Od 2 października kierowcy mogą korzystać z dwóch jezdni na całej długości obwodnicy Łomży w ciągu drogi ekspresowej S61. Otwarcie jezdni w kierunku Suwałk oznacza historyczny moment – cały międzynarodowy korytarz transportowy Via Baltica, liczący 310 km od Warszawy do przejścia granicznego z Litwą w Budzisku, jest już drogą dwujezdniową.
Via Baltica, będąca częścią drogi międzynarodowej E67, ma kluczowe znaczenie dla regionu. Łączy kraje bałtyckie (Finlandię, Estonię, Łotwę i Litwę) z Polską i dalej z Europą Zachodnią, stanowiąc najważniejsze połączenie drogowe między Helsinkami, Tallinem, Rygą i Kownem a naszym krajem.
Trasa biegnie w ciągu drogi ekspresowej S61 od Budziska do Ostrowi Mazowieckiej, a następnie S8 do Warszawy. Jest również integralnym elementem dwóch ważnych korytarzy europejskiej sieci transportowej TEN-T: Morze Północne - Morze Bałtyckie oraz Morze Bałtyckie - Morze Czarne - Morze Egejskie.
Obwodnica Łomży: Liczby i najdłuższy most w regionie
Oddany do użytku odcinek, od węzła Łomża Zachód do węzła Kolno, ma 12,9 km i skutecznie wyprowadza ruch tranzytowy z Łomży. Droga posiada bitumiczną nawierzchnię przystosowaną do przenoszenia ciężkiego ruchu (11,5 t/oś). W ramach inwestycji powstały trzy węzły drogowe: Łomża Zachód, Nowogród i Łomża Północ. Wartość kontraktu "Projektuj i buduj" wyniosła 713,4 mln zł.
Najbardziej imponującym elementem jest most nad całą doliną Narwi, mierzący 1205 metrów. Jest to najdłuższy most w województwie podlaskim. Obiekt zapewnia bezkolizyjne przeprowadzenie trasy nad rzeką i terenami zalewowymi, a przestrzeń pod nim pełni funkcję przejścia dla zwierząt. Do jego budowy zużyto m.in. 40 tys. m3 betonu konstrukcyjnego i 6 tys. ton stali zbrojeniowej, a całość posadowiono na 1917 palach.
Co z Organizacją Ruchu?
Choć ruch odbywa się już po dwóch jezdniach, na jezdni w kierunku Warszawy, po której dotychczas ruch prowadzono dwukierunkowo, wykonawca musi jeszcze usunąć tymczasowe oznakowanie. Do czasu zakończenia tych prac jeden pas pozostanie wyłączony z ruchu.
Budowa obwodnicy Łomży była projektem fazowanym, objętym znacznym dofinansowaniem ze środków Unii Europejskiej. W ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ) 2014-2020 pierwotne dofinansowanie wyniosło 440,4 mln zł. II faza projektu otrzymała wsparcie z Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS) 2021-2027 w wysokości 245,9 mln zł.
Łączny koszt budowy wszystkich polskich odcinków Via Baltica to ponad 11 mld zł, z czego blisko 6 mld zł stanowiło dofinansowanie UE.
W ramach budowy obwodnicy powstaje również 7 km odcinek drogi krajowej DK64. Trzykilometrowy fragment od węzła Łomża Północ do Marianowa jest oddawany do ruchu w tym roku, a pozostałe 4 km (do Elżbiecina) mają zostać ukończone w przyszłym roku.
Trudna Historia Budowy
Inwestycja zmagała się z poważnymi problemami na początkowym etapie. Pierwszy wykonawca, włoska firma TOTO, po uzyskaniu zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID) w listopadzie 2020 r., nie rozpoczął robót, co doprowadziło do odstąpienia GDDKiA od umowy w maju 2021 r.
Kolejny przetarg zaowocował wyborem konsorcjum NDI, jednak jego oferta została unieważniona w styczniu 2022 r. z powodu niespełnienia wymogu doświadczenia. Ostatecznie, 19 maja 2022 roku, umowę podpisano z firmą Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor, która tydzień później przejęła plac budowy.