Wiceminister infrastruktury Maciej Lasek odpowiedział na pytanie posła Arkadiusza Czartoryskiego w sprawie szybkiej kolei przebiegającej m.in. przez Ostrołękę. Ta wypowiedź wzbudziła wiele wątpliwości, również w sąsiedniej Łomży.
Czartoryski pytał o szprychę CPK
Podczas dyskusji nad wotum zaufania dla rządu Donalda Tuska poseł Arkadiusz Czartoryski (PiS) pytał: "Dlaczego szkodliwymi decyzjami rząd premiera Donalda Tuska naraża bezpieczeństwo Polski na północno-wschodnim odcinku polskiej granicy?" - chodziło oczywiście o CPK i szprychę kolejową nr 3, jaka miała przebiegać przez Ostrołękę. Poseł nie spodziewał się, że dostanie szybką odpowiedź... na Facebooku.

Poseł Czartoryski z pytaniem po expose premiera Tuska. Mówił o Ostrołęce [WIDEO]
Poseł z Ostrołęki Arkadiusz Czartoryski (PiS) pytał premiera Donalda Tuska o kwestie bezpieczeństwa, podkreślając rolę Ostrołęki.…
- Panie Pośle Arkadiusz Czartoryski, we wrześniu 2024 roku, jako Pełnomocnik rządu ds. CPK, zatwierdziłem wybór wariantu W14 jako wariantu inwestorskiego dla linii kolejowej nr 29 na odcinku Ostrołęka – Łomża – Pisz – Giżycko - odpowiedział Maciej Lasek, dodając:
Wybór wariantu inwestorskiego dla odcinka o długości ok. 152 kilometrów to efekt wielomiesięcznych prac prowadzonych w ramach studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ). Spółka CPK nie zaniechała działań na tej linii. Co więcej wybrany wariant inwestorski dla linii Ostrołęka – Łomża – Pisz - Giżycko został włączony w projekt Zintegrowanej Sieci Kolejowej, w ramach której wykonywana jest analiza układu dalekobieżnej sieci kolejowej w Polsce, która określi kierunki jej rozwoju.
Z dalszej części wypowiedzi ministra Laska wynika, że planowany projekt realizowany będzie... po 2035 roku.
- Projekt ZSK jest realizowany wspólnie z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi, przy udziale interesariuszy z branży kolejowej. Rekomendacja kierunków rozwoju sieci kolejowej oparta będzie na analizie wielokrytferialnej przeprowadzonej przy wykorzystaniu nowoczesnych metod i narzędzi. Wyniki prac określą kolejne priorytety inwestycyjne CPK i PKP PLK, w tym zakres realizacji dotychczas planowanych projektów po 2035 roku. Dotyczy to również planów budowy linii Ostrołęka – Łomża – Pisz – Giżycko - napisał wiceminister.
Dodał też, że zakończenie analiz związanych z ZSK planowane jest w I kwartale 2026 r. i będzie stanowić podstawę dla rozporządzenia wyznaczającego kolejowe priorytety inwestycyjne po ukończeniu linii „Y” Warszawa - Łódź - Wrocław/Poznań. "Znajdą one odzwierciedlenie w kolejnym etapie Programu Wieloletniego CPK po 2032 roku" - zapowiedział.
Niepokój także w Łomży
Arkadiusz Czartoryski, z którym rozmawialiśmy o tej odpowiedzi, nazwał ją "skandaliczną dla naszego regionu". Poseł ziemi ostrołęckiej odpowiedział też ministrowi w komentarzu na Facebooku. "Pana odpowiedź na moje pytanie, które zadałem podczas debaty o wotum zaufania, jest fachowa i szybka. Niestety zawartość odpowiedzi to szok dla Mieszkańców mojego regionu" - zaznaczył.
- Oznacza to, że po roku 2035 roku będę mógł ponownie zwrócić się do Pana z prośbą o informację czy inwestycja ruszy - dodał poseł.
Czartoryski zwrócił też uwagę na to, że w ramach ŚTES analizowano przebieg linii kolejowej, w ramach której czas przejazdu z Warszawy do Ostrołęki miał się skrócić do godziny.
- Pan Maciej Lasek odebrał efekty tych prac, po czym dalsze etapy procesu inwestycyjnego zostały zablokowane. W istniejącym planie finansowym CPK na tę inwestycję zaplanowano okrągłe 0 zł nakładów. Przykre jest to, że CPK wycofuje się z parametrów linii czyli szybkiej kolei. To PKP teraz chce realizować, czyli rewitalizacja jednego toru do Śniadowa i Łap wręcz przeczy założeniom CPK. W przyszłości po zmianie rządu utrudni to budowę szybkiego połączenia z Ostrołęki do Łomży i dalej do Pisza. Reszta to obietnice, że być może kiedyś coś tam - zakończył.
Z naszych informacji wynika, że oburzeni tą informacją są również walczący o połączenie kolejowe mieszkańcy Łomży. W najbliższych dniach w Ostrołęce ma zostać zorganizowana wspólna ostrołęcko-łomżyńska konferencja prasowa dotycząca planów rządu.