61 pięcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych Kolei Mazowieckich jest już na torach. Rekordowe w skali kraju zamówienie KM zakończone! Pociągi dostarczyła spółka Stadler Polska. Z tej okazji zorganizowany został przejazd specjalny z Warszawy do Tłuszcza nowoczesnym pojazdem FLIRT. Kontrakt opiewał na ponad 2 mld zł.
Wszystkie zamówione pojazdy wyjechały już na tory i można z nich skorzystać na pięciu trasach: Warszawa – Działdowo, Sochaczew – Warszawa – Celestynów z możliwością obsługi stacji Warszawa Rembertów – Zielonka, Skierniewice – Warszawa – Mińsk Mazowiecki, Góra Kalwaria – Czachówek – Warszawa – Nasielsk oraz Warszawa – Tłuszcz. Jak podkreśla marszałek Adam Struzik, zarówno wartość kontraktu, liczba zamówionych pociągów, jak i komfort jazdy robią ogromne wrażenie. – To nowoczesne i wygodne pociągi. Współpraca i realizacja kontraktu, mimo że przypadła na trudny okres pandemii oraz wojny w Ukrainie przebiegała bardzo sprawnie i bez opóźnień.
Wartość zamówienia to ponad 2 mld zł, dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 wyniosło niemal 717 mln zł, a dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2014-2020 – 96 mln zł.
– Obecnie na większości linii obsługiwanych przez Koleje Mazowieckie kursują już nowe lub zmodernizowane pociągi. Samorząd Mazowsza finansuje inwestycje Kolei Mazowieckich, aby pasażerowie mogli podróżować bezpieczne i komfortowo – zaznacza przewodniczący Sejmiku Województwa Mazowieckiego Ludwik Rakowski.
Rekordowe zamówienie
W 2017 r. spółka Koleje Mazowieckie ogłosiła przetarg na zakup aż 61 pięcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych wraz z usługą ich 18-letniego utrzymania. Było to największe dotychczas zamówienie na pojazdy szynowe na polskim rynku. W styczniu 2018 r. została podpisana umowa z wyłonionym wykonawcą – spółką Stadler Polska. Wicemarszałek Rafał Rajkowski zwraca uwagę, że zarówno zawarty kontrakt, jak i samo zamówienie były przełomowe na polskim rynku kolejowym. – Nikt przed nami nie ogłosił tak dużego i kosztownego zamówienia. Udało się je sprawnie zrealizować i pasażerowie KM mogą już jeździć nowoczesnymi FLIRTAMI. Jak widać, samorząd województwa mazowieckiego dba o stały rozwój spółki.Wliczając jednostki dostarczone przez Stadlera w 2008 roku, w parku taborowym Kolei Mazowieckich jest obecnie 71 elektrycznych zespołów trakcyjnych typu FLIRT produkcji Stadlera, które są nowoczesną wizytówką samorządowego przewoźnika kolejowego. Wszystkie pojazdy zostały wyprodukowane w zakładzie Stadler Polska w Siedlcach. Wicemarszałek Wiesław Raboszuk zaznacza, że nowe pociągi to przede wszystkim lepsza jakość podróżowania dla pasażerów. – Komfort i bezpieczeństwo są dla nas najważniejsze. Stąd kolejne inwestycje w tabor Kolei Mazowieckich. Firma Stadler to nasz sprawdzony kontrahent, z którym współpracujemy od lat. Warto wspomnieć, że aby zrealizować zawartą z nami umowę firma uruchomiła w Siedlcach zakład produkcyjny.
Do podróżowania pociągami Kolei Mazowieckich zachęca radna województwa Anna Brzezińska. – Samorząd województwa dba o tabor Kolei Mazowieckich. Chcemy, aby podróżowanie pociągami było dla wszystkich Mazowszan wygodne, ekonomiczne i ekologiczne. I takie właśnie są nowe pociągi dostarczone przez firmę Stadler.
W trudnym czasie, ale sprawnie
Realizacja zamówienia przypadła na burzliwy i trudny czas – na przełomie 2019 i 2020 roku wybuchła pandemia Covid, a w 2022 roku wojna w Ukrainie. Oba wydarzenia negatywnie wpłynęły na działalność firm – zaburzyły łańcuchy dostaw, spowodowały znaczny wzrost kosztów materiałów i komponentów
do produkcji, jak również kosztów pracy.
Jak podkreśla Tomasz Prejs, prezes zarządu Stadler Polska, pomimo licznych przeciwności wszystkie pojazdy zostały dostarczone na czas. – Podczas realizacji tego projektu doświadczyliśmy wielu problemów wynikających najpierw z pandemii, następnie spotęgowanych wybuchem wojny w Ukrainie. Jednak zaangażowanie naszego zespołu oraz dobra współpraca z samorządem województwa mazowieckiego pozwoliły dostarczyć Kolejom Mazowieckim wszystkie zamówione pojazdy w terminie kontraktowym. Bardzo dziękuję naszemu Klientowi za zaufanie i dobrą współpracę. Jestem dumny, że nasze nowoczesne i komfortowe pojazdy FLIRT przyczyniają się do poprawy jakości podróżowania koleją w regionie.
Stadler inwestuje na Mazowszu
Firma Stadler jest obecna na Mazowszu od 2006 roku, kiedy to wygrała pierwszy w Polsce przetarg na dostawę 14 pociągów FLIRT (10 dla Mazowsza oraz 4 dla Śląska). Aby zrealizować to zamówienie, uruchomiony został zakład produkcyjny Stadler Polska w Siedlcach. Dzięki temu cały tabor zamówiony przez polskich klientów został wyprodukowany na Mazowszu. Systematyczna rozbudowa i zwiększanie mocy produkcyjnych sprawiły, że zakład, zatrudniający obecnie ponad 1100 pracowników, stał się jednym z największych i najatrakcyjniejszych pracodawców w Siedlcach i jednym z głównych producentów pojazdów szynowych w Polsce. Spółka, we współpracy z licznymi dostawcami i partnerami z regionu i Polski, dostarcza pociągi, tramwaje i wagony metra do najbardziej wymagających klientów lokalnych i zagranicznych. Stadler posiada także zakład w Środzie Wielkopolskiej specjalizujący się w produkcji stalowych pudeł tramwajów, prowadzi także usługi serwisowe flot należących do Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej i PKP Intercity w dwóch placówkach w Łodzi.
W maju 2022 roku w ramach współpracy z Kolejami Mazowieckimi, otwarty został nowoczesny obiekt serwisowy, w którym realizowana jest usługa utrzymania oraz obsługa serwisowa nowych pojazdów FLIRT. Inwestorem sochaczewskiej bazy jest firma Stadler Service Polska, a wartość inwestycji wyniosła 22 mln zł.
– Od lat prowadzimy utrzymanie pojazdów FLIRT dostarczonych Kolejom Mazowieckim w ramach zamówienia z 2006 r., a teraz także najnowszych pojazdów trzeciej generacji. Efektem są najwyższe wskaźniki niezawodności floty pojazdów FLIRT należących do KM, przekładające się na komfort pasażerów i wyniki przewozowe przewoźnika. Cieszymy się, że nasza współpraca z Kolejami Mazowieckimi układa się tak dobrze – mówi Marcin Polit, dyrektor zarządzający Stadler Service Polska.
– Cieszy mnie to, że udało się zrealizować w całości ten jakże ważny dla naszej spółki i całego regionu kontrakt. Nowoczesne FLIRTY są widoczne na każdej linii, dla której zostały zakupione i śmiało można stwierdzić, że zmieniły wizerunek kolei na Mazowszu. Dzięki takim inwestycjom sukcesywnie realizujemy politykę taborową spółki. Jednak to nie jest nasze ostanie słowo, nie zwalniamy tempa. Jesteśmy przewoźnikiem pasażerskim, który stale dąży do polepszania komfortu podróży. Przed nami kolejne inwestycje i zakupy następnych nowoczesnych pojazdów, które na pewno przyczynią się w znacznym stopniu do zwiększenia poziomu bezpieczeństwa i jakości transportu kolejowego w regionie – powiedział Robert Stępień, Prezes Zarządu KM.