odpadami
  • wytwarzają odpady inne niż komunalne
  • podmioty odbierające odpady komunalne od właścicieli nieruchomości

Co zrobić, jeśli popełnię błąd w sprawozdaniu rocznym BDO?

Sprawozdanie BDO należy złożyć do 15 marca każdego roku. Jak sama nazwa wskazuje - jest to dokument roczny, obejmujący cały rok kalendarzowy.  Sprawozdanie składa się za pośrednictwem systemu BDO do właściwego Marszałka Województwa, a dane w nim zawarte, poddawane są weryfikacji. W przypadku niezgodności lub wprowadzeniu błędnych danych Urząd Marszałkowski wzywa do złożenia korekty sprawozdania w terminie do 14 dni. W sytuacji, kiedy korekta nie zostanie złożona w terminie, urząd uznaje, że obowiązek sprawozdawczy nie został spełniony i odrzuca sprawozdanie.

Złożenie sprawozdania bezbłędnie, wymaga wdrożenia się w przepisy i poświęcenia swojego czasu. Jeżeli chcesz, aby sprawozdanie zostało złożone poprawnie i chcesz uniknąć składania korekt, warto skorzystać z kompleksowej obsługi BDO.  Ekspert na podstawie przesłanych danych, złoży w Twoim imieniu sprawozdanie, a Ty zyskasz czas i spokój.

Jak zaktualizować wpis BDO?

Oczywistym jest, że Twój biznes cały czas się rozwija - możesz zmienić dane firmy czy zakres jej działania. Obowiązek aktualizacji jest tak samo ważny jak obowiązek rejestracji. W związku z tym, w przypadku jakichkolwiek zmian w prowadzonej działalności należy złożyć wniosek o aktualizację. Wniosek taki powinien zostać złożony przez system BDO w ciągu 30 dni, od momentu wystąpienia zmian. 

Wniosek powinien zostać złożony nie tylko przy zmianie danych firmy, ale również w przypadku utworzenia dodatkowego miejsca prowadzenia działalności czy wytwarzania nowego rodzaju odpadów.

Co istotne – aktualizacja to wykreślenie firmy z rejestru BDO. Wniosek o wykreślenie należy złożyć w terminie do 7 dni od dnia zaprzestania prowadzenia działalności. Pamiętaj!  Wniosek o wykreślenie zostanie rozpatrzony tylko i wyłączenie po uiszczeniu opłaty skarbowej, która w tym przypadku wynosi 10 zł (a potwierdzenie uiszczonej zapłaty należy dołączyć do wniosku). 

Materiał zewnętrzny.

REKLAMA
Zobacz również
Kalendarz imprez
listopad 2021
PnWtŚrCzPtSoNd
 1 dk2 dk3 dk4 dk5 dk6 dk7
dk8 dk9 dk10 dk11 dk12 dk13 dk14
dk15 dk16 dk17 dk18 dk19 dk20 dk21
dk22 dk23 dk24 dk25 dk26 dk27 dk28
dk29 dk30  1  2  3  4  5
×