zdjecie 8073
zdjecie 8073
2021-11-16T11:00:00+01:00 eOstroleka.pl
Region,

Gdzie znajdzie zastosowanie podpis elektroniczny?

REKLAMA
REKLAMA

Pandemia zmieniła przyzwyczajenia wielu osób. Wiele różnego rodzaju aktywności przeniosło się do internetu. Również praca zdalna upowszechniła się na niespotykaną wcześniej skalę. Wszystko to wymusiło zastosowanie pewnego rodzaju narzędzi, które ułatwiają komunikację elektroniczną. Dotyczy to także podpisu kwalifikowanego. Ma on taką samą wartość jak odręczny podpis. Właśnie dlatego jest on tak użyteczny do podpisywania dokumentów. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat podpisu elektronicznego to koniecznie przeczytaj kolejne akapity.

Kto może stosować kwalifikowany podpis elektroniczny

Kwalifikowanego podpisu elektronicznego mogą używać zarówno osoby fizyczne jak i firmy. Jest przydatny w składaniu dokumentów w formie elektronicznej. Gdzie takie dokumenty znajdą zastosowanie? Dokument elektroniczny opatrzony kwalifikowanym podpisem elektronicznym jest stosowany w komunikacji z urzędami, przedsiębiorcami jak również osobami prywatnymi.

W dodatku jest to komunikacja dwustronna. Wysyłając na przykład do urzędu dokumenty podpisane elektronicznie można znacznie przyspieszyć załatwianie różnego rodzaju spraw. Jest tak dlatego, że nie trzeba czekać na dostarczenie przesyłki, jak to jest w przypadku wysyłki przy pomocy operatora pocztowego. Takie dokumenty trafiają do odbiorcy w czasie rzeczywistym. Jakie wiążą się z tym korzyści?

Jakie są zalety podpisu elektronicznego

W kontaktach z administracją publiczną konieczne jest dotrzymywanie terminów określonych przez przepisy prawa. Posiadając certyfikat kwalifikowany pisma można wysyłać w każdym momencie dnia i nocy. Jest to możliwe nawet w soboty, niedziele i święta. Co istotne data wpływu do urzędu takiego pisma jest tożsama z datą wysyłki dokumentu. To wszystko sprawia, że jest to bardzo przydatne narzędzie do załatwiania spraw urzędowych. Jest tak dlatego, że dokument, w którym jest zastosowany bezpieczny podpis elektroniczny ma taką samą moc prawną jak dokument opatrzony podpisem własnoręcznym.

Gdzie jeszcze będzie miało zastosowanie podpisywanie dokumentów za pomocą kwalifikowanego podpisu? Na przykład Zakład Ubezpieczeń Społecznych wymaga składania deklaracji. Można je opatrzyć takim podpisem. Innymi dokumentami, które możesz tak podpisać są: sprawozdanie finansowe wysyłane do KRS oraz Jednolity Europejski Dokument Zamówienia. Również e-deklaracje wysyłane do urzędu skarbowego mogą być podpisane przy użyciu podpisu elektronicznego. Jak widać taki podpis ma bardzo szerokie zastosowanie.

Jak długo jest ważny podpis kwalifikowany

Zazwyczaj można wybrać długość ważności takiego podpisu. Najkorzystniej cenowo wychodzi wykupienie podpisu na 3 lata, ale jest też opcja podpisu z dwuletnim lub rocznym terminem ważności. Wyrobienie takiego podpisu będzie wymagało posiadania aktualnego dokumentu tożsamości, na przykład dowodu osobistego. Zazwyczaj trzeba się udać do siedziby firmy, która wydaje certyfikaty kwalifikowane, żeby potwierdzić tożsamość. Ale jeśli obszarem, na którym działasz jest Wrocław lub okolice to możesz skorzystać z pomocy firmy, która dostarczy do Twojej siedziby podpis elektroniczny. 2022 rok jest zatem dobrym czasem na wyrobienie takiego podpisu.

Jak sprawdzić podpisany dokument

Gdzie sprawdzić dokument, który został podpisany w formie elektronicznej? Z pomocą przychodzi chociażby rządowa strona, na której możesz sprawdzić integralność dokumentu, który został podpisany elektronicznie. Jest tak zarówno w przypadku, gdy do podpisania został użyty profil zaufany, e-podpis czy też podpis kwalifikowany. Dzięki temu będziesz pewny tego, że podpis, który został umieszczony na dokumencie należy do właściwej osoby.

Materiał zewnętrzny.

REKLAMA
Zobacz również
Kalendarz imprez
listopad 2021
PnWtŚrCzPtSoNd
 1 dk2 dk3 dk4 dk5 dk6 dk7
dk8 dk9 dk10 dk11 dk12 dk13 dk14
dk15 dk16 dk17 dk18 dk19 dk20 dk21
dk22 dk23 dk24 dk25 dk26 dk27 dk28
dk29 dk30  1  2  3  4  5
×