eOstroleka.pl
,

Jak będzie naliczana w Ostrołęce „opłata śmieciowa”? Weź udział w naszej sondzie

REKLAMA
zdjecie 9967
zdjecie 9967
fot. eOstroleka.pl fot. eOstroleka.pl
REKLAMA

Do mieszkańców Ostrołęki trafia właśnie list prezydenta miasta. Dołączona jest do niego ankieta, dotycząca sposobu naliczania tzw. „opłaty śmieciowej”. Ostrołęcki ratusz proponuje dwa rozwiązania: od osoby, lub od powierzchni mieszkania albo domu. Ostateczną decyzję w tej sprawie podejmą wkrótce radni.

Janusz Kotowski przypomina w liście, że Unia Europejska oraz ustawy sejmowe nakazują każdej gminie w Polsce naliczać od 1 lipca 2013 r. tzw. „opłatę śmieciową”.

Według tych regulacji każde miasto czy gmina z pieniędzy uzyskanych z opłat mieszkańców musi zorganizować odbiór śmieci oraz takie ich zagospodarowanie, by na wysypisko trafiało jak najmniej niesegregowanych i nie nadających się do odzysku odpadów. Koniecznym staje się więc obowiązkowe segregowanie i przetwarzanie odpadów, gdyż za każdą składowaną na wysypisku tonę śmieci przekraczającą rygorystyczne normy unijne i ustawowe gmina (a w konsekwencji my wszyscy) będziemy płacić ogromne kary. Po wdrożeniu nowego systemu gospodarowania odpadami komunalnymi właściciel nieruchomości nie będzie już zawierał umowy z przedsiębiorcą odbierającym odpady z jego nieruchomości (jak to miało miejsce dotychczas), nie będzie też płacił należności spółdzielni mieszkaniowej. Koszt odbioru wszystkich odpadów zostanie pokryty z „opłaty śmieciowej” każdego z nas - czytamy w liście do mieszkańców Ostrołęki.  

Prezydent podkreśla, że nowy, choć narzucony nam system, ma jednak swoje plusy. Bez wątpienia mniej będzie podrzucania śmieci domowych do publicznych pojemników czy jeszcze gorszej praktyki wyrzucania śmieci do lasów i parków. Poza tym, jeśli ktoś zapłaci obowiązkową opłatę za odbiór śmieci - nie znajdzie sensu w tym, by gdzieś wyrzucać, a nawet spalać to, co się do spalania w piecu nie nadaje.

Ale jest też trudna strona nowego systemu - obowiązkowe opłaty - zaznacza Kotowski. Jednak „opłatę śmieciową” naliczyć musi swoim mieszkańcom każda gmina. My też w samorządzie Ostrołęki przygotowujemy się, by podjąć odpowiednie uchwały. Ze smutkiem stwierdzam, że w nowym systemie opłata za śmieci praktycznie wszędzie wzrośnie (niektóre gminy już podjęły uchwały). Ważnym pytaniem pozostaje też to, w jaki sposób naliczyć ten nowy podatek? - dodaje prezydent miasta i przypomina, że ustawa pozwala na cztery różne sposoby pobierania opłaty za śmieci: od ilości zamieszkałych osób, metrów kwadratowych lokalu mieszkalnego, ilości zużywanej wody albo każdego gospodarstwa domowego.

Kotowski argumentuje, że samorządy miejskie w ogromnej części wybierają naliczenie „opłaty śmieciowej” albo w przeliczeniu na m2 powierzchni mieszkania, albo w odniesieniu do osoby - jako najbardziej zbliżone do dotychczasowych zasad i już sprawdzone. Pierwsze kryterium jest łagodniejsze dla większych, często uboższych rodzin mieszkających w niezbyt dużych mieszkaniach. Wybierają ją np. miasta, gdzie przeważa zabudowa wysoka. Z kolei kryterium „od osoby”, jest bardziej korzystne dla tych, którzy zamieszkują domy lub dla osób samotnych czy dla rodziców, których dzieci wyprowadziły się.

Niezależnie od kryterium, które ostatecznie zostanie wybrane przez Radę Miasta, będziemy
szukać różnych działań osłonowych. Opłata od m2 może być naliczana tylko do pewnej ustalonej powierzchni - np. nie większej niż 100 m2 , tak by nieproporcjonalnie nie obciążać nią właścicieli domów. W praktyce oznaczałoby to, że dla domu np. o pow. 150 m2 opłata dotyczyłaby tylko 100 m2
- zapewnia prezydent Ostrołęki. Dodaje też, że przy kryterium „od osoby” być może trzeba będzie wzmocnić pomoc najuboższym świadczoną przez MOPR.

Na koniec prezydent Kotowski zwraca się do mieszkańców Ostrołęki z prośbą o wyrażanie swojej opinii w dołączonej do listu ankiecie. Również my umieściliśmy sondę (w górnej części strony główniej), w której można oddać głos na jedno z dwóch proponowanych przez ostrołęcki Urząd Miasta rozwiązań. Mamy nadzieję, że zarówno urzędowe ankiety jak i nasza sonda będą miały wpływ na decyzję radnych, którzy sposób naliczania „opłaty śmieciowej” wybiorą podczas najbliższej sesji.

Przypominamy. Opłata od osoby wynosi 9 zł, natomiast opłata od powierzchni lokalu to 0,48 zł / m2 (opłata ta liczona jest maks. dla 100 m2). Przykład wyliczenia: czteroosobowa rodzina zamieszkująca lokal o pow. 60 m2, opłata miesięczna:
- koszt odpadów przy opłacie od osoby: 4 osoby x 9 zł = 36 zł
- koszt odpadów przy opłacie od powierzchni: 60 m2 x 0,48 zł = 28,80 zł
Wyliczone kwoty dotyczą zbiórki selektywnej, w przypadku braku segregacji odpadów koszt może się zwiększyć o 50 proc.

Zachęcamy do udziału w naszej sondzie, którą umieściliśmy w górnej części strony głównej.

Kalendarz imprez
kwiecień 2024
PnWtŚrCzPtSoNd
dk1 dk2 dk3 dk4 dk5 dk6 dk7
dk8 dk9 dk10 dk11 dk12 dk13 dk14
dk15 dk16 dk17 dk18 dk19 dk20 dk21
dk22 dk23 dk24 dk25 dk26 dk27 dk28
dk29 dk30  1  2  3  4  5
×