eOstroleka.pl
Ostrołęka,

Zmodernizują linię kolejową nr 29. Z Ostrołęki pojedziemy szybciej

REKLAMA
zdjecie 5382
zdjecie 5382
REKLAMA

Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiła przetarg na wykonanie dokumentacji przedprojektowej dla prac remontowych na linii kolejowej nr 29 na odcinku Mostówka - Ostrołęka. Naprawa linii nie będzie jednak wykonana w najbliższym czasie, gdyż zwycięzca przetargu na opracowanie dokumentacji będzie miał 435 dni.

Najpierw wartość techniczna, później cena

Linia konstrukcyjnie jest przystosowana do prędkości 120 km/h dla pociągów pasażerskich i towarowych, lecz rozwinięcie takiej prędkości nie jest możliwe przez zły stan torowiska. Na linii jest prowadzony ruch pociągów mieszany (pasażerski i towarowy). Przedmiotowy odcinek leży na terenie województwa mazowieckiego. Linia kolejowa nr 29 nie jest objęta umowami AGC i AGTC i nie należy do sieci bazowej TEN-T. Na całej długości linii podlegającej analizie studialnej znajduje się 5 stacji: Mostówka, Wyszków, Przetycz, Pasieki, Gierwaty i 7 przystanków osobowych: Lucynów, Rybienko, Leszczydół, Dalekie, Zygmuntowo Mazowieckie, Prabuty Góry, Goworowo.

- Przeprowadzenie prac na linii kolejowej nr 29 ma istotne znaczenie dla poprawienia transportu o znaczeniu regionalnym, co przekłada się na zwiększenie dostępności poszczególnych regionów Polski - czytamy w opisie przedmiotu zamówienia.

Co ważne, spółka zamawiająca dokumentację, nie będzie kierowała się jedynie ceną. W pierwszej kolejności liczy się wartość techniczna projektu, dopiero później cena. Prace mają być przeprowadzone w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014-2020.

Jak mógłby wyglądać remont?

Przyjęto dwa warianty. Pierwszy z nich to wariant ograniczonego zakresu. Wynika z niego, że dla pociągów pasażerskich możliwe byłoby uzyskanie prędkości wynikającej z istniejącej geometrii linii kolejowej, bez wykraczania poza istniejące budowle ziemne, jednak nie mniej niż 100 km/h i nie więcej niż 120 km/h; ruch pociągów towarowych należy założyć z prędkościami rzędu 70-80 km/h. Zakłada się też wymianę nawierzchni na całym odcinku objętym projektem od stacji Mostówka – do stacji Wyszków oraz od stacji Ostrołęka, przy czym wykonawca w ramach dokładnej inwentaryzacji stanu istniejącego, wytypuje elementy nawierzchni (podkłady, szyny), które nadają się do ewentualnego pozostawienia lub wbudowania w tory gł. dodatkowe czy boczne.

Wariant drugi zakłada przeprowadzenie inwestycji polegającej na kompleksowej przebudowie linii kolejowej lub na budowie nowej infrastruktury kolejowej, co będzie prowadziło do istotnego podwyższenia parametrów techniczno-eksploatacyjnych.

- Należy doprowadzić do maksymalnego, możliwego skrócenia czasu jazdy poprzez podniesienie prędkości i uzyskanie stabilnego profilu prędkości na całym odcinku objętym projektem - czytamy w opisie projektu. Koszt poprawy stanu linii nr 29 może wynieść nawet 148 mln złotych.

Kalendarz imprez
kwiecień 2024
PnWtŚrCzPtSoNd
dk1 dk2 dk3 dk4 dk5 dk6 dk7
dk8 dk9 dk10 dk11 dk12 dk13 dk14
dk15 dk16 dk17 dk18 dk19 dk20 dk21
dk22 dk23 dk24 dk25 dk26 dk27 dk28
dk29  30  1  2  3  4  5
×