eOstroleka.pl
Ostrołęka, UJAWNIAMY

Kontrola w ostrołęckiej szkole po interpelacji posłanki. "Stwierdzono szereg nieprawidłowości"

REKLAMA
fot. pexels.comfot. pexels.com
REKLAMA

Po tym, jak posłanka z Ostrołęki zaalarmowała ministerstwo o przypadku jednej z uczennic z naszego miasta, w Liceum Klasycznym wszczęto kontrolę. Wiceminister edukacji Izabela Ziętka ujawniła publicznie jej wyniki.

Pytania posłanki Żanety Cwaliny-Śliwowskiej

Posłanka z Ostrołęki Żaneta Cwalina-Śliwowska (Polska 2050) jeszcze w ubiegłym roku zwróciła się do minister edukacji z interpelacją, opisując przypadek jednej z ostrołęckich uczennic. To dziewczynka z niepełnosprawnością w stopniu umiarkowanym. Jak relacjonowała posłanka, uczennica została przyjęta do liceum i zaaklimatyzowała się w nowym otoczeniu.

- Zdziwienie nadeszło, gdy we wrześniu szkoła nie otrzymała z Urzędu Miasta Ostrołęki dotacji na dwójkę uczniów z niepełnosprawnością w stopniu umiarkowanym - pisała posłanka. - Argumentacja urzędu jest zbudowana w oparciu o stanowisko Ministerstwa Edukacji Narodowej oraz przepisy prawa traktujące o tym, że liceum ogólnokształcące jest szkołą przeznaczoną między innymi dla uczniów z niepełnosprawnością, ale w normie intelektualnej lub dla osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim (tu mamy do czynienia ze stopniem umiarkowanym). Uczennica oraz jej rodzice bardzo negatywnie zareagowali na decyzję urzędniczą o wyznaczeniu miejsca uczennicy w innej placówce oświatowej przeznaczonej dla osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym.

Parlamentarzystka wysłała do minister Barbary Nowackiej kilka pytań w tej konkretnej sprawie. Po tym, jak zaalarmowała ministerstwo, w szkole wszczęto kontrolę.

Kontrola w Liceum Klasycznym. "Szereg nieprawidłowości"

Wiceminister edukacji Izabela Ziętka nie tylko publicznie ujawniła wyniki kontroli, ale wskazała również, o którą szkołę chodzi - to Liceum Klasyczne im. Jana Pawła II. Odnosząc się do konkretnego przypadku z Ostrołęki, wiceminister Ziętka wskazała, że Mazowiecka Kurator Oświaty przeprowadziła kontrolę w Liceum Klasycznym 6 i 9 grudnia 2024 r.

- Podczas kontroli stwierdzono szereg nieprawidłowości w zakresie zapewnienia organizacji kształcenia specjalnego dla 5 uczniów - poinformowała wiceminister. Chodzi konkretnie o uczniów:

  • z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i niepełnosprawnością ruchową,
  • z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i autyzmem,
  • z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu znacznym, niepełnosprawnością ruchową i niewidzeniem (uczennicy, o której mowa w interpelacji),
  • z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym (2 uczniów).

- Kontrola MKO wykazała również, że przyjęcie do liceum pięciu absolwentów szkół podstawowych, którzy posiadali orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym (4 osoby) i niepełnosprawności sprzężone, w tym niepełnosprawność intelektualna w stopniu znacznym (1 osoba), odbyło się niezgodnie z zasadami przyjmowania absolwentów, określonymi w statucie szkoły - ujawniła wiceminister.

Izabela Ziętka dodała, że uczennica, o której w interpelacji pisała posłanka Cwalina-Śliwowska, została przyjęta do liceum bez wymaganego zaświadczenia o szczegółowych wynikach egzaminu ósmoklasisty. Wiceminister wskazała:

Na świadectwie ukończenia przez uczennicę szkoły podstawowej, w części „wyniki klasyfikacji końcowej” zamieszczono oceny opisowe zachowania, religii oraz zajęć edukacyjnych, takich jak: funkcjonowanie osobiste i społeczne, zajęcia rozwijające komunikowanie się, zajęcia rozwijające komunikatywność, wychowanie fizyczne. Jednocześnie statut Liceum Klasycznego nie zawierał regulacji związanych z przyjmowaniem do liceum ogólnokształcącego i kształceniem uczniów z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego wydane z uwagi na niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, które nie przystępują do egzaminu ósmoklasisty.

To nie koniec zarzutów wobec szkoły. Ze strony wiceminister Ziętki padają kolejne, które miały zostać ujawnione podczas kontroli:

  • W indywidualnych programach edukacyjno-terapeutycznych (IPET) uczniów z niepełnosprawnościami nie zostały określone zakresy i sposoby dostosowania wymagań edukacyjnych do ich indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych.
  • Zespoły nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z ww. uczniami nie dokonały wielospecjalistycznych ocen poziomu funkcjonowania uczniów przed opracowaniem IPETów, zaś rodzice uczniów nie zostali poinformowani w formie pisemnej o terminach spotkań zespołów i możliwości uczestniczenia w tych spotkaniach, a także nie otrzymali kopii tych dokumentów.
  • Opracowanie dla uczniów IPET-y nie uwzględniały wszystkich form pomocy psychologiczno-pedagogicznej wskazanych w orzeczeniach o potrzebie kształcenia specjalnego.
  • Wymiar godzin poszczególnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej wskazanych w orzeczeniach wszystkich uczniów ustalił dyrektor szkoły, a nie zespół nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z danym uczniem.
  • Dyrektor liceum nie przedłożył dokumentacji dotyczącej dopuszczenia do użytku w szkole w roku szkolnym 2024/2025 programów nauczania oraz szkolnego zestawu programów nauczania, co jest niezgodne z przepisami.
  • Indywidualne nauczanie organizowane było niezgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży
  • W dzienniku indywidualnego nauczania uczennicy nie wpisano nazw zajęć edukacyjnych przewidzianych do realizacji.
  • Zapis godzin dzienniku uniemożliwił stwierdzenie zgodności wymiaru godzin indywidualnego nauczania z wymogami określonymi w § 9 ust. 1 pkt 4 ww. rozporządzenia.
  • Pomimo, że statut Liceum Klasycznego zawierał w swojej treści zapis dotyczący „Zasad oceniania”, to nie określał tych zasad.
  • Ponadto w § 45 Statutu szkoły znajduje się zapis, że cyt.: „szczegółowe zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów zawiera Regulamin Pracy Dydaktycznej, stanowiący jako załącznik integralną część Statutu Szkoły”, co jest niezgodne z wymogami określonymi w art. 172 ust. 2 pkt 4c ustawy - Prawo oświatowe, ponieważ szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego uczniów powinien określać statut.

W trakcie kontroli stwierdzono również niezgodne z prawem ocenianie i klasyfikowanie uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym. Wiceminister Ziętka opisuje: - Wobec ww. uczniów stosowano ocenianie w stopniach szkolnych, podczas, gdy uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym powinni otrzymywać oceny opisowe bieżące, śródroczne, roczne i końcowe ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, a także ze śródrocznych, rocznych i końcowych ocen klasyfikacyjnych zachowania. W protokołach zebrań rady pedagogicznej w roku szkolnym 2023/2024 nie ma informacji o podjęciu uchwał w sprawie klasyfikacji i promocji uczniów posiadających orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. Skutkuje to brakiem możliwości określenia w jakim oddziale uczniowie ci obecnie się znajdują oraz - jeśli doszło do promowania - co stanowiło podstawę tej promocji.

Wiceminister: Urząd Miasta nie miał podstaw do wstrzymania lub cofnięcia dotacji

Czy w wyżej wymienionym przypadku Urząd Miasta Ostrołęki miał prawo wstrzymać dotację, skoro uczennica została prawidłowo przyjęta w poczet uczniów przez szkołę w ramach regularnego procesu rekrutacji? - pytała posłanka Żaneta Cwalina-Śliwowska, odnosząc się do przypadku uczennicy, który opisała w interpelacji.

Wiceminister Ziętka w odpowiedzi na to pytanie stwierdziła, że urząd nie miał podstaw do wstrzymania lub cofnięcia dotacji, "mimo stwierdzonych nieprawidłowości związanych z przyjęciem ww. uczniów do liceum ogólnokształcącego oraz z realizacją ich kształcenia". Podkreśliła również, że organ dotujący szkołę (w tym przypadku Urząd Miasta Ostrołęka) nie może dokonać skreślenia z listy uczniów. - Skreślić ucznia z listy uczniów może jedynie, w drodze decyzji, dyrektor szkoły i tylko w przypadkach określonych w statucie szkoły.

Zalecenia pokontrolne

- Biorąc pod uwagę wyniki kontroli przez MKO, należy stwierdzić, że działania Liceum Klasycznego nie zapewniły warunków do rozwoju umiejętności szkolnych uczniów z niepełnosprawnościami, zgodnych z ich indywidualnymi potrzebami - podsumowała podsekretarz stanu w resorcie edukacji, dodając:

Jednocześnie, biorąc pod uwagę specyfikę funkcjonowania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz potrzeby związane ze wspomaganiem ich indywidualnego rozwoju przede wszystkim w zakresie rozwijania praktycznych umiejętności związanych z samodzielnym funkcjonowaniem, kształcenie tej grupy uczniów w liceum ogólnokształcącym, budzi poważne wątpliwości o charakterze merytorycznym, jak i organizacyjnym. Przede wszystkim jednak nie jest korzystne dla ucznia, który nie jest w stanie sprostać wymaganiom edukacyjnym szkoły tego typu.

Efektem kontroli były zalecenia pokontrolne Mazowieckiego Kuratora Oświaty. Dotyczą one organizowania kształcenia wychowania i opieki uczniów z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego; ustalania form, okresu udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiaru godzin, w którym poszczególne formy będą realizowane; zatrudniania nauczycieli religii; przydzielania zajęć edukacyjnych; kompetencji stanowiących rady pedagogicznej; dokonywania sprostowań błędów i omyłek; prowadzenia arkuszy ocen uczniów; oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów; określenia w statucie szczegółowych warunków i sposobów oceniania wewnątrzszkolnego uczniów, jak również przyjmowania uczniów do szkoły, zgodnie z zasadami przyjmowania określonymi w statucie szkoły.

REKLAMA
zdjecie 898

Wasze opinie

STOP HEJT. Twoje zdanie jest ważne, ale nie może ranić innych.
Zastanów się, zanim dodasz komentarz
Brak możliwości komentowania artykułu po trzech dniach od daty publikacji.
Komentarze po 7 dniach są czyszczone.
Kalendarz imprez
luty 2025
PnWtŚrCzPtSoNd
 27  28  29  30  31 dk1 dk2
dk3 dk4 dk5 dk6 dk7 dk8 dk9
dk10 dk11 dk12 dk13 dk14 dk15 dk16
dk17 dk18 dk19 dk20 dk21 dk22 dk23
dk24 dk25 dk26 dk27 dk28  1  2
×