2021-12-14T08:00:00+01:00 eOstroleka.pl
Region,

Orkisz - jak można go wykorzystać i dlaczego warto go jeść?

REKLAMA
REKLAMA

Średniowieczna mniszka św. Hildegarda z Bingen zaliczała orkisz do trzech najzdrowszych produktów spożywczych. Zdaniem świętej zboże to ma pozytywny wpływ na cały organizm, więc należy spożywać je każdego dnia. Orkisz jest zresztą nie tylko zdrowy, ale i smaczny. Trzeba tylko odpowiednio go przyrządzić. Sprawdź dlaczego warto włączyć orkisz do swojej diety i jak wykorzystać go w kuchni. 

Jakie korzyści przyniesie spożywanie orkiszu?

Orkisz dostarcza wiele cennych składników odżywczych. Znajdują się w nim zwłaszcza duże ilości białka i błonnika. Nie brakuje w nim także witamin: A, E, K i witamin z grupy B. To również źródło minerałów: magnezu, fosforu, cynku, żelaza czy wapnia. Jedząc orkisz, dostarczamy swojemu organizmowi niezbędne aminokwasy m.in. lizynę. Ta substancja stanowi budulec białek, bierze udział w procesie regeneracji tkanek i produkcji hormonów. Kolejny ważny aminokwas to tryptofan. Odpowiada za dobry nastrój i regularny rytm snu, ponieważ uczestniczy w wytwarzaniu serotoniny i melatoniny. Trzecim aminokwasem, o którym warto wspomnieć w kontekście orkiszu jest metionina. To dzięki niej w organizmie wytwarzany jest glutation, czyli ważny przeciwutleniacz. Nic więc dziwnego, że spożywanie orkiszu może przynieść wiele korzyści dla naszego zdrowia np.: usprawnienie pracy układu trawiennego, przyspieszenie przemiany materii czy też obniżenie poziomu złego cholesterolu, a korzyści jest o wiele więcej. 

Chcesz włączyć orkisz do swojej diety? Te produkty mogą Cię zainteresować 

Najpopularniejszym produktem orkiszowym jest mąka. Można przyrządzić z niej wiele smakowitych i zdrowych wypieków, pod warunkiem, że wybierzemy odpowiednią odmianę. Orkisz został bowiem zmieszany z pszenicą w celu zwiększenia plonów. Najlepiej więc sięgać po dawne, „czyste” odmiany takie jak: Schwabenkorn, Steiners Roter, Ostro czy Frankenkorn. W domu warto mieć płatki orkiszowe. Można wykorzystać je do pieczenia ciasteczek lub sporządzić z nich habermus, czyli pełnowartościowy posiłek śniadaniowy. Na śniadanie przyda się również musli orkiszowe. W sklepach znajdziemy ponadto makarony z mąki orkiszowej: świderki, spaghetti, nitki, muszelki, literki czy lasagne. Dostępne są także: chleby orkiszowe na zakwasie i ocet orkiszowy. Jeśli chcesz włączyć orkisz do swojej diety, koniecznie zapoznaj się z ofertą tego sklepu: https://www.sklephildegarda.pl/pl/c/Orkisz/94. Znajdziesz tam wszystkie wymienione produkty, a także wiele innych orkiszowych przysmaków. 

Jak zastosować orkisz w kuchni? 

Tak naprawdę włączenie orkiszu do swojej diety jest bardzo proste. W większości przypadków wystarczy jedynie zamienić mąkę pszenną na mąkę orkiszową, więc nie musimy nawet rezygnować z ulubionych dań. Trzeba tylko nieco zmodyfikować przepisy. Z mąki orkiszowej możemy zrobić: pyszne placuszki z jogurtem, tartę wytrawną, bułeczki z ziarnami, chleby, naleśniki, a nawet pierogi czy pizzę. Co ważne, zdrowa dieta nie musi oznaczać konieczności całkowitego wyeliminowania słodkich przysmaków. Można po prostu wybrać ich zdrowsze odpowiedniki przyrządzone właśnie z mąki orkiszowej: ciasto drożdżowe, marchewkowe, dyniowe, szarlotkę, ciasteczka z czekoladą i wiele innych.  

Jak przygotować zdrowe potrawy świąteczne?

Przygotowanie zdrowszej wersji świątecznych potraw to duże wyzwanie. Trudno odzwierciedlić smak tradycyjnych posiłków za pomocą innych składników, ale jest to możliwe. Trzeba tylko sięgnąć po dobry przepis. Jedną z potraw wigilijnych, którą można przygotować w zdrowszym wydaniu jest kutia. Wystarczy ugotować ziarna orkiszu, dodać sparzony i zmielony mak oraz miód. Na końcu dorzucamy bakalie i trochę słodkiej śmietanki, a potem wszystko razem mieszamy. Święta kojarzą nam się również z korzennym zapachem pierniczków. Te przyrządzone z mąki orkiszowej zamiast pszennej, będą pachnieć i smakować tak samo dobrze. Na stole mogą pojawić się również pierogi orkiszowe z kapustą i grzybami. 

Orkisz to zboże o wielu prozdrowotnych właściwościach. Warto włączyć je do swojej diety, zwłaszcza że może znaleźć różnorodne zastosowanie w kuchni. Jeśli zastanawiasz się jak zyskać więcej sił do działania, wzmocnić odporność i wspomóc organizm, po prostu zacznij jeść orkisz. 

Materiał zewnętrzny.

REKLAMA
Zobacz również
Kalendarz imprez
styczeń 2022
PnWtŚrCzPtSoNd
 27  28  29  30  31 dk1 dk2
dk3 dk4 dk5 dk6 dk7 dk8 dk9
dk10 dk11 dk12 dk13 dk14 dk15 dk16
dk17 dk18 dk19 dk20 dk21 dk22 dk23
dk24 dk25 dk26 dk27 dk28 dk29 dk30
dk31  1  2  3  4  5  6
×