2022-09-09T08:00:00+02:00 eOstroleka.pl
Region,

Jak zacząć biegać? Poradnik dla początkujących

REKLAMA
zdjecie 1643
zdjecie 1643
REKLAMA

Idealnej metody czy strategii na to, jak zacząć biegać absolutnie nie ma. Jedni rozpoczynają zupełnie bez jakiegokolwiek planu treningowego i już od pierwszej minuty biegu są w pełni świadomi tego, że to jest właśnie sport dla nich. Inni natomiast mimo wielkich nakładów finansowych w postaci zakupu takich akcesoriów treningowych jak profesjonalne buty do biegania oraz zegarek stwierdzają jednoznacznie, że z bieganiem im zdecydowanie nie po drodze. Jak zacząć biegać, by pierwszy trening nie był zarazem ostatnim? Oto kilka rad.

Jak rozpocząć bieganie od zera?

Tym, co na pewno przyda się początkującemu biegaczowi jest z pewnością zdrowy rozsądek. Długie treningi 3 razy w tygodniu są zarezerwowane dla zawodowców. Biegowy żółtodziób powinien zadowolić się już aktywnością fizyczną trwającą niespełna 30 minut. Pierwsze treningi mogą odbywać się bez jakiegokolwiek ładu i składu. Mogą one nawet polegać na marszu bądź marszobiegu. Wraz z upływem czasu, warto jednak spróbować na własnej skórze, czym jest plan treningowy dla osób początkujących. Na pewno pomoże to w staniu się lepszym biegaczem.

Motywacja, a raczej jej brak to jeden z głównych powodów rezygnacji z aktywności fizycznej już na początku przygody z bieganiem. W takich sytuacjach niezwykle pomocne jest wyrobienie sobie nawyku. Jeśli chcesz zacząć biegać i zależy Ci, aby całe ciało odczuło korzyści płynące z treningów, to musisz je traktować na równi ze zjedzeniem śniadania czy też umyciem zębów. Musisz wykonać trening i tyle!

Jak zacząć biegać, gdy nie ma się cierpliwości? To pytanie zadaje sobie z pewnością cała masa osób na kilka chwil przed rozpoczęciem biegania. Sport ma jednak to do siebie, że uczy wielu pożądanych cech i przy zachowaniu regularności podczas treningów odpłaci się człowiekowi z nawiązką.

Korzyści płynące z biegania

Regularne bieganie to czynność, za którą organizm prędzej czy później nam podziękuje. Oprócz korzyści związanych z poprawą ogólnego stanu zdrowia bieganie wpływa bowiem w ogromnym stopniu m.in. na zwiększenie pewności siebie oraz wiary we własne możliwości. Dlaczego jeszcze warto zacząć biegać? Oto krótka lista zalet:

  1. Spadek wagi - warto dać bieganiu szansę chociażby z uwagi na wyraźny spadek masy ciała, jaki wraz z upływem czasu będzie z pewnością efektem regularnych treningów. 
  2. Ogromny zastrzyk energii - jeśli na twarzy Twojego znajomego przez dłuższy czas pojawia się szeroki uśmiech, a swoją energią zdołałby obdzielić wszystkich sąsiadów z najbliższej okolicy, to wiedz, że prawdopodobnie odkrył właśnie jedną z wielu korzyści wynikających z biegania na świeżym powietrzu. To jednak dopiero wierzchołek góry lodowej.
  3. Wzmocnienie charakteru - bez uporu i zaangażowania podczas regularnych treningów sukces jest absolutnie niemożliwy. Początkujący biegacze mogą mieć z tym spory problem, lecz z biegiem czasu posiądą na pewno wymienione cechy. To naturalna kolej rzeczy.
  4. Zmniejszenie ryzyka chorób układu sercowo-naczyniowego - w czasie biegu obniża się ciśnienie krwi, a tętnice zwiększają swoją elastyczność. Ryzyko zawału serca jest więc dużo mniejsze niż w przypadku tych, którzy nie pokonali jeszcze wewnętrznego lenia.
  5. Zawarcie nowych znajomości - regularne treningi biegowe kojarzą się raczej z samotnością. Dostosowuje się je zwykle do indywidualnego planu dnia. W ramach przygotowań do zawodów wielu biegaczy decyduje się jednak na wspólne treningi grupowe. Wtedy o zawarcie nowych znajomości nie jest już zbyt trudno. Wszak nic tak nie łączy ludzi jak wspólna pasja, prawda?
  6. Zapobieganie depresji - pokonywanie kolejnych barier własnego organizmu oraz udowadnianie sobie, że nie ma rzeczy niemożliwych. Sport od zawsze miał zbawienny wpływ dla osób, które miewały w przeszłości spore problemy z niską samooceną. Nic w tej kwestii się nie zmieniło. 

Bieganie a stawy. Jak wzmocnić stawy kolanowe?

Chociaż mówi się, że bieganie jest sportem absolutnie dla wszystkich, to przeciążenia kości i stawów szczególnie w przypadku osób z otyłością, to problem dość powszechny. Jak wzmocnić stawy kolanowe, aby ból nie doskwierał nawet podczas treningów o niskiej intensywności?

Proces zwiększenia wytrzymałości stawów powinien rozpocząć się od ćwiczeń angażujących mięśnie czterogłowe oraz dwugłowe uda. Chwila wysiłku na siłowni i sumienne wykonywanie powtórzeń przyniesie wymierne efekty podczas treningu oraz zmniejszy ryzyko kontuzji.

Biegacze mający częste kłopoty z podobnymi dolegliwościami polecają także kolagen na stawy w płynie. Przykładem takiego preparatu jest chociażby Flexus Shots, a więc produkt dla osób ceniących sobie aktywność fizyczną. Specjalnie dobrany kompleks witamin wpływa korzystnie na funkcjonowanie układu mięśniowo-szkieletowego u człowieka.

Materiał zewnętrzny. 

REKLAMA
Zobacz również
Kalendarz imprez
wrzesień 2022
PnWtŚrCzPtSoNd
 29  30  31 dk1 dk2 dk3 dk4
 5 dk6 dk7 dk8 dk9 dk10 dk11
dk12 dk13 dk14 dk15 dk16 dk17 dk18
dk19 dk20 dk21 dk22 dk23 dk24 dk25
dk26 dk27 dk28 dk29 dk30  1  2
×