eOstroleka.pl
Region, O TYM SIĘ MÓWI

Via Baltica w pełni dwujezdniowa! Oddano do użytku całą obwodnicę Łomży [ZDJĘCIA]

REKLAMA
zdjecie 5587
zdjecie 5587
REKLAMA
Posłuchaj

Od 2 października kierowcy mogą korzystać z dwóch jezdni na całej długości obwodnicy Łomży w ciągu drogi ekspresowej S61. Otwarcie jezdni w kierunku Suwałk oznacza historyczny moment – cały międzynarodowy korytarz transportowy Via Baltica, liczący 310 km od Warszawy do przejścia granicznego z Litwą w Budzisku, jest już drogą dwujezdniową

Via Baltica, będąca częścią drogi międzynarodowej E67, ma kluczowe znaczenie dla regionu. Łączy kraje bałtyckie (Finlandię, Estonię, Łotwę i Litwę) z Polską i dalej z Europą Zachodnią, stanowiąc najważniejsze połączenie drogowe między Helsinkami, Tallinem, Rygą i Kownem a naszym krajem.

Trasa biegnie w ciągu drogi ekspresowej S61 od Budziska do Ostrowi Mazowieckiej, a następnie S8 do Warszawy. Jest również integralnym elementem dwóch ważnych korytarzy europejskiej sieci transportowej TEN-T: Morze Północne - Morze Bałtyckie oraz Morze Bałtyckie - Morze Czarne - Morze Egejskie.

zdjecie

Obwodnica Łomży: Liczby i najdłuższy most w regionie 

Oddany do użytku odcinek, od węzła Łomża Zachód do węzła Kolno, ma 12,9 km i skutecznie wyprowadza ruch tranzytowy z Łomży. Droga posiada bitumiczną nawierzchnię przystosowaną do przenoszenia ciężkiego ruchu (11,5 t/oś). W ramach inwestycji powstały trzy węzły drogowe: Łomża Zachód, Nowogród i Łomża Północ. Wartość kontraktu "Projektuj i buduj" wyniosła 713,4 mln zł.

Najbardziej imponującym elementem jest most nad całą doliną Narwi, mierzący 1205 metrów. Jest to najdłuższy most w województwie podlaskim. Obiekt zapewnia bezkolizyjne przeprowadzenie trasy nad rzeką i terenami zalewowymi, a przestrzeń pod nim pełni funkcję przejścia dla zwierząt. Do jego budowy zużyto m.in. 40 tys. m3 betonu konstrukcyjnego i 6 tys. ton stali zbrojeniowej, a całość posadowiono na 1917 palach.

Co z Organizacją Ruchu?

Choć ruch odbywa się już po dwóch jezdniach, na jezdni w kierunku Warszawy, po której dotychczas ruch prowadzono dwukierunkowo, wykonawca musi jeszcze usunąć tymczasowe oznakowanie. Do czasu zakończenia tych prac jeden pas pozostanie wyłączony z ruchu.

Budowa obwodnicy Łomży była projektem fazowanym, objętym znacznym dofinansowaniem ze środków Unii Europejskiej. W ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ) 2014-2020 pierwotne dofinansowanie wyniosło 440,4 mln zł. II faza projektu otrzymała wsparcie z Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS) 2021-2027 w wysokości 245,9 mln zł.

Łączny koszt budowy wszystkich polskich odcinków Via Baltica to ponad 11 mld zł, z czego blisko 6 mld zł stanowiło dofinansowanie UE.

W ramach budowy obwodnicy powstaje również 7 km odcinek drogi krajowej DK64. Trzykilometrowy fragment od węzła Łomża Północ do Marianowa jest oddawany do ruchu w tym roku, a pozostałe 4 km (do Elżbiecina) mają zostać ukończone w przyszłym roku.

Trudna Historia Budowy

Inwestycja zmagała się z poważnymi problemami na początkowym etapie. Pierwszy wykonawca, włoska firma TOTO, po uzyskaniu zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID) w listopadzie 2020 r., nie rozpoczął robót, co doprowadziło do odstąpienia GDDKiA od umowy w maju 2021 r.

Kolejny przetarg zaowocował wyborem konsorcjum NDI, jednak jego oferta została unieważniona w styczniu 2022 r. z powodu niespełnienia wymogu doświadczenia. Ostatecznie, 19 maja 2022 roku, umowę podpisano z firmą Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor, która tydzień później przejęła plac budowy.

Wasze opinie

STOP HEJT. Twoje zdanie jest ważne, ale nie może ranić innych.
Zastanów się, zanim dodasz komentarz
Brak możliwości komentowania artykułu po trzech dniach od daty publikacji.
Komentarze po 7 dniach są czyszczone.
Kalendarz imprez
listopad 2025
PnWtŚrCzPtSoNd
 27  28  29  30  31  1 dk2
dk3 dk4 dk5 dk6 dk7 dk8 dk9
dk10 dk11 dk12 dk13 dk14 dk15 dk16
dk17 dk18 dk19 dk20 dk21 dk22 dk23
dk24 dk25 dk26 dk27 dk28 dk29  30
×