eOstroleka.pl
Region,

Ciechanów blisko zakończenia prac nad RIT-em

REKLAMA
zdjecie 6901
zdjecie 6901
fot. UM Ciechanówfot. UM Ciechanów
REKLAMA
zdjecie 6901

Wspólne myślenie o całym subregionie – to cel nowego sposobu wykorzystania przez samorządy części środków unijnych będących w gestii samorządu województwa. Trwają właśnie ostatnie prace nad kształtem Regionalnego Instrumentu Terytorialnego (RIT). W środę, 20 sierpnia marszałek Adam Struzik spotkał się z samorządowcami z subregionu ciechanowskiego.

– Ciechanowski RIT jest dobrze przygotowany, a co najważniejsze – samorządy potrafią ze sobą współpracować – ocenia postęp prac marszałek.

Regionalny Instrument Terytorialny jest częścią Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2014–20. To nowe, autorskie podejście samorządu województwa do wykorzystania środków unijnych. Marszałek Adam Struzik widzi w tym przede wszystkim szansę na realizację zintegrowanych projektów i myślenie w kategoriach regionu, a nie tylko gminy czy miasta.
– Chodzi o to, by planować inwestycje, przekraczając granice poszczególnych samorządów. Są takie dziedziny, w których liczy się porozumienie między samorządami i wspólna inicjatywa – np. przy projektach drogowych przebiegających przez kilka gmin. Cel jest prosty – aby środki unijne jak najlepiej wpłynęły na rozwój terenu. Jestem przekonany, że ciechanowskie samorządy, ale przede wszystkim sami mieszkańcy, wiele na tym zyskają– dodaje.

Środki w ramach RIT dla wszystkich pięciu subregionów Mazowsza wynoszą minimum 6 proc. całej kwoty przyznanej województwu na RPO WM 2014–20 (czyli co najmniej 130 mln euro). Trzeba też pamiętać, że poza RIT-em o wsparcie z UE będzie można się ubiegać jak dotychczas – w ramach otwartych konkursów.

Liderem RIT-u jest zawsze główne dla subregionu miasto. W tym przypadku władze Ciechanowa wraz z partnerami (władzami powiatów z tego subregionu) wypracowały propozycję projektu wiodącego. Dotyczy on poprawy spójności komunikacyjnej subregionu. W ramach ciechanowskiego RIT-u zaplanowano m.in. centrum logistyczne wraz z drogowo-kolejowym węzłem przesiadkowym w rejonie dworca PKP w Ciechanowie, węzeł przesiadkowy w Mławie, centrum przesiadkowe w Płońsku oraz kilkanaście inwestycji drogowych, w tym połączonych z siecią TENT-T.

W ramach planu działań RIT dla subregionu ciechanowskiego zgłoszono jeden duży zintegrowany projekt wiodący, złożony z dziesięciu przedsięwzięć. Łącznie wstępną pozytywną ocenę przeszło (wraz z projektami tzw. warunkowymi) ok. 80 proc. inwestycji, co w skali województwa jest bardzo dobrym wynikiem. Dzisiejsze spotkanie w Ciechanowie pozwoliło samorządowcom z całego subregionu przedyskutować ostateczny kształt RIT.

– Cieszę się, że polityka miejska UE przekłada się na priorytety mazowieckiego RPO. RIT-y, jako instrument wspomagający rozwój miast subregionalnych i ich otoczenia, świadczą o przemyślanym podejściu władz samorządu województwa do zrównoważonego rozwoju Mazowsza– dodaje prezydent Ciechanowa Waldemar Wardziński. Zwraca również uwagę na praktyczny wymiar planowanych inwestycji – Mam nadzieję, że dostaniemy dofinansowanie w ramach RIT, a mieszkańcy Ciechanowa zyskają nowoczesne centrum przesiadkowe przy dworcu PKP, z parkingami dla różnego typu pojazdów i ścieżkami rowerowymi oraz nową drogę, która bezpośrednio, biegnąc po obrzeżach miasta, połączy ul. Kasprzaka z Pułtuską – dodaje.

Zespoły robocze – Mazowieckiego Zarządu Dróg Wojewódzkich, Mazowieckiego Biura Planowania Regionalnego oraz Departamentu Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego, oceniając ciechanowskie projekty, brały pod uwagę program bazowej i kompleksowej sieci transportowej – drogowej i kolejowej (TEN-T). Większość zgłoszonych w ramach RIT propozycji doczekało się pozytywnej oceny, są jednak również takie, które wymagają korekty – tak, aby strona unijna nie podważyła ich umieszczenia w RPO.

REKLAMA
zdjecie 6901
zdjecie 6901
Kalendarz imprez
marzec 2024
PnWtŚrCzPtSoNd
 26  27  28  29 dk1 dk2 dk3
dk4 dk5 dk6 dk7 dk8 dk9 dk10
dk11 dk12 dk13 dk14 dk15 dk16 dk17
dk18 dk19 dk20 dk21 dk22 dk23 dk24
dk25 dk26 dk27 dk28 dk29  30  31
×